arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

درمان میگرن شدید با رژیم غذایی گیاهی؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که میگرن را می‌توان پس از شروع رژیم غذایی گیاهی، که شامل مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز تیره می‌شود، از بین برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات جدید نشان می‌دهد که میگرن را می‌توان پس از شروع رژیم غذایی گیاهی، که شامل مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز تیره می‌شود، از بین برد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از گاردین، پس از اینکه پزشکان دریافتند بیماری که بیش از یک دهه از سردرد‌های شدید و ناتوان کننده رنج می‌برد، پس از اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی، میگرن خود را به طور کامل از بین برده است، کارشناسان سلامت خواستار تحقیقات بیشتر در مورد رژیم غذایی و میگرن هستند.

او دارو‌های تجویز شده، یوگا و مدیتیشن را امتحان کرده بود، و غذا‌های محرک احتمالی را در تلاش برای کاهش شدت و دفعات سردرد‌های شدید خود حذف کرده بود، اما این راهکارها، تقریبا هیچ نتیجه‌ای نداشت.

در عرض یک ماه پس از شروع یک رژیم غذایی گیاهی که شامل مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز تیره بود، میگرن این فرد ناپدید شد. این مرد بیش از هفت سال است که میگرن نداشته  و آخرین باری که سردرد داشته را به یاد نمی‌آورد. این مورد در مجله BMJ Case Reports گزارش شده است.

پزشکان در ایالات متحده، معتقدند که ممکن است برای کاهش علائم میگرن مزمن، استفاده از یک رژیم غذایی گیاهی ارزش داشته باشد، اما سایر کارشناسان مستقل هشدار دادند که، چون این گزارش یک مورد واحد بود، تعمیم دادن آن، چندان درست نیست و نباید به عنوان راه حلی برای همه افراد مبتلا به میگرن در نظر گرفته شود.

بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان میگرن را تجربه می‌کنند. در حالی که دارو‌ها می‌توانند به پیشگیری و درمان کمک کنند، شواهد رو به رشدی نشان می‌دهد که رژیم غذایی، می‌تواند جایگزین مؤثری بدون هیچ‌یک از عوارض جانبی مرتبط با برخی از دارو‌ها باشد.

درمان میگرن شدید با رژیم غذایی گیاهی؟

میگرن یک بیماری ناتوان کننده است و یافتن راه‌هایی برای درمان و مدیریت آن مهم است. رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت بسیاری از بیماری‌ها داشته باشد و برخی از غذا‌ها به عنوان محرک میگرن شناخته شده اند.

ترکیبات زیست فعال موجود در سبزیجات با برگ سبز تیره و سایر غذا‌ها ممکن است نقش مهمی در مدیریت بسیاری از بیماری‌ها داشته باشند، اما برای بیان اظهارات و توصیه‌های قطعی، تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است.

دکتر دوان ملور، متخصص تغذیه و استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه استون، گفت که این گزارش "جالب" است، اما "نمی توان آن را به عنوان راه حلی برای همه افراد مبتلا به میگرن تلقی کرد".

تحلیل جداگانه‌ای که روز پنجشنبه در مجله BMJ Global Health منتشر شد، نشان می‌دهد که افزایش جهانی مصرف گوشت قرمز و فرآوری‌شده در ۳۰ سال گذشته با افزایش شدید بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی مرتبط است.

نظرات بینندگان