arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

آمار عالی مهاجم ایرانی در خط حمله پورتو / طارمی، دومین مهاجم برتر پس از فالکائو

مهدی طارمی این هفته نخستین هت‌تریکش برای پورتو را انجام داد و با این درخشش توانست نامش را در کنار ستاره‌های نامداری قرار دهد که پیش از این در خط حمله پورتو آماری عالی از خود به جا گذاشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرهیختگان: مهدی طارمی این هفته نخستین هت‌تریکش برای پورتو را انجام داد و با این درخشش توانست نامش را در کنار ستاره‌های نامداری قرار دهد که پیش از این در خط حمله پورتو آماری عالی از خود به جا گذاشته‌اند.

درخشش مهدی طارمی در رقابت‌های این هفته لیگ پرتغال همچنان یکی از موضوعات داغ رسانه‌های این کشور است. هت‌تریک این مهاجم ایرانی باعث شد پورتو در زمین توندلا به برتری برسد و حالا رسانه‌های این کشور به مقایسه آمار گلزنی او با مهاجمان نامدار این تیم در سال‌های اخیر پرداخته‌اند.

روزنامه اوجوگو پرتغال در این باره نوشته است: «مهدی طارمی این هفته نخستین هت‌تریکش برای پورتو را انجام داد و با این درخشش توانست نامش را در کنار ستاره‌های نامداری قرار دهد که پیش از این در خط حمله پورتو آماری عالی از خود به جا گذاشته‌اند. طارمی در طول دوران حضورش در پورتو 60 بار در ترکیب این تیم به میدان رفته و آماری عالی از خود به جا گذاشته است. با مقایسه مهاجمان پورتو در قرن بیست‌ویکم تنها یک بازیکن آماری بهتر از طارمی در این تعداد مسابقه داشته است.»

این روزنامه در ادامه نوشت: این مهاجم ایرانی در این دیدارها روی 45 گل تیمش تاثیر مستقیم داشته که شامل 31 گل و 14 پاس‌گل می‌شود. درحقیقت در این تعداد بازی تنها یکی از ستاره‌های سال‌های گذشته پورتو عملکرد بهتری ارائه کرده است؛ رادامل فالکائو. مهاجم کلمبیایی در 60 بازی ابتدایی خود روی 56 گل(46 گل و 10 پاس‌گل) تیمش اثرگذار بوده است. البته طارمی در این جدول رتبه دوم را با یک بازیکن دیگر شریک است و او هم یک مهاجم کلمبیایی دیگر پورتو یعنی جکسون مارتینز است. البته این دو بازیکن تفاوت فاحشی در تعداد گل‌های زده دارند. مارتینز از لحاظ گلزنی بسیار بهتر از طارمی عمل کرده است و 43 بار گل زده و تنها 2 پاس‌گل در کارنامه‌اش به ثبت رسیده است. این دو بازیکن استایل بازی کاملا متفاوتی با هم دارند و طارمی برخلاف مارتینز که مهاجمی بود که در محوطه جریمه در زدن ضربات آخر تبحر داشت، علاوه‌بر گلزنی در دادن پاس‌گل و فراهم کردن موقعیت برای هم‌تیمی‌های خود هم تبحر دارد و همچنین به خوبی پنالتی می‌گیرد. در این زمینه هیچ‌کس بهتر از طارمی در 60 بازی نخست خود با لباس پورتو نتوانسته تاثیرگذار بوده و پاس‌گل بدهد. دارلی هم اگرچه آماری نزدیک به مهاجم ایرانی دارد اما پشت سر او قرار گرفته و البته 15 سال پیش در ترکیب پورتویی قرار داشت که نفرات درخشانی در آن بازی می‌کردند. او با 32 گل زده و 12 پاس‌گل آمار نزدیکی به شماره 9 کنونی این باشگاه دارد.

از طرف دیگر در قیاس آمار طارمی با معیارهای دیگر به نتایج جالبی می‌رسیم. مثلا در دوران حضور سرجیو کونسیسائو هیچ مهاجمی به اندازه او نتوانسته گل بزند و آمارش از بازیکنانی چون ابوبکر(26 گل)، سوارس(28 گل) و مارگا(25 گل) بهتر است. طارمی تا این برهه از فصل هم عملکرد خوبی در گلزنی داشته و توانسته همانند مارگا در فصل قبل، تا پایان هفته نهم 7 گل به ثمر برساند. این درحالی است که او فصل پیش تا هفته نهم تنها 162 دقیقه در ترکیب تیمش به میدان رفته و البته دو بار نیز دروازه حریفان را باز کرده بود.» از سوی دیگر سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو به تازگی در مصاحبه‌ای از اینکه برخی معتقدند طارمی بیشتر به دنبال فریب داوران و گرفتن پنالتی است انتقاد کرده بود و این حرف را نادرست خوانده بود. حالا پائولو فوتره، مهاجم سابق این باشگاه در دهه 80 و 90 نیز صحبت‌های کونسیسائو را تایید کرده و با تمجید از این استعداد طارمی می‌گوید: «چرا ما درباره طارمی صحبت می‌کنیم؟ چون این یک هنر است و هر کسی آن را ندارد. او به خوبی در گرفتن پنالتی مهارت دارد اما شبیه‌سازی نمی‌کند و فقط شیوه مخصوص به خود را دارد. او یک بازیکن معمولی نیست. او در محوطه جریمه هنرنمایی می‌کند و از قبل برای گرفتن پنالتی برنامه ندارد. خود من هم در دوران بازی به خوبی می‌توانستم از مدافعان حریف پنالتی بگیرم و به همین دلیل می‌دانم طارمی چه کار می‌کند.

نظرات بینندگان