arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰

اردوغان: ایران باید عاقلانه رفتار کند/ علی اف به من گفت کشورش هیچ رابطه ویژه ای با اسراییل ندارد

اردوغان گفت: الهام علی اف به من گفت رابطه کشورش با اسراییل همانند رابطه با دیگر کشورهای دنیا ادامه داشته و توسعه خواهد یافت و دولت باکو در این زمینه هیچ عقب نشینی نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصرایران: اردوغان گفت: الهام علی اف به من گفت رابطه کشورش با اسراییل همانند رابطه با دیگر کشورهای دنیا ادامه داشته و توسعه خواهد یافت و دولت باکو در این زمینه هیچ عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش سی ان ان ترک، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در بازگشت از سفر یک روزه به منطقه قره باغ و دیدار با همتای آذربایجانی خود، در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال آذربایجان و انتقاد تهران از نزدیکی باکو به تل آویو گفت: من این مساله را با آقای علی اف صحبت کردم. او موضعی اصولی در این رابطه دارد و به نظر نمی رسد از مواضعش عقب بنشیند."

اردوغان افزود: "علی اف به من گفت کشورش هیچ رابطه خاص و ویژه ای با اسراییل ندارد و آذربایجان بر اساس منافع خود این حق را دارد که هر نوع کالایی را با اسراییل مبادله کند، همان طور که با دیگر کشورها مبادلات تجاری دارد و رابطه آذربایجان با اسراییل همانند رابطه با دیگر کشورها ادامه خواهد یافت."

اردوغان افزود: "کشورها نباید و نمی توانند بر مکانیسم تصمیم گیری یکدیگر تأثیر بگذارند. امیدواریم ایران در این زمینه منطقی و عقلانی رفتار کند تا هیچ مشکلی بین ایران و آذربایجان ایجاد نشود."

رییس جمهوری ترکیه مناطق آزاد شده قره باغ را دارای پتانسیل گسترده رشد و توسعه اقتصادی دانست و گفت شرکت های ترکیه همپای شرکت ها و دولت آذربایجان در این منطقه حضور دارند و در توسعه این منطقه به آذربایجان کمک خواهند کرد.

او افزود:" در حال حاضر شرکت های ترکیه ای به طور جدی در پروژه های توسعه زیرساختی منطقه قره باغ کارهای بزرگی انجام داده یا در دست انجام دارند. در فرودگاه فضولی که افتتاح کردیم 12 شرکت ترکیه ای به همراه برادران آذربایجانی خود کار کردند و در مدت زمان کوتاهی یعنی 8 ماه این پروژه بزرگ را به پایان رساندند . دو فرودگاه دیگر نیز هم اکنون در دست ساخت هستند. برنامه ریزی شده است که آنها به سرعت و ظرف 1 سال تکمیل شوند. "

او افزود:" در مورد توسعه کشاورزی هوشمند نیز دو کشور در حال همکاری هستند و مطالعات در این زمینه با جدیت ادامه دارد. علاوه بر این کارهای بزرگی در زمینه توسعه دامداری نیز در منطقه در دست انجام است. در کنار این پاکسازی میادین مین نیز با سرعت ادامه دارد. از هم اکنون پروژه های کشاورزی و دامپروری در زمین هایی که از مین پاکسازی شده اند به صورت برد-برد برای آذربایجان و ترکیه آغاز شده است. به ما گفتند که حداقل 5 تا 10 هزار راس گاو را برای انجام کار در زمینه دامداری به قره باغ خواهند آورد که این پروژه واردات گوشت آذربایجان را به حداقل می رساند. این نشان می دهد که در این مقطع یک جهش بسیار جدی در کشاورزی و دامپروری رخ خواهد داد. تاکنون در پروژه های زیرساختی و روبنایی، در راستای همکاری ترکیه و آذربایجان گام های بسیار جدی و تعیین کننده ای برداشته شده است."

نظرات بینندگان