arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

آموزش و پرورش: ۶۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسینه شده‌اند/ بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و از مناطق روستایی و کم جمعیت آغاز شده

طبق اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس تا کنون ۸۵ درصد معلمان و حدود ۶۰ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ساله واکسینه شده اند، بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و از مناطق روستایی و کم جمعیت آغاز شده و انتظار می‌رود از نیمه دوم آبان‌ماه نیز با توجه به شرایطی که در کشور حاکم خواهد شد و طی هماهنگی با وزارت بهداشت امر بازگشایی حضوری مدارس با فراگیری بیشتری ادامه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق اعلام سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس تا کنون ۸۵ درصد معلمان و حدود ۶۰ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ساله واکسینه شده اند، بازگشایی مدارس به صورت تدریجی و از مناطق روستایی و کم جمعیت آغاز شده و انتظار می‌رود از نیمه دوم آبان‌ماه نیز با توجه به شرایطی که در کشور حاکم خواهد شد و طی هماهنگی با وزارت بهداشت امر بازگشایی حضوری مدارس با فراگیری بیشتری ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت آموزش‌وپرورش درباره بازگشایی مدارس، تا روز بیستم مهر ماه، با ایجاد ۴۲۷ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون ویژه فرهنگیان در سراسر کشور، ۸۵ درصد معلمان واکسینه شده اند.

همچنین واکسیناسیون مربیان مهدکودک‌ها، اساتید، کارکنان و دانشجومعلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و تمام کارکنان مرتبط با آموزش و پرورش و دانش‌آموزان انجام و بر این اساس قریب به دو میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکس کرونا در سراسر کشور برای افراد مرتبط با امر آموزش تزریق شده است.

ابلاغ دستورالعمل بازگشایی و بهداشتی مدارس به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و نظارت بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل چک لیست بهداشتی مدارس بر اساس اولویت، ‌به عنوان گام اول ورود به فرآیند آموزش حضوری یا غیرحضوری، بازگشایی حضوری مدارس با اولویت مدارس روستایی و عشایری با هر جمعیتی، حتی با تعداد۳۰ نفر دانش آموز، مشروط به دریافت مجوز، در نظر گرفتن اولویت آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و دانش‌آموزان مهارتی و صدور مجوز بازگشایی حضوری مدارس، منوط به تکمیل و ارائه چک لیست‌های بهداشتی و خودارزیابی مدیران مدارس نیز از دیگر اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش برای بازگشایی حضوری مدارس بوده است.

علیرضا کمرئی، معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه با توجه به هماهنگی کامل صورت گرفته با وزارت بهداشت اقدام به بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی، برنامه‌ریزی شده و مدیریت شده کردیم گفت: ۸۵ درصد معلمان و کارکنان ما واکسینه شده‌اند.

وی افزود: همچنین تا روز ۲۰ مهرماه، به صورت میانگین ۶۰ درصد دانش‌آموزان واکسینه شده‌اند که در برخی استان‌ها به ۸۰ درصد هم رسیده و در برخی استان‌ها کمتر بوده است. با توجه به اینکه چند روز بیشتر از این موضوع نمی‌گذرد، انتظار می‌رود آمار واکسیناسیون گروه دانش‌آموزی در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال به‌تدریج افزایش یابد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس در پاسخ به اینکه آیا شرط حضور دانش‌آموزان در مدرسه، داشتن کارت واکسن نیست؟ گفت: شرایطی که در الگوی بازگشایی مدارس پیش‌بینی شده واکسیناسیون معلمان و سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در جامعه بوده است که ما را به سمت بازگشایی برده، اما با قرار گرفتن این گروه در چرخه واکسیناسیون اطمینان و آرامش نسبی بیشتری به وجود آمده، اما جزو شروط بازگشایی حضوری نبوده است.

وی درباره روند بازگشایی مدارس نیز توضیح داد و گفت: مطابق الگوی طراحی شده از ابتدای مهرماه مناطق روستایی و مدارس کم‌جمعیت کمتر از ۱۵ نفر بازگشایی شدند. تا کنون ۴.۵ میلیون دانش‌آموز در زمره گروهی قرار گرفته‌اند که می‌توانستند فعالیت حضوری داشته باشند. از نیمه اول آبان ماه نیز براساس همین الگو مدارس کم‌جمعیت گروه‌بندی می‌شوند و فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کنند.

کمرئی افزود: انتظار داریم از نیمه دوم آبان‌ماه نیز با توجه به شرایطی که در کشور حاکم خواهد شد و هماهنگی که با وزارت بهداشت داریم بازگشایی را با فراگیری بیشتری شاهد باشیم. اما در این زمینه تابع سیاست‌های وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی هستیم و این امکان برای ما وجود دارد که روند فعالیت حضوری را با توجه به سیاست‌های اعلامی وزارت بهداشت کند یا تند کنیم.

نظرات بینندگان