arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۲ آبان ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در محل سد کرخه، پس از استقبال و معارفه مدیران در جلسه توجیهی، گزارش آقایان [رسول]زرگر و وفایى را شنیدیم. تاکنون ۵۳ درصد کار سد انجام شده و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و هنوز ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر، باید هزینه شود. من هم صحبت‌کردم. از تلاش‌ها تشکر نمودم و اهمیت سد را توضیح دادم: مهار شش میلیارد مترمکعب آب و آبیارى ۴۰۰ هزار هکتار و ۴۰۰ مگاوات برق و آن هم به دست نیروهاى ایرانى و بزرگترین سد کشور.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در اخبار، تهديدهاى آمريكا عليه عراق و اعزام تسليحات پيشرفته به منطقه، خوددارى [آقای کوفی عنان]، دبيركل سازمان ملل از ميانجي‌گرى و اِبای عراق از ادامه همكارى با بازرسان سازمان ملل و... قراین شروع حمله نظامى آمريكا در آينده‌اي نزديك، به حساب آمده است؛ اگرچه تجربه نشان مى‌دهد كه صدام، در نهايت تسليم مى‌شود.

از شهرك مسكونى طرح شعیبيه و يك ويلاى دوبلكس بازديدكردم و به سوى سد كرخه حركت كرديم. در مسير، اراضى فراوان ديم توجهم را جلب كرد. جاى تعجب است كه در ميان دو رودخانه پُرآب دز و كارون، اين همه ديم‌كارى باشد كه يك چهارم كشت آبى محصول مى‌دهد؛ گفتند، روحيه كار و تلاش و بهره‌ورى كم است.

در محل سد كرخه، پس از استقبال و معارفه مديران در جلسه توجيهی، گزارش آقايان [رسول] زرگر و وفایى را شنيديم. تاكنون 53 درصد كار سد انجام شده و حدود 100 ميليارد تومان هزينه شده و هنوز 100 ميليارد تومان ديگر، بايد هزينه شود. من هم صحبت‌كردم. از تلاش‌ها تشكر نمودم و اهميت سد را توضيح دادم: مهار شش ميليارد مترمكعب آب و آبيارى 400 هزار هكتار و 400 مگاوات برق و آن هم به دست نيروهاى ايرانى و بزرگترين سد كشور.

از بخش‌هاى مختلف بازديدكرديم. بدنه سد، درياچه، تونل‌ها، نيروگاه، سرريز، حوضچه آرامش و مركز توليد بتن و مركز تهيه مصالح، خاك‌‌رس و شن و ماسه و... و سد انحرافى. مصاحبه‌اى با صداوسيما، در مورد طرح‌هاى مهم خوزستان داشتم. سپس يكسره به پايگاه دزفول رفتم و با بدرقه مديران و نظاميان، به سوى تهران پروازكرديم. ناهار را در مسير خورديم. ساعت سه بعد از ظهر به خانه رسيدم. عفت هم از منزل اشرف‌خانم، [خواهر همسرم] آمد و در مورد نحوه مرگ [باجناقم] آقاى [مهدی] سلامت و خاك‌سپارى و عزادارى، توضيح داد. 

نظرات بینندگان