arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۰

موشک مافوق صوت هسته‌ای چین به طور آزمایشی شلیک شد / فایننشال تایمز: این موشک قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد

بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش موشک‌های مافوق صوت توسط آمریکا، روسیه، کره جنوبی و کره شمالی در هفته‌های قبل، اکنون گفته می‌شود که دولت پکن چند ماه قبل از آنها آزمایش چنین موشکی را انجام داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش موشک‌های مافوق صوت توسط آمریکا، روسیه، کره جنوبی و کره شمالی در هفته‌های قبل، اکنون گفته می‌شود که دولت پکن چند ماه قبل از آنها آزمایش چنین موشکی را انجام داده است.

نشریه «فایننشال تایمز» شامگاه شنبه گزارش داد که چین در ماه آگوست یک فروند موشک مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده که قبل از سرعت گرفتن به سمت هدف، کره زمین را دور زد و این نشان دهنده قابلیت فضایی پیشرفته‌ای بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده کرد.

پنج نفر از افراد مطلع با این آزمایش به فایننشال تایمز گفتند: «ارتش چین موشکی را پرتاب کرد که یک وسیله گلایدر مافوق صوت را حمل می‌کرد و قبل از حرکت به سمت هدف‌، از فضای مدار پایین زمین عبور کرد».

به گفته سه نفر که از اطلاعات این آزمایش مطلع شده‌اند ، این موشک هدف خود را در حدود ۲۰ مایل از دست داده است. اما دو نفر گفتند این آزمایش نشان می‌دهد که چین پیشرفت شگفت‌انگیزی در زمینه سلاح‌های مافوق صوت داشته است و بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که مقامات آمریکایی تصور می‌کردند.

فایننشال تایمز در این‌باره نوشت: «این آزمایش سوالات جدیدی را در مورد اینکه چرا ایالات متحده معمولا نوسازی نظامی چین را دست‌کم می‌گیرد، ایجاد کرده است».

منبع چهارم به این نشریه گفت: «ما هیچ نظری نداریم که آنها چگونه این کار را کردند».

«تیلور فراوِل» کارشناس سیاست‌های چین در حوزه سلاح‌های هسته‌ای که او نیز از این آزمایش بی‌اطلاع بود، گفت که یک موشک مافوق صوت مجهز به کلاهک هسته‌ای می‌تواند به چین کمک کند تا سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا را که برای نابودی موشک‌های بالستیک جدید طراحی شده است، جا بگذارد.

پیش از این آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته نظامی در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود بعد از هشت سال موشک مافوق صوتی را با موفقیت آزمایش کرده که می‌تواند به سرعتی پنج برابر بیشتر از سرعت صوت برسد.

نظرات بینندگان