arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۵ مهر ۱۳۷۷: کمال خرازى در رابطه با مصر گفت، هنوز به فرمول مورد توافق نرسیده‌اند

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى کمال خرازى، [وزیر امورخارجه]آمد. توضیحات در مورد سفر به نیویورک وسپس سوریه و ترکیه داد و مسأله [سلمان]رشدى و ارتقای روابط با انگلیس و مسایلى که باآمریکا داریم و میانجی‌گرى بین ترکیه و سوریه که سورى‌ها بیشتر مایل‌اند، مصر در میانجی‌گرى فعال باشد، چون اعراب را پشت سر دارد و گفت، [عبدالله]اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک [= حزب کارگران کُرد ترکیه]، از سوریه رفته است و، چون سوریه مى‌گوید، مسایل آب فرات و مالکیت شهرآنان و... هم در دستور مذاکرات باشد، هنوز خطر موجود است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

شوراى مجمع تشخيص [مصلحت نظام] جلسه داشت. امنيت اقتصادى در دستور كار است. بحث در كليات، تمام وقت را گرفت؛ مسأله مشكلى است. بعد از جلسه، آقايان [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] و [قربانعلی] دُرّى [نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات]، مرا به داورى خواستند؛ در مورد تعويض [آقای شهیدی]، مديركل اطلاعات استان اصفهان كه رهبرى گفته‌اند، عوض نشود. آقاى [حسین] مظاهرى، [رییس حوزه علمیه اصفهان]، مى‌خواهند بماند و آقاى [سید جلال‌الدین] طاهرى، [امام‌جمعه اصفهان]، مى‌خواهند عوض شود. آقاى دُرّى مى‌گويد، [آقای سیدمحمد خاتمی]، ریيس‌جمهور، پيگير تعويض ايشان است.گفتم، اگر رهبرى اصرار دارند، به آقاى خاتمى بگويندكه با ماندن او موافقت شود.

عصر آقاى كمال خرازى، [وزیر امورخارجه] آمد. توضيحات در مورد سفر به نيويورك وسپس سوريه و تركيه داد و مسأله [سلمان] رشدى و ارتقای روابط با انگليس و مسایلى كه باآمريكا داريم و ميانجي‌گرى بين تركيه و سوريه كه سورى‌ها بيشتر مايل‌اند، مصر در ميانجي‌گرى فعال باشد، چون اعراب را پشت سر دارد و گفت، [عبدالله] اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک [= حزب کارگران کُرد ترکیه]، از سوريه رفته است و چون سوريه مى‌گويد، مسایل آب فرات و مالكيت شهرآنان و... هم در دستور مذاكرات باشد، هنوز خطر موجود است.

در مورد افغانستان و پاكستان‌گفت، به طرف رفع تشنج پيش مى‌رويم و تعويض فرماندهان ارتش پاكستان را در جهت نزديك‌تر شدن به ايران ارزيابى مى‌كند. گفت، قطار حامل اسلحه‌اى كه در قرقيزستان كشف شده، با هماهنگى دولت قرقيزستان بوده، چون بين خودشان اختلاف دارند، جناح مخالف، افشاگرى‌كرده است. در مورد رابطه با مصر، هنوز به فرمول مورد توافق نرسيده‌اند. مسأله [هلموت] هوفر، [بازرگان] آلماني و اعدام بهایى‌ها را اخلال در سياست خارجى مى‌داند و براى رفع موانع استمداد كرد.

آقاى [ابراهیم] رحيم‌پور، سفير جديدمان در اتريش آمد. گزارش كارهاى گذشته خود را داد و براى مأموريت جديد مشورت كرد. آقاى [محمد]جلال فروزنده [فیروزنیا]، سفير جديدمان در بحرين آمد. گفت، تجديد روابط، محصول سفر من به بحرين است و براى اولويت‌هاى رفتار با بحرين، مشورت كرد. گفتم، با محبت بايد اعتماد آنها را جلب كنيم و با حضور مؤثر تجارى، حضور مؤثرى بين مردم بحرين و به خصوص اكثريت شيعه داشته باشيم.

شب آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] آمد. از مصاحبه اخير [در حمایت از شورای نگهبان] تشكركرد و گفت، تأثير مثبتي داشته و دربارة انتخابات و امنيت اقتصادى، مذاكره‌كرديم. خواهان سفر به خراسان در ماه آذر شدند.

نظرات بینندگان