arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰

وزیر کشور: نرخ پایین رشد جمعیت کشور نگران کننده است / کاهش جمعیت خطر بزرگی است که کشور در آینده با آن مواجه می شود

وزیر کشور، از تهیه طرح جامع پسماند در کشور خبر داد و خاطرنشان کردد: با همکاری دولت این طرح در برنامه هفتم دیده خواهد شد؛ همچنین احیای تالاب انزلی به عنوان یکی از ذخایر مهم زیست محیطی استان و کشور در دستور کار قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر کشور، از تهیه طرح جامع پسماند در کشور خبر داد و خاطرنشان کردد: با همکاری دولت این طرح در برنامه هفتم دیده خواهد شد؛ همچنین احیای تالاب انزلی به عنوان یکی از ذخایر مهم زیست محیطی استان و کشور در دستور کار قرار دارد.

احمد وحیدی در آیین تکریم و معارفه استاندار گیلان، با اشاره ظرفیت های مادی و معنوی و طبیعی ارزشمند خطه گیلان، اظهار کرد: گیلان دارای تمدن چند هزار ساله و فرهنگ غنی است و لذا در عین تنوع قومیتی و مذهبی جلوه ای از وحدت و انسجام است.

وی علمای بزرگ گیلانی را معنویت آور دانست و افزود: گیلان دیار میرزا کوچک جنگلی است که در اوج خفقان و ظلمت متراکم آن دوران حماسه مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی را رقم زد. امروز نیز انقلاب اسلامی به پشتوانه چنین حماسه سالازی در مقابل جبهه استکبار ایستاده و جلو می رود.

وزیر کشور، با اشاره به خلقت زیبای خداوند در کنار ظرفیت های علمی و فرهنگی و دینی گیلان، خاطرنشان کرد: اگر در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کوتاهی کنیم، حتما ظلم است. بیش از ۷۰ درصد اراضی ارزشمند خطه گیلان رویشگاه جنگلی و مرتعی و باغی بوده و لذا مسئولیت داریم در کنار حفظ منابع طبیعی به ارتقای آن کمک کنیم.

وحیدی، ریشه بسیاری از مشکلات را فقر فرهنگ دانست و عنوان کرد: استانی مانند گیلان با این پشتوانه فرهنگی و اجتماعی نباید با پدیده فقر و محرومیت اقتصادی مواجه باشد. این استان از طریق دریا با چهار کشور هم مرز بوده که یک مرز خشکی و سه مرز آبی است و کمتر استانی چنین موقعیتی دارد.

وی با بیان اینکه مردم گیلان در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم با مال خود و هم با جان خود در رای اهداق نظام اسلامی قدم برداشتند، اضافه کرد: همه موظف هستیم خدمتگزار مردم باشیم، زیرا جای جای ایران بزرگ حاوی ارزش های مادی و معنوی فراوان است و مسئولان باید ضمن حفظ این ارزش ها به توسعه آنان در مسیر انقلاب به ویژه گام دوم کمک کنند.

وزیر کشور، مسئولان نظام اسلامی را واجد فضایل اخلاقی و عملکردی دانست و گفت: شعار دولت سیزدهم «دولت مردمی و ایران قوی» است و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، فقط یک نظام نیستیم، بلکه انقلاب هستیم و انقلاب در تحرک است؛ برخی فکر می کنند که انقلاب اکنون تبدیل به نظام شده و می تواند حرکت انقلال را در ساختارهای نظام خذف کرد، اما انقلاب اسلامی یک حقیقت جاودان است و به این دوره زمانی خاص تعلق ندارد و همواره جاری و ساری است لذا مسئولان باید انقلابی باشند و محصول چنین انقلابی، باید انسان های معنوی و با اخلاق و متعهد باشد.

وی از استانداران منتخب خواست به دنبال نداوم جریان انقلاب باشند و تصریح کرد: در گام دوم انقلاب باید به قله های عزت و اقتدار و شرافت و کرامت برسیم و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را تحقق ببخشیم؛ همچنین باید برش استانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را تدوین کنیم و توسعه و پیشرفت ما براساس برنامه محوری باشد.

