arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰

کمک ۶.۳ میلیون دلاری ژاپن به ایران برای تقویت توان کشور برای مقابله با کرونا

دولت ژاپن، امروز به منظور نشان دادن ادامه همبستگی خود با ملت ایران در مواجهه با فوریت کووید 19، تفاهم نامه‌ کمک مالی به ارزش 6.3 میلیون دلار را برای انجام پروژه‌‌ای مشترک با نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: تفاهم‌نامه کمک مالی ۶.۳ میلیون دلاری ژاپن به ایران برای ارتقای توان مقابله با کرونا امروز امضا شد.

دولت ژاپن، امروز به منظور نشان دادن ادامه همبستگی خود با ملت ایران در مواجهه با فوریت کووید 19، تفاهم نامه‌ کمک مالی به ارزش 6.3 میلیون دلار را برای انجام پروژه‌‌ای مشترک با نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.

سند اعطای این کمک مالی طی مراسمی در روز سه شنبه، 4 آبان توسط دکتر سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران و آقای هیروتاکا ماتسئو، کاردار سفارت ژاپن در جمهوری اسلامی ایران، در حضور مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد.

در قالب این پروژه 6.3 میلیون دلاری، شش دستگاه MRI به منظور گسترش ظرفیت مقابله کشور با کووید 19 خریداری خواهد شد. این دستگاه‌ها در بیمارستان‌های دولتی در پنج استان تهران (2 دستگاه)، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری نصب و راه اندازی خواهد شد که نمایندگی سازمان جهانی بهداشت مسئولیت تمام مراحل تهیه و تحویل و آموزش آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

دکتر جعفر حسین در این مراسم ضمن قدردانی از دولت و سفارت ژاپن به خاطر این کمک مالی که باعث ارتقای توان نظام سلامت کشور در مقابل کووید 19 خواهد شد، اظهار داشت: این کمک 6.3 میلیون دلاری به پاسخ موثر دولت جمهوری اسلامی ایران به همه‌گیری کووید 19، به خصوص در حوزه تشخیص و درمان، کمک شایانی خواهد کرد. دستگاه‌های MRI که سازمان جهانی بهداشت با استفاده از این کمک مالی خریداری خواهد کرد، نه تنها در خدمت پاسخ به کووید 19 خواهد بود، بلکه در بلند مدت برای بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

آقای ماتسئو در این مراسم تاکید کرد: « عفونت ویروس کرونا به سرعت در سراسر جهان منتشر شد و نه تنها جان انسان‌ها بلکه اقتصاد جهانی را به مخاطره انداخت. از همان ابتدای طغیان بیماری، دولت ژاپن پاسخ فوری به منظور حفظ جان انسان‌ها و به حداقل رساندن آثار اجتماعی- اقتصادی این بیماری را ضروری قلمداد می‌کرد.» « باور دارم که این شش دستگاه MRI به جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت ویروس کرونا از طریق تشخیص و درمان آن در مناطق مختلف کشور کمک خواهد کرد.»

آقای ماتسئو تاکید کرد: تقویت بخش سلامت یکی از اولویت‌های کلیدی سفارش متبوعش است. « دانش و فناوری ژاپن در این بخش می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت روابط میان ایران و ژاپن ایفا کند.»

دکتر جلال نائلی، معاون اداره کل بین‌الملل وزارت بهداشت ضمن قدردانی از دولت ژاپن به دلیل این کمک مالی و همچنین پشتیبانی‌های پیشین این کشور از وزارت بهداشت ایران، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فعلی و آتی به افرادی که بیشترین نیاز را به این کمک دارند، یاری رساند.

آقای ماتسئو نیز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه ایران و همچنین سازمان جهانی بهداشت بابت تلاش‌هایشان در مقابله با کووید 19 تشکر کرده و اظهار امیدواری کرد که جهان به زودی بر چالش ایجاد شده از سوی این پاندمی غلبه کند.

از زمان پیدایش کووید 19 در ابتدای 2020(اواخر 1398)، دولت ژاپن به منظور پیشتیبانی از ایران در مبارزه با این همه گیری حدود 34 میلیون دلار از طریق دستگاه‌های مختلف سازمان ملل، از جمله سازمان جهانی بهداشت، برنامه توسعه سازمان ملل، سازمان بین المللی مهاجرت، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، برنامه جهان غذا و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ کمک کرده است. کمک‌های اعطایی ژاپن تا به امروز شامل تعداد قابل توجهی دستگاه سی تی اسکن، سونوگرافی، آنالیز گازهای خون شریانی، ونتیلاتورهای ثابت و قابل حمل و همچنین تامین بخشی از هزینه خرید یک دستگاه آنژیوگرافی بایپلین و یک سیستم رادیوگرافی دیجیتال قابل حمل می‌شود.

دولت ژاپن همچنین با اهدای سریع حدود سه میلیون دوز واکسن آسترازنکای ژاپنی از طریق مکانیسم کوواکس در جولای 2021، در شرایطی که کشور با موج پنجم مهیب همه‌گیری درگیر بود، از مردم ایران حمایت کرد.

شایان ذکر است، پروژه جدید مشترک با سازمان جهانی بهداشت که در دوران بحرانی کنونی به اجرا گذاشته می‌شود، نقش بسزایی در آمادگی کشور برای پاسخ به بحران کووید 19 از طریق مراکز بهداشتی درمانی ایفا خواهد کرد.

نظرات بینندگان