arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد

رویداد جدید اپل، شب گذشته برگزار شد و در این رویداد مک بوک پرو با طراحی خیره کننده خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد، در ادامه، سرویس آی تی و فناوری انتخاب مروری دارد بر چکیده آن چه در این رویداد گذشت:
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رویداد جدید اپل، شب گذشته برگزار شد و در این رویداد مک بوک پرو با طراحی خیره کننده خود توجه بسیاری را به خود جلب کرد، در ادامه، سرویس آی تی و فناوری انتخاب مروری دارد بر چکیده آن چه در این رویداد گذشت:

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد

مک بوک پرو

مک‌بوک پرو با طراحی جدید،  تراشه M۱ پرو و مکس و درگاه‌های بیشتر، مانند تاندربولت و مگ‌سیف معرفی شد، این دستگاه در دو نسخه ۱۴ و ۱۶ اینچی عرضه می‌شود و در بالای نمایشگر خود ناچ دارد.

مدل‌های جدید مک‌بوک پرو در یک نسخه ۱۴ اینچی با ضخامت ۱۵.۵ میلی‌متر و یک نسخه ۱۶ اینچی با ضخامت ۱۶.۸ میلی‌متر به بازار می‌آیند. هر دو لپ‌تاپ به درگاه مگ‌سیف مجهزند و شکاف کارت حافظه SD و درگاه HDMI دارند. مک‌بوک پرو جدید دارای  نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن  است. نام این پنل Liquid Retina Pro XDR است. در ناچ بالای صفحه یک وب‌کم ۱۰۸۰ p با سنسور بزرگ‌تر از نسل قبلی وجود دارد. عبارت مک‌بوک پرو از پایین نمایشگر حذف شده و به قاب زیر دستگاه رفته است. اندازه حاشیه نمایشگر  ۳.۵ میلی‌متر است.

مک‌بوک پرو ۱۶.۲ اینچی نیز  از نمایشگری با وضوح ۳۴۵۶ در ۲۲۳۴ پیکسل و مدل ۱۴.۲ اینچی از نمایشگری با وضوح ۳۰۲۴ در ۱۹۶۴ پیکسل استفاده می‌کند. فناوری این نسل Mini LED است. حداکثر روشنایی این صفحه به ۱۶۰۰ نیت می‌رسد.

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد

تراشه M۱ پرو در لپ‌تاپ جدید اپل از دو نمایشگر Pro Display XDR پشتیبانی می‌کند. M۱ مکس این پشتیبانی را به سه نمایشگر Liquid Retina Pro XDR و یک تلویزیون ۴ K می‌رساند. هر دو مدل ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو، با M۱ پرو یا مکس به دست کاربران می‌رسند. عملکرد CPU در تراشه M۱ پرو و مکس ۲ برابر بهتر از مک‌بوک Core i۹ و ۳.۷ برابر برتر از Core i۷ است. M۱ پرو در بخش گرافیک ۲.۵ برابر قوی‌تر از رادئون پرو ۵۶۰۰ M و M۱ پرو ۴ برابر قوی‌تر از تراشه AMD عمل می‌کند. این دستگاه می‌تواند حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم یکپارچه داشته باشند. سرعت خواندن حافظه SSD هم به ۷.۴ گیگابایت بر ثانیه رسیده که دو برابر سریع‌تر از نسل قبلی است. دارای سیستم صوتی جدید با کیفیت استودیویی و سه میکروفن که نویز را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند. مک‌بوک پرو دارای شش بلندگوی جدید شامل دو توییتر و چهار ووفر است. صدای بیس در دستگاه جدید اپل ۸۰ درصد بیشتر شده است و صدای فضایی (Spatial Audio) پشتیبانی می‌کند. عمر باتری مک‌بوک جدید در زمان استفاده از لایت‌روم کلاسیک ۲ برابر و در زمان استفاده از Xcode چهار برابر شده است. مدل ۱۶ اینچی  می‌تواند ۱۷ ساعت فیلم پخش کند و مدل ۱۴ اینچی قادر است ۲۱ ساعت پخش ویدیو داشته باشد. این اعداد به ترتیب ۷ و ۱۰ ساعت نسبت به مدل‌های اینتلی بیشتر شده‌اند. مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلار و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با قیمت پایه ۲۴۹۹ دلار به بازار می‌آیند. این محصولات در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی از هفته آینده عرضه می‌شوند.

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد
سیستم عامل جدید

۳ آبان ماه، زمان نهایی انتشار نسخه جدید مک اواس تحت نام «مانتری» (Monterey) خواهد بود. برخی از قابلیت‌های جدید وعده داده شده در نسخه ابتدایی در این نسخه وجود ندارند. نسخه جدید سیستم عامل مک اواس برای مدت به نسبت طولانی در مرحله دسترسی آزمایشی قرار داشت. مانند رویه در پیش گرفته شده برای iOS ۱۵ و iPadOS ۱۵، تمامی دستگاه‌های مک جدید نیز از آخرین نسخه مک اواس به صورت پیش‌فرض بهره می‌برند. قابلیت Universal Control یکی دیگر از ویژگی‌های جدید نسخه اخیر مک اواس محسوب می‌شود که امکان کنترل سه دستگاه تنها با یک صفحه کلید و ترکپد را فراهم می‌کند. فرقی ندارد که تمامی دستگاه‌ها مک باشند یا با آیپد همراه شوند.