وحیدی، هوشمندی و توانمندی و ظرفیت های بومی گیلان را کمتر از کشوری مانند هلند ندانست و یادآور شد: برای گیلان صادرات دو میلیارد دلاری را هدفگذاری کنید و این هدفگذاری طولانی مدت نباشد، زیرا گیلان ظرفیت بالایی دارد.

وزیر کشور، به ورود چند میلیارد مترمکعبی آب به دریای خزر اشاره کرد و ادامه داد: بارش ها در فصلی رخ می دهد که کشاورزی نداریم و لذا باید این بارش ها را حفظ کنیم؛ خداوند نعمت بارش را داده و نباید آن را از دست بدهیم.

وی از دست دادن بازار روسیه بعد از مشکلات این کشور با ترکیه را به واسطه عدم وجود زیرساخت در حوزه کشاورزی دانست و اضافه کرد: قیمت پایین خریداری تولیدات کشاورزی بخش دیگری از مشکل است که باید توسط هلدینگ های بزرگ مدیریت شود. در حوزه آبزیان نیز شاهد ظرفیت های عظیمی در گیلان هستیم که باید چند برابر شود. زراعت چوب نیز باید پیگیری شود، زیرا برای واردات چوب مورد نیاز صنایع هزینه می کنیم و می توانیم در داخل هزینه داشته باشیم و حتی صادرات کنیم. در حوزه کشت گلخانه ای نیز باید ۱۳۰ هکتار را اضافه کنیم تا شاهد تحول در تولیدات و صادرات باشیم.

وحیدی، از مردم به ویژه کارآفرینان خواست ظرفیت های استان را به روز کنند و گفت: برای جذب سرمایه گذاران باید مجوزهای بی نام در بخش های مختلف آماده شود و فقط برای سرمایه گذار مجوز صادر کنیم. متاسفانه برخی از سرمایه گذاران سرمایه خود را به سایر استان ها و حتی خارج از کشور می برند که باید با دعوت از آنان ظرفیت های بزرگ استان را راه اندازی کنیم.

وی ضمن قدردانی از زحمات همه دولت ها و مسئولان، بر مبارزه جدی با رانت و تبعیض تاکید کرد و افزود: زد و بند و رانت و تبعیض در نظام اسلامی معنا ندارد و جزو محرمات جدی بوده و در هر سطحی که باشد ضد امام زمان(عج) است. در واقع اگر می خواهیم زمینه سازی ظهور کنیم باید فسادستیزی و مبارزه با رانت و تبعیض و بی عدالتی و طرفداری از مظلومان و محرومان را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر کشور، با اشاره به تذکر رهبر انقلاب به همه مسئولان در خدمتگزاری، طهارت عملی را در کار طهارت فکری و اخلاقی دانست و گفت: رئیس جمهور بسیار پر کار بوده و تمام تلاش دولت رفع مشکلات مردم است و در این راستا جوانگرایی را که خواست انقلاب است دنبال می کنیم و اعتقادی به گسست و انقطاع نسلی نداریم، زیرا بسیاری از جوانان انقلابی اکنون پای کار مسئولیت های بزرگ هستند و خوش درخشیده اند.

وی از تهیه طرح جامع پسماند در کشور خبر داد و خاطرنشان کردد: با همکاری دولت این طرح در برنامه هفتم دیده خواهد شد؛ همچنین احیای تالاب انزلی به عنوان یکی از ذخایر مهم زیست محیطی استان و کشور در دستور کار قرار دارد.

وحیدی، وفاق و وحدت را شرط پیشرفت دانست و با تاکید بر در کنار هم قرار دادن همه نیروها، اظهار کرد: وظیفه داریم در خدمت حل مشکلات مردم باشیم.

وی نرخ پایین رشد جمعیت کشور را نگران کننده دانست و عنوان کرد: می توان اقتصاد را ارتقا بخشید،اما جمعیت موضوع مهمی است و کاهش جمعیت خطر بزرگی است که کشور در آینده با آن مواجه می شود و لذا از ظرفیت های بومی و محلی خود برای رشد جمعیت استفاده کنید.

نظرات بینندگان