arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

سفیر ایران در ایروان: دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی برخلاف توافق ۳ جانبه روسیه، ارمنستان و آذربایجان است / کامیون‌های ایرانی در بدو ورود به ارمنستان عوارض پرداخت می‌کنند؛ انتظار نداشتیم صد کیلومتر جلوتر مجدداً به آذربایجان هم عوارض بدهند / انتظار داشتیم باکو تا آماده شدن جاده تکمیلی دست نگه دارد

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان با بیان اینکه بر اساس گفتگوهای ۳ جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قرارداد آتش بس، قرار بر این بود که این جاده وضعیت گذشته خود را داشته باشد تا جاده جدید تکمیل شود، گفت: اما متاسفانه دیدیم که از کامیونهای ایرانی عوارض می‌گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سفیر کشورمان با بیان اینکه بر اساس گفتگوهای ۳ جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قرارداد آتش بس، قرار بر این بود که این جاده وضعیت گذشته خود را داشته باشد تا جاده جدید تکمیل شود، گفت: اما متاسفانه دیدیم که از کامیونهای ایرانی عوارض می‌گیرند.

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان درباره روابط ایران و ارمنستان، همچنین تحولات در قفقاز و جاده ترانزیتی جنوب به شمال توضیحاتی ارائه داد که از نظر خوانندگان می گذرد.

روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی نبوده است

وی با بیان اینکه روابط ایران و ارمنستان از زمان استقلال این کشور تاکنون روابطی خوب و در بالاترین سطح بوده و علیرغم فراز و فرودهایی در دولتهای مختلف کاملاً مثبت دنبال شده است، گفت: ما سابقه دیرینه چندهزار ساله با ارمنستان داریم و به دلیل حضور هموطنان ارمنی، این روابط انسجام بیشتری دارد.

سفیر کشورمان یادآور شد: با وجود این، به موازات روابط خوب سیاسی دو کشور، در ابعاد اقتصادی آنطور که باید نتایج مطلوبی نداشته ایم.

بدخشان ظهوری با اشاره به روی کار آمدن نیکول پاشینیان در سال 2018 اظهار داشت: 3 سال پیش که انقلاب پاشینیان رخ داد، دیدگاههای جدیدی مطرح شده و رفتار دولت جدید، عمدتاً برای توسعه ارمنستان است؛ ولی به جنگ خورده و برنامه ریزی برای توسعه با اختلال روبرو شد. با روی کار آمدن مجدد پاشینیان در انتخابات، این روند توسعه ادامه یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود پاشینیان غرب گرا بوده و ممکن است مسائلی را در روابط با کشورمان به وجود آورد نیز اظهار داشت: در این خصوص باید دید که وابستگی های این کشور از نظر زیرساختی چه مقدار به پاشینیان این امکان را می دهد که غرب گرا شود. آنها در حال حاضر کمی به استقلال خود توجه می کنند، اما لزوماً خروج از حمایت روسیه نیست و بسیاری از زیرساختهای ارمنستان تحت کنترل روسیه است. این امکان وجود ندارد که دولت ایروان را در آغوش غرب قلمداد کنیم، اما تمایلات آنها به اروپا و آمریکا تداوم خواهد داشت. بین ارامنه ارمنستان با دیاسپورای ارمنی که جمعیتشان بیش از جمعیت داخل ارمنستان است، ناخوداگاه ارتباط ‌این کشور با غرب بیشتر می شود.

در دوره پاشینیان روابط ارمنستان و ایران توسعه یافت

سفیر کشورمان با بیان اینکه در دوره پاشینیان در همه حوزه ها، روابط ارمنستان و ایران توسعه یافته است، گفت: در کمیسیون مشترک با ارمنستان موضوعات زیادی مورد توجه قرار گرفته که قابل مقایسه با گذشته نیست از جمله انرژی، انتقال برق از ارمنستان به ایران، ترانزیت و همچنین اتصال به اوراسیا از طریق ارمنستان که زمینه های رشد روابط با ارمنستان را فراهم کرده است.

برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ارمنستان

بدخشان ظهوری به حجم پایین مبادلات تجاری بین دو کشور با وجود همه اشتراکات و انگیزه ها اشاره کرده و افزود: سهم تبادلات تجاری ما با ارمنستان طی سالهای گذشته بسیار کم بوده و عدد مبادلات تجاری ما بسیار ناچیز است که باید در این خصوص جدیت بیشتری داشته باشیم. خوشبختانه رفت و آمدهای خوبی در حال انجام است و برگزاری نمایشگاههای ایرانی در ارمنستان به این روند کمک می کند.

اتصال چابهار به گرجستان و دریای سیاه را دنبال می‌کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جاده ترانزیت جنوب به شمال نیز گفت: ما مسیر اقیانوس هند به چابهار و خلیج فارس و پس از آن مسیر ریلی به جلفا- ارمنستان- گرجستان و دریای سیاه را داریم که یک مسیر امن و بسیار مناسب برای تبادلات تجاری است و کشورهای این مسیر می توانند از مزیتهای آن به خوبی استفاده کنند.

ساخت جاده ترانزیت جایگزین به سرعت دنبال می‌شود

سفیر کشورمان افزود: بخشی از مسیر مواصلاتی مربوط به جاده مواصلاتی معروف به سیسیان است که 60 کیلومتر بوده و در استان سیونیک واقع در جنوب ارمنستان است. این جاده با اقداماتی که در آن حال انجام است مسیر میانبری ایجاد می کند که جاده قبلی را کوتاهتر می کند و دولت ارمنستان با جدیت دنبال احیای آن است که به احتمال زیاد ایران هم در ساخت آن مشارکت دارد. با توجه به اینکه توانمندی ایران در حوزه راهسازی، تونل سازی و پل سازی در بسیاری از کشورهای اطراف قابل مشاهده نیست، گفتگوها در این رابطه برای مشارکت ایران ادامه دارد.

دریافت عوارض از کامیونهای ایرانی برخلاف توافق سه جانبه است

بدخشان ظهوری در خصوص مسائل پیش آمده در جاده ترانزیتی جنوب به شمال نیز اظهار داشت: بخشی از این جاده مواصلاتی در منطقه گوریس به طول 21 کیلومتر قرار دارد که بر اساس نقشه های شوروی سابق دو بخش از آن متعلق به جمهوری آذربایجان است، اما بر اساس گفتگوهای سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قرارداد آتش بس، قرار بر این بوده که این جاده وضعیت گذشته خود را داشته باشد تا جاده جدید تکمیل شود، اما متاسفانه دیدیم که مدتی پیش در وهله اول برای دو روز جاده بسته شده و بعد از باز شدن جاده از کامیونهای ایرانی عوارضی اخذ می شود.

انتظار داشتیم باکو تا آماده شدن جاده جدید دست نگه دارد

وی ادامه داد: این جاده طی سه دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته و کامیونهای ایرانی در بدو ورود به ارمنستان عوارضی را پرداخت می کنند و انتظار نیست که صد کیلومتر جلوتر مجدداً عوارض پرداخت کنند. انتظار داشتیم تا آماده شدن جاده تکمیلی دست نگه دارند و مشکلی به وجود نیاید. الان که فصل برودت هواست و جاده کوهستانی است، جاده جایگزین "تاتِو" به سختی در حال ساخت و تعریض است، اما هنوز تکمیل نشده است. هر چند طرف ارمنی به سرعت به دنبال ساخت جاده ترانزیت است.

سفیر کشورمان با اشاره به اقدامات این سفارتخانه برای تکمیل سریع تر جاده گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای موضوع، اقدامات زیادی انجام داده و طی یادداشتهایی از طرف ارمنی خواستیم که برنامه ریزی جدیتری داشته باشد و با سرعت بیشتری ساخت جاده جایگزین را دنبال کند.در همین راستا مدتی پیش هیئتی از وزارت راه ایران به ارمنستان آمده و این جاده را مورد بررسی قرار داد. 

سفارتخانه‌ها افزایش ظرفیت اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند

بدخشان ظهوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان مبنی بر توسعه ارتباطات با همسایگان اظهار داشت: در همین راستا آقای امیرعبدالهیان به همه سفارتخانه های همسایه دستور اکید داده که همه ظرفیتهای قابل استفاده مورد تجدید نظر قرار بگیرد و همه ظرفیتها با سرعت ارتقا یابد.

نظرات بینندگان