arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰
بهشتی‌پور، کارشناس بین‌الملل در گفت‌وگو با «انتخاب»:

اسم مذاکرات احیای برجام را گذاشته‌اند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها؛ با اسم چیزی تغییر نمی‌کند / نقش تعیین کننده در مذاکرات را سیاست‌های کلان کشور و شورای عالی امنیت ملی دارد، نه فرد مذاکره کننده / معمولا مذاکرات را از جایی شروع می‌کنند که اتفاق نظر روی آن‌ها وجود داشته؛ دیگر نمی‌روند چرخ را از اول اختراع کنند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی مطرح کرد: «فکر می‌کنم آقای باقری هم اجرا کننده سیاست‌هایی است که به او ابلاغ شده و همان را دنبال می‌کند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسم مذاکرات احیای برجام را گذاشته‌اند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها؛ با اسم چیزی تغییر نمی‌کند / نقش تعیین کننده در مذاکرات را سیاست‌های کلان کشور و شورای عالی امنیت ملی دارد، نه فرد مذاکره کننده / معمولا مذاکرات را از جایی شروع می‌کنند که اتفاق نظر روی آن‌ها وجود داشته؛ دیگر نمی‌روند چرخ را از اول اختراع کنند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی مطرح کرد: «فکر می‌کنم آقای باقری هم اجرا کننده سیاست‌هایی است که به او ابلاغ شده و همان را دنبال می‌کند.»

حسن بهشتی‌پور در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد علی باقری‌کنی چندان علاقه‌ای به آوردن اسم برجام ندارد و همواره از مذاکرات ۱+۴ نام می‌برد، این امر چه پیامی را در بر دارد، گفت: «اسم مذاکرات را گذاشته‌اند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و با ۱+۴ هم گفتگو می‌کنند. در واقع می‌خواهم بگویم که با اسم چیزی تغییر نمی‌کند. اسم یک نشانه و مفهوم است و آنچه در مذاکرات موثر است، رویکردها‌ست.»

اسم مذاکرات احیای برجام را گذاشته‌اند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها؛ با اسم چیزی تغییر نمی‌کند / نقش تعیین کننده در مذاکرات را سیاست‌های کلان کشور و شورای عالی امنیت ملی دارد، نه فرد مذاکره کننده / معمولا مذاکرات را از جایی شروع می‌کنند که اتفاق نظر روی آن‌ها وجود داشته؛ دیگر نمی‌روند چرخ را از اول اختراع کنند

وی تاکید کرد: «اینکه شما چه رویکردی را اتخاذ می‌کنید برای اینکه مذاکرات به نتیجه برسد، آن خیلی مهم است و گرنه اسمش را بگذارید مذاکرات برای رفع تحریم‌ها یا مذاکرات برجام اهمیت چندانی ندارد کما اینکه افراد هم تاثیر تعیین کننده‌ای در مذاکرات ندارند. در واقع مذاکره‌کننده بر اساس سیاست‌های کلان کشور و خطوط قرمزی که به او ابلاغ شده، مذاکره می‌کند که یا به نتیجه می‌رسد یا خیر؛ بنابراین تعیین کنندگی مذاکره‌کننده در حد این است که خوب بتواند سیاست ایران را توضیح دهد، دفاع کند، بتواند طرف مقابل را مجاب کند، واکنش‌های مثبت نشان دهد، راه‌حل‌های متعددی پیش رو بگذارد، از به بن‌بست رسیدن مذاکرات جلوگیری کند و مواردی از این قبیل. منظورم این است که نقش تعیین‌کننده را سیاست‌های کلان کشور و شورای عالی امنیت ملی دارد. آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند درباره اینکه مذاکرات را شروع کنند یا نه، رویکرد ما چه باشد، خطوط قرمز ما چه هستند، در مورد چه موضوعاتی می‌توانیم مصالحه کنیم و در مورد چه موضوعاتی نمی‌توان گذشت کرد و غیره؛ بنابراین من فکر می‌کنم آقای باقری هم اجرا کننده سیاست‌هایی است که به او ابلاغ شده و همان را دنبال می‌کند.»

بهشتی‌پور همچنین درباره اینکه استفاده باقری‌کنی از "شروع مذاکرات" به جای "از سر‌گیری مذاکرات" چه پیامی دارد، عنوان کرد: «یک مذاکراتی شش دور انجام شده است. چه بگویید آغاز کردم و چه از سر گرفتم اهمیتی ندارد. اگر کل پرونده را بگذارید کنار و بگویید این شش دوره مذاکرات را که از فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ انجام شد هیچ و ما از اول دوباره مذاکره می‌کنیم، به این می‌گویند آغاز دور جدید مذاکرات، اما اگر به مفهوم این باشد که از آنجایی که کار متوقف شد، دوباره شروع می‌کنید، به این از سر گیری مذاکرات می‌گویند.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: «بنابراین ما باید ببینیم در مذاکرات هشتم آذر، کل آن شش دور کنار گذاشته می‌شود و یک دستور و نقشه راه جدید با موضوعات جدید را از سر می‌گیرند، که به این می‌گویند آغاز دور جدید، اما اگر از همانجایی که مذاکره تمام شده، شروع کنیم را از سرگیری می‌گویند چرا که یک چیز‌هایی به دست آمده و یک دلایل مهمی وجود داشته که به نتیجه نرسیده و ما در مورد این دلایل صحبت می‌کنیم و دیگر نمی‌رویم چرخ را از اول اختراع کنیم.»

بهشتی‌پور در پایان تاکید کرد: «معمولا مذاکرات در روابط بین الملل، دو طرف از جایی شروع می‌کنند که اتفاق نظر روی آن‌ها وجود داشته است. حالا اینکه این نقطه در مذاکرات پیش روی ما کجاست، باید تا هشتم آذر صبر کنیم.»

نظرات بینندگان