arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰
الخلیج انلاین:

دولت‌های عربی از مذاکرات هسته‌ای ایران چه می‌خواهند؟

دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس می دانند که ادامه پیشرفت هسته ای ایران و عدم پایبندی اش به توافق های بین المللی در این باره، می تواند یکی از عوامل عدم امنیتی باشد که منطقه را تهدید می کند، که پیش بینی نتایج آن در زمان حاضر یا حتی طولانی مدت ممکن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج انلاین در مطلبی به قلم يوسف حمود نوشت: دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس می دانند که ادامه پیشرفت هسته ای ایران و عدم پایبندی اش به توافق های بین المللی در این باره، می تواند یکی از عوامل عدم امنیتی باشد که منطقه را تهدید می کند، که پیش بینی نتایج آن در زمان حاضر یا حتی طولانی مدت ممکن نیست.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس معتقدند که پرونده هسته ای ایران تنها از طریق دیپلماسی حل می شود و با اینکه آنها در مذاکرات هسته ای با ایران حاضر نیستند، این دولتها تحولات پرونده هسته ای ایران و سیاستهای منطقه ای آن را با دقت پیگیری می کنند.

به دنبال خروج آمریکا از خاورمیانه و بحرانی شدن اقدامات عداوت آمیز اخیر در زمین و دریا علیه ایران، اهتمام و توجه دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس با پرونده هسته ای ایران دو چندان شده است.

تحرکات سیاسی

پس از آنکه بایدن به ریاست جمهوری آمریکا رسید، دیپلماسی خود را برای حل مساله توافق هسته ای با ایران به حرکت درآورد که آخرین اقدام در این زمینه، اعلام رابرت مالی در مورد قصدش برای سفر به عربستان، قطر و امارات است. مالی در اظهاراتی در تاریخ 13 اکتوبر اعلام کرد که ایالات متحده در این سفر مساله ایران را با هم پیمانان منطقه ای خود، عربستان، امارات و قطر مورد مناقشه قرار می دهد. وی خاطر نشان کرد: همچنان معتقدیم که بهترین نتیجه، بازگشت به توافق هسته ای است، اما این احتمال واقعی وجود دارد که تهران به توافق بازنگردد، از این رو باید گزینه های خود برای کنترل برنامه های هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

در این میان، دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی نگران هر گونه نزدیکی بین تهران و واشنگتن در مرحله آینده هستند. همانطور که وزیر خارجه عربستان فیصل بن فرحان در واشنگتن گفت که با همتای آمریکایی خود دیدار کرده و دو طرف دیدگاههایشان در مورد برنامه های هسته ای ایران و مذاکرات بین المللی در این باره را مورد بررسی قرار داده اند.

در 13 اکتبر جاری، وزیر خارجه قطر، شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، تاکید کرد که بازگشت به توافق هسته ای به نفع همه است و ما از این مساله حمایت می کنیم. همانطور که وی در سپتامبر گذشته در گفتگو با شبکه سی ان ان اظهار امیدواری کرده بود که واشنگتن در نزدیکترین زمان ممکن به توافق هسته ای بازگردد، توافق هسته ای بسیار مهم است و ما ایران را برای بازگشت دوباره به گفتگوها تشویق می کنیم، همانطور که از دیگر دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس هم می خواهیم وارد مذاکره با ایران شوند.

نگرانی های جدی

اسلام المنسی، پژوهشگر مسائل ایران بر نگرانی های جدی دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس از باز گذاشتن دست ایران در منطقه براساس آنچه در سال 2015 اتفاق افتاد، تاکید نموده و گفت: این نگرانی ها از امکان بازگشت ایران به توافق هسته ی بدون اعمال محدودیت در برنامه های موشکی اش باز می گردد.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: چه دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس در این مذاکرات حاضر باشند و چه نباشند، نگرانی های آنها پابرجاست. این نگرانی ها در خطر هسته ای و موشکی ایران خلاصه می شود و معتقدند اگر این دو مورد در توافق جدید با ایران لحاظ شود، دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس از این توافق بسیار خوشحال می شوند.

وی اما ضمن تاکید بر خطرناک بودن نادیده گرفتن این مساله می گوید: اگر اشتباهاتی که در توافق سال 2015 اتفاق افتاد تکرار شود، دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس ضرر می کنند، چرا که ایران در نزدیکی تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای بزرگ قرار دارد که علاوه بر این قدرت، موشکهای آن نیز امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند.

به عقیده المنسی، گزینه دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس در مساله هسته ای ایران، مشارکت در هر نوع مذاکره ای در آینده است و اینکه واشنگتن تلاش کند دولتهای مذکور نیز در توافق حضور داشته باشند، چرا که معتقدند عربستان و امارات از توافق سال 2015 زیان دیدند.

خواسته های سابق

در اواسط ژوئن گذشته، وزرای خارجه دولتهای شورای همکاری های خلیج فارس، بر ضرورت حضور در مذاکرات هسته ای وی تاکید کرده و گفتند این مذاکرات هسته ای باید شامل برنامه های موشکی ایران هم بشود. این دولتها در بیانیه مشترکی خواستار پایبندی ایران به اصول هم جواری و احترام به حق حاکمیت خود شده و خاطر نشان کردند این گفتگوهای وین باید شامل فعالیتهای موشکی ایران هم بشود و لازم است تلاشهای بین المللی در راستای تضمین عدم دست یابی ایران به سلاح هسته ای باشد.

دولتهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس از ایران خواستند میزان غنی سازی اورانیوم خود را کاهش بدهد تا صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای اش ثابت شده و در ادامه وارد مذاکرات جدی در این باره شود.

در مقابل، ایران بارها عربستان را متهم به استفاده از ظرفیتهای خود برای از بین بردن توافق هسته ای کرده است. این در حالی است که ایران و دولتهایی که هنوز در توافق هسته ای حاضرند، تا کنون با مشارکت آمریکا 6 دور گفتگو را برای احیای توافق انجام داده اند، بدون اینکه زمان دور بعدی مشخص باشد.

نظرات بینندگان