arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

تشکیل «شورای عالی مقاومت ملی» توسط رهبران احزاب افغانستان با هدف مبارزه با طالبان / امرالله صالح: تصمیمات سیاسی طالبان در دوحه و راهبرد‌های نظامی در پاکستان اتخاذ می‌شوند

پنج نفر از رهبران احزاب مختلف افغانستان از تشکیل «شورای عالی مقاومت ملی» در خارج از این کشور، با هدف مبارزه با طالبان خبر دادند. عطا محمد نور رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی، عبدالرسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی، یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری و حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت، اعضای اصلی این شورا هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: پنج نفر از رهبران احزاب مختلف افغانستان از تشکیل «شورای عالی مقاومت ملی» در خارج از این کشور، با هدف مبارزه با طالبان خبر دادند.

عطا محمد نور رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش ملی، عبدالرسول سیاف رهبر حزب دعوت اسلامی، یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری و حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت، اعضای اصلی این شورا هستند.

این شورا با انتشار یک بیانیه غیررسمی اعلام کرد که فعالیت‌هایش در دو حوزه سیاسی و نظامی تقسیم‌بندی شده و در هر دو بخش فعالیت خواهد کرد. اعضای این شورا البته می‌گویند که ترجیح می‌دهند با گفتگو و مذاکره و البته صلح و ثبات به اهداف خود دست یابند.


اعضای این شورا از کشورهای جهان خواسته‌اند از به رسمیت شناختن طالبان و کابینه این گروه خودداری کنند و از مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و تامین حقوق گروه‌های مختلف از جمله زنان و اقلیت‌های دینی و قومی حمایت کنند.

رهبران این شورا همچنین از مردم افغانستان دعوت کرده‌اند که خود را برای یک مقاومت بلندمدت و البته سخت در برابر طالبان آماده کنند.

در بخش دیگری از بیانیه این شورا از گروه طالبان خواسته شده به کشتار مردم و بازداشت فعالین مدنی و نظامیان پیشین پایان دهد و روند کوچ اجباری مردم و تصرف خانه‌ها را متوقف کنند.

در پایان بیانیه، اعضای این شورا از جامعه جهانی و نهادهای خیریه خواسته‌اند تا به طور مستقیم به مردم افغانستان کمک کنند.


عطا محمد نور، از اعضای این شورا روز جمعه این بیانیه را در صفحه فیسبوک خود به اشتراک گذاشت.

امرالله صالح: پاکستان افغانستان را اشغال کرده است

در اتفاقی دیگر امرالله صالح، معاون پیشین اشرف غنی، پاکستان را متهم کرد که افغانستان را اشغال کرده است.

آقای صالح در یک رشته توییت با اشاره به افزایش فقر و بی‌ثباتی اجتماعی و عدم رعایت حقوق زنان در دو ماهه اخیر در افغانستان تاکید کرده است که این روند از پیامدهای اشغال افغانستان از سوی پاکستان است.

این سیاستمدار افغان که مخالف حکومت طالبان است، نوشت از زمانی که این گروه قدرت را در افغانستان به دست گرفته، رسانه‌ها در این کشور با مشکلات بسیاری رو به رو شده‌اند و تولید ناخالص ملی افغانستان نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است.

او همچنین با اشاره به حضور رهبران طالبان در دوحه نوشت که مقر دیپلماسی افغانستان به قطر منتقل شده و تصمیم‌های نظامی این کشور نیز در راولپندی پاکستان گرفته می‌شود.

او در بخش دیگری از این رشته توییت می‌نویسد: «افغانستان بزرگ‌تر از آن است که از سوی پاکستان بلعیده شود. مقاومت تنها گزینه برای حفظ کرامت و پایان دادن به اشغال افغانستان است. به خاطر داشته باشید که افغانستان همچون ققنوس بار دیگر قیام خواهد کرد.»

آقای صالح در حدود دو ماه اخیر حضور چندانی در صحنه سیاسی و رسانه‌ای افغانستان نداشت و حالا پس از مدتی غیبت با این رشته توییت، بار دیگر به صحنه بازگشته است.

نظرات بینندگان