arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰

تشخیص سرطان ریه با فناوری‌های جدید رباتیک

فناوری جدید رباتیک به پزشکان کمک می‌کند سرطان ریه را تشخیص دهند، پزشکان می‌گویند فناوری جدید به نام Monarch به تشخیص سرطان ریه در بیماران با دقت بیشتری نسبت به روش‌های دیگر کمک می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فناوری جدید رباتیک به پزشکان کمک می‌کند سرطان ریه را تشخیص دهند، پزشکان می‌گویند فناوری جدید به نام Monarch به تشخیص سرطان ریه در بیماران با دقت بیشتری نسبت به روش‌های دیگر کمک می‌کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک تایمز،   این روز‌ها استفاده از یک ربات با نام مونارچ، در تشخیص سرطان ریه رایج شده است.

دکتر کارول کرمنز پزشک مراقبت‌های ویژه و سلامت ریه، برای بررسی سرطان یا سایر بیماری‌ها از ریه بیمار بیوپسی می‌کند و این کار را با سیستم رباتیک موارد انجام می‌دهد.


به گفته پزشکان، مونارچ،   یک موهبت برای بیماران مبتلا به سرطان ریه است، تا حدی به این دلیل که امکان تشخیص زودهنگام و تشخیص دقیق‌تر ندول‌های کوچک و صعب العبور در حاشیه ریه را فراهم می‌کند. با دسترسی دورتر، اسکوپ در اصل می‌تواند به جایی برود که قبلاً هیچ محدوده‌ای برای بیوپسی ریه نرفته است.

تشخیص سرطان ریه با فناوری‌های جدید رباتیک

کرمنز گفت که او و یکی دیگر از پزشکان، حدود یک سال پس از معرفی این فناوری در سال ۲۰۲۰، تلاش کردند تا این فناوری را به مرحله فعلی برسانند. او گفت که برای آنچه که برای بیمارانش به ارمغان می‌آورد هیجان زده است.

ربات مونارچ که توسط Auris Health تولید شده است، آخرین پیشرفت‌ها در رباتیک، نرم‌افزار، علم داده و آندوسکوپی را ادغام می‌کند یعنی استفاده از دوربین‌ها و ابزار‌های کوچک برای ورود به بدن از طریق منافذ طبیعی.

کرمنز می‌گوید در حالی که گزینه‌های تشخیصی دیگری برای سرطان ریه و سایر بیماری‌ها وجود دارد، محدودیت‌های آن‌ها می‌تواند منجر به مثبت کاذب، منفی کاذب و در برخی موارد عوارض جانبی مانند ریزش ریه یا خونریزی شود. به نوبه خود، این سناریو‌ها هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهند و مدت اقامت در بیمارستان را افزایش می‌دهند.

همچنین، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Essentia، بیش از ۹۰ ٪ از افرادی که سرطان ریه تشخیص داده می‌شود، از این بیماری جان سالم به در نمی‌برند، تا حدی به این دلیل که در اغلب موارد، بیماری در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود.

روش‌های مدرن برای تشخیص سرطان ریه از طریق اشعه ایکس و سی‌تی اسکن است، اما کرمنز گفت که هنوز چالش‌هایی با این روش‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که رادیوگرافی می‌تواند سرطان ریه را تشخیص دهد، بیمار معمولاً در مرحله ۳ یا ۴ قرار می‌گیرد و میزان بقا، کاهش می‌دهد.

سی تی اسکن می‌تواند سرطان بالقوه را زودتر تشخیص دهد، که به صورت ندول در ریه ظاهر می‌شود، اما چالش این است که به روشی ایمن و قابل اعتماد به ندول برای بیوپسی برسیم. معمولاً این کار با برونکوسکوپی انجام می‌شود  یک لوله نازک و نورانی با دوربینی در انتهای آن برای مشاهده راه‌های هوایی.

نظرات بینندگان