arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ مهر ۱۳۷۷: محمد غرضى از وضع سیاسى و اقتصادى، اعلان خطر کرد؛ از من خواست با تشکیل حزب و ارائه راه درست، وارد عمل شوم

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [محمد] غرضى آمد. از وضع سياسى و اقتصادى، اعلان خطر كرد و از من خواست با تشكيل حزب و اظهارنظر و ارایه راه درست، وارد عمل شوم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

تا ساعت نُه و نیم صبح، كارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم. عقد ازدواج دختر آقاى [محمدعلی] معروفى، راننده اتومبيل پليس اسكورت را بستم. آقاى [حسین] كمالى، وزيركار و امور اجتماعی آمد. از ضعف مديريت اجرایى كشور و ركود كارخانجات و بيكارى رو به رشد، اظهار ناراحتى‌كرد و براى پذيرفتن عضويت حزب استقلال درحال تأسيس، مشورت كرد.

آقاى [حمیدرضا] آصفى آمد. از تلاش‌هايش در زمان سفارت در فرانسه گفت و براى وظيفه جديدش، سخنگويى وزارت امورخارجه و مديريت ارتباطات و مطبوعات مشورت كرد. آقاى [محمد] شريعتمدارى، وزير بازرگانى آمد. گزارش جلسه هفته گذشته را تكميل كرد. از مديريت محسن در [شرکت] مترو [تهران] تمجيدكرد و خبر از تصويب خواسته‌ها در مجمع داد. سؤالاتي داشت، در مورد فكرى كه دربارة تعديل و آزادسازى قیمت قند و شكر و روغن نباتى و... دارد؛ گفتم، اگر دولت تحمل انتقادات را داشته باشد، مى‌تواند در اصلاح ساختار توزيع، مفيد باشد. گفت، جمعيت دفاع از ارزش‌ها هم ليست نامزد انتخابات نمى‌دهد و آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، در ملاقاتى با رهبرى، رضايت ايشان را هم جلب كرده است. شب از رهبرى پرسيدم، تكذيب كردند. خواست براى تأمين ارز كالاهاى اساسى، به بانك مركزى تذكر بدهم.

عصر آقاى [رضا] امراللهى، [رییس دانشگاه خواجه نصیرطوسی] آمد. از كمبود اعتبارات در دانشگاه‌ها و مشكلات ناشى از آن شكايت دارد و گفت، چند ماه حق‌التدریس اساتيد پرداخت نشده و وضع غذا و تدارك دانشجويان بد است. از مشكلات احتمالى اقتصادى در ماه‌هاى آينده امسال و سال آينده، اظهارنگرانى‌كرد. آقاى [محمد] غرضى آمد. از وضع سياسى و اقتصادى، اعلان خطر كرد و از من خواست با تشكيل حزب و اظهارنظر و ارایه راه درست، وارد عمل شوم.

شب میهمان رهبرى بودم. درباره انتخابات و كارشكنى چپ‌ها صحبت‌كردند. از اقدامات نادرست بعضى از روحانيون ناراحت‌اند و از مصاحبه من تعريف كردند. از صحبت‌هاى آقاي خاتمى هم بالنسبه راضي‌اند و گفتند، با توصيه ايشان بوده است. البته اطلاعيه‌هايى كه در قم و جاهاى ديگر هم در انتقاد از سكوت آقاى خاتمى در مسأله انتخابات منتشر شده، بى‌اثر نبوده. دفتر ايشان، براى جلوگيري از اعلان انصراف بعضى از نامزدها، مؤثر بوده است.

نظرات بینندگان