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد

ایرپاد

سومین نسل از ایرپاد با ظاهری بسیار شبیه به ایرپاد پرو معرفی شد. عمر باتری این دستگاه ۶ ساعت است دارد و با پشتیبانی از فناوری صدای فضایی (Spatial Audio) با قیمت ۱۷۹ دلار به فروش می‌رسد. ایرپاد ۳ ظاهر ایرپاد معمولی و ایرپاد پرو را با هم ترکیب کرده است. ایرپاد ۳ مثل مدل پرو و پرو مکس از قابلیت‌های ردیابی سر برخوردار است. اپل می‌گوید کیفیت میکروفن این دستگاه را نسبت به نسل قبلی ارتقا داده و حالا با استفاده از کدک AAC-ELD صدایی با بالاترین کیفیت را در تماس‌ها ارائه می‌کند و دارای قابلیت صدای فضایی و دالبی اتموس داشته است. این دو قابلیت به فضاسازی پخش موسیقی کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند در فضایی سه‌بعدی به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش کنید. این دستگاه با یک بار شارژ تا شش ساعت دوام می‌آورد. این ایرپاد ۳ را از هفته آینده با قیمت ۱۷۹ دلار روانه بازار می‌کنند. با عرضه این محصول قیمت ایرپاد ۲ به ۱۲۹ دلار می‌رسد.

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد
تراشه‌ها

نسل جدید تراشه‌های اپل با نام‌های M۱ پرو و M۱ مکس رونمایی شد. این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی پیشرفت‌های چشمگیری دارند، برای مثال می‌توان به هسته‌های پردازشی و گرافیکی بیشتر و پشتیبانی از رم بالاتر اشاره کرد. این تراشه‌ها همچنان با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند. چیپ M۱ پرو برخلاف M۱ که از حداکثر ۱۶ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند، قادر به پشتیبانی از رم ۳۲ گیگابایتی است. این میزان در تراشه M۱ مکس بیشتر و برابر ۶۴ گیگابایت است. اپل در تراشه M۱ مکس از پردازشگر گرافیکی با ۳۲ هسته استفاده کرده است. این تراشه‌ها از اینکد و دیکد ProRes پشتیبانی می‌کنند. اپل از پردازشگر گرافیکی با ۱۶ هسته استفاده کرده و ۲۰۴۸ واحد اجرایی دارد. همانطور که بالاتر گفتیم، این تراشه حداکثر از ۳۲ گیگابایت رم با پهنای باند ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند، هرچند هنوز روی خود چیپ قرار می‌گیرد. چیپ M۱ پرو از ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که تقریبا دو برابر ترانزیستور‌های موجود روی M۱ محسوب می‌شود. این تراشه از ۲ نمایشگر خارجی و تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند و از شبکه عصبی بهره می‌برد.

تراشه M۱ مکس، همچنان از ۱۰ هسته پردازشی شامل ۸ هسته قدرتمند و ۲ هسته کم‌مصرف بهره می‌برد. با وجود چنین موضوعی، تعداد هسته‌های گرافیکی، حداکثر رم قابل پشتیبانی و همچنین پهنای باند افزایش دو برابری نسبت به M۱ پرو دارند. M۱ مکس از رم با پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه، حداکثر ۶۴ گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی با ۳۲ هسته بهره می‌برد. عملکرد گرافیکی این تراشه نسبت به M۱ افزایش ۴ برابری را تجربه کرده است.

تراشه‌های M۱ پرو و M۱ مکس تا ۱.۷ برابر عملکرد پردازشی به ازای وات بالاتری نسبت به چیپ M۱ دارند. البته کوپرتینویی‌ها چنین ادعایی را نسبت به پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها ۴ و ۸ هسته‌ای هم اعلام کرده‌اند، با این حال نامی از آن‌ها نبرده‌اند.

همه چیز درباره آخرین رویداد اپل/ از مک بوک پرو تا نسل سوم ایرپاد
رنگ‌های جدید هوم پاد مینی

رنگ‌های جدید «هوم پاد مینی»: زرد، آبی و نارنجی رونمایی شد. قیمت این محصولات، ۹۹ دلار اعلام شده است. هوم پاد مینی در ابتدا فقط در رنگ‌های سیاه و سفید به بازار عرضه شده بود، اما اپل اکنون تعداد رنگ‌های این محصول را افزایش داده تا گزینه‌های متنوع‌تری در دسترس مشتریان باشد. با وجود پشتیبانی از سیری، می‌توان از هوم‌پاد مینی برای انجام هر نوع درخواستی مانند تنظیم یادآوری جدید، کنترل دستگاه‌های هوشمند و پخش موسیقی استفاده کرد. با توجه به این نکته، می‌توان هوم پاد مینی را به نحوی تنظیم کرد که در یک اتاق به صورت یک سیستم استریو کار کند. اپل همچنین در زمینه موسیقی از اشتراک جدیدی برای اپل موزیک رونمایی کرد که تنها از طریق کنترل صوتی (دستیار هوشمند سیری) برای پخش موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان