arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰

پیشگیری از دیابت نوع ۲ با دارو‌های فشار خون

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد دارو‌های فشار خون می‌توانند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد دارو‌های فشار خون می‌توانند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کنند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از  گاردین، یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد که دارو‌های فشار خون می‌توانند از ابتلا میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنند.

طبق تحقیقات منتشر شده در Lancet، کاهش فشار خون بالا راهی موثر برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در آینده است.

پزشکان در حال حاضر دارو‌های ارزان فشار خون را برای کاهش احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز می‌کنند. با این حال، تا کنون، این سوال که آیا این دارو‌ها می‌توانند به دفع خطر دیابت نوع ۲ نیز کمک کنند، بی پاسخ مانده بود.

اکنون محققان دریافته اند که اثرات محافظتی این دارو‌ها بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. این مطالعه نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند مستقیماً خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند، وضعیتی که تخمین زده می‌شود ۱۳.۶ میلیون نفر در بریتانیا در معرض خطر بالای ابتلا به آن هستند.

در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان دانشگاه‌های آکسفورد و بریستول بیش از ۱۴۵۰۰۰ نفر را از ۱۹ کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی شده جهانی به‌طور میانگین به مدت حدود پنج سال دنبال کردند.

آن‌ها دریافتند که کاهش ۵ میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک، که به راحتی از طریق دارو‌های فشار خون یا تغییر سبک زندگی به دست می‌آید، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.

محققان همچنین اثرات پنج نوع اصلی داروی فشار خون را از ۲۲ کارآزمایی بالینی در مقایسه با دارونما بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) قوی‌ترین اثر محافظتی را دارند که هر دو خطر نسبی ابتلا به دیابت را تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهند.

انواع دیگر دارو‌های کاهنده فشار خون محافظ نبودند. مسدود کننده‌های کانال کلسیم هیچ تاثیری بر خطر دیابت نوع ۲ نداشتند، در حالی که مسدود کننده‌های بتا و دیورتیک‌های تیازیدی با وجود اثرات مفید شناخته شده آن‌ها در پیشگیری از حملات قلبی و سکته، در واقع این خطر را افزایش دادند.

در حال حاضر، کارشناسان بهداشت می‌گویند داشتن وزن مناسب و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

نظرات بینندگان