arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۰

گروسی: هنوز با وزیر خارجه جدید ایران دیدار نکرده ام؛ دیدار با او بسیار بااهمیت است / اگر دیپلماسی شکست بخورد، اثرات سیاسی زیادی در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت؛ پرونده کره شمالی یک مثال واضح و یک چراغ راهنماست

مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند و این دیدار را بسیار بااهمیت خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند و این دیدار را بسیار بااهمیت خواند.

گروسی در این مصاحبه که هنگام حضور او در واشنگتن انجام شده، گفت: من هرگز با وزیر خارجه جدید صحبت نکرده‌ام. امیدوارم بتوانم به زودی فرصتی برای ملاقات با او داشته باشم زیرا این بسیار مهم است ... بنابراین وقتی مشکلی پیش می‌آید، وقتی سوء تفاهمی وجود دارد، وقتی اختلاف‌نظر وجود دارد، می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم. من قبلاً این (امکان) را داشتم.

وی همچنین مدعی شد برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آن که تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد می‌کند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آنچه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نباشد.

به گزارش این شبکه، مدیرکل آژانس در همین خصوص ادعا کرد ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده تا به اکثر دوربین‌های خود برای سرویس آن‌ها و تعویض باتری و کارت حافظه دسترسی داشته باشد، با یک استثناء مهم.

طبق این گزارش، اشاره او به تاسیساتی در حومه تهران است که قطعات سانتریفیوژ می‌سازد و در ماه ژوئن ایران گفت که در اقدامی خرابکارانه که اسرائیل را عامل آن می‌داند، آسیب دید. گروسی گفت ایران ادامه تحقیقات خود در خصوص این حمله را دلیل عدم اجازه دسترسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

وی در ادامه ادعاهایش، اظهار داشت: این کاری که ما در آنجا انجام می‌دهیم را فلج نکرده است، اما آسیب‌هایی وارد شده است، زیرا ما قادر به بازسازی تصویر نیستیم. اگر و زمانی که برجام دوباره ازسرگرفته شود، من می دانم که برای بازگشت طرف‌های برجام به توافق، آن‌ها باید بدانند که پای خود را در کجا قرار می‌دهند.

گروسی تایید کرد که هیچ دلالتی مبنی بر این که ایران در حال حاضر به دنبال بمب اتمی باشد وجود ندارد، با این حال ادعا کرد: پرونده کره شمالی باید به ما یادآوری کند که اگر تلاش‌های دیپلماتیک به اشتباه رود، چه اتفاقی می‌افتد. این یک مثال واضح است، یک نشانه است، یک چراغ راهنما است. اگر دیپلماسی شکست بخورد، ممکن است با موقعیتی روبرو شوید که اثرات سیاسی زیادی در خاورمیانه و فراتر از آن خواهد داشت.

نظرات بینندگان