تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۰

واکنش عجیب فیل‌ها به شکار بی رحمانه/داستان فیل‌هایی که عاج ندارند

در یک اتفاق کمتر دیده شده، برخی از فیل‌ها به عنوان پاسخی به شکار بی رحمانه، در حال تکامل بدون عاج هستند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از سی ان ان، عاج فیل یکی از ویژگی‌های مشخص و مهم در فیل‌ها است، عاج‌ها به حیوان کمک می‌کنند تا شاخه‌های سنگین را بلند کند، درختان را سرنگون کند، بجنگد، و چاله‌هایی برای آب و مواد معدنی حفر کند.

اما نسبت فزاینده‌ای از فیل‌های ماده در پارک ملی گورونگوسا موزامبیک بدون این ابزار‌های مهم زندگی، متولد شده اند و دانشمندان می‌گویند این یک واکنش تکاملی به کشتار وحشیانه فیل‌ها به دلیل تجارت عاج آن‌ها در طول جنگ داخلی ۱۵ ساله کشور است.

کارشناسان حوزه زیست فیل‌ها که در پارک کار می‌کردند پس از پایان جنگ در سال ۱۹۹۲ متوجه این پدیده شده بودند. داده‌های میدانی و تجزیه و تحلیل فیلم‌های قدیمی از پارک نشان داد که نسبت فیل‌های ماده بدون عاج بین ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰ تا بیش از سه برابر افزایش یافته است. رایان لانگ، دانشیار علوم حیات وحش در دانشگاه آیداهو گفت: دوره‌ای بود که جمعیت فیل‌ها از حدود ۲۰۰۰  فیل به حدود ۲۵۰  فیل کاهش یافت.

واکنش عجیب فیل‌ها به شکار بی رحمانه/داستان فیل‌هایی که عاج ندارند

لانگ از طریق ایمیل گفت: «در طول جنگ، گورونگوسا اساساً مرکز جغرافیایی درگیری بود. در نتیجه تعداد زیادی سرباز در منطقه وجود داشت و انگیزه‌های زیادی برای کشتن فیل‌ها و فروش عاج برای خرید اسلحه و مهمات وجود داشت. در نتیجه سطح شکار غیرقانونی بسیار زیاد بود. "

بر اساس تحقیقی که روز پنجشنبه در مجله Science منتشر شد، دانشمندان اکنون درک بهتری از مبنای ژنتیکی این موضوع و دلیل تاثیرگذاری روی فیل‌های ماده، دارند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که احتمال زنده ماندن ماده‌ها بدون عاج در طول دوره ۲۸ ساله بیش از همتایان عاج دار  آن‌ها بود، بنابراین بعید است که این سازگاری اتفاقی باشد.

در گورونگوسا در دهه ۱۹۷۰، حدود  ۱۸.۵ درصد از فیل‌های ماده عاج نداشتند، در حالی که سه دهه بعد، ۵۱ درصد این مشکل را داشتند. لانگ، نویسنده این مطالعه گفت: «تکامل صرفاً یک تغییر در ویژگی‌های وراثتی در یک جمعیت در طول نسل‌های متوالی است، و بر اساس نتایج مطالعه ما، تغییر به سمت بدون عاج در میان فیل‌های ماده در گورونگوسا کاملاً با این تعریف مطابقت دارد.» فیل‌های بدون عاج احتمال بسیار بیشتری برای زنده ماندن از جنگ داشتند و بنابراین پتانسیل بسیار بیشتری برای انتقال ژن‌های خود به نسل بعدی داشتند.

اما فیل‌های نر چطور؟ پس از گرفتن نمونه خون از ۱۸ فیل ماده، با عاج و بدون عاج، محققان ژنوم آن‌ها را توالی یابی کردند. آن‌ها دریافتند که ماده‌های بدون عاج دارای تنوع ژنتیکی در یک منطقه بسیار خاص از کروموزوم X هستند که در رشد عاج نقش دارد.