arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بهزاد رحیمی، نماینده مجلس در گفت و گو با «انتخاب»:

گرفتن مالیات‌های سنگین عامل باردارنده از مهاجرت نخبگان نیست / طرح صیانت اثری بر مهاجرت نخبگان ندارد؛ این طرح کامل اطلاع رسانی نشده

نماینده بانه در مجلس گفت: «دنیا یا باید تابع تکنولوژی باشد یا صاحب آن. ما الان تابعیم باید فرصتی ایجاد شود که صاحب آن شویم چرا که تابع بودن هم آسیب های خود را دارد. در حال حاضر دوستان در کمیسیون در حال بررسی هستند و انشاالله به شکلی باشد که تامین آرامش خاطر مردم را بکند. مهاجرت نخبگان فکر نمی‌کنم چندان به این امر مربوط باشد و احتمالا قضایای دیگری مطرح است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده بانه در مجلس مطرح کرد: «دنیا یا باید تابع تکنولوژی باشد یا صاحب آن. ما الان تابعیم باید فرصتی ایجاد شود که صاحب آن شویم چرا که تابع بودن هم آسیب های خود را دارد. در حال حاضر دوستان در کمیسیون در حال بررسی هستند و انشاالله به شکلی باشد که تامین آرامش خاطر مردم را بکند. مهاجرت نخبگان فکر نمی‌کنم چندان به این امر مربوط باشد و احتمالا قضایای دیگری مطرح است.»

بهزاد رحیمی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» درباره پیشنهاد روزنامه «ایران» مبنی بر اینکه نخبگانی که قصد مهاجرت دارند، مالیات سنگینی را بابت استفاده از امکانات کشور در طی سال‌های رشد خود پرداخت کنند، گفت: «مهاجرت نخبگان واقعا خسارت بزرگی است. ما باید در داخل طوری موقعیت را فراهم کنیم که این افراد موقعیت‌های بیرونی را به موقعیت‌های داخلی ترجیح ندهند و گرنه وضع مالیات زیاد بازدارنده نیست چرا که این افراد زمانی هم که خارج می‌شوند، عمدتا دارای تمکن مالی آنچنانی نیستند که مالیات برایشان بازدارنده شود.»

وی افزود: «ما باید شرایط اشتغال را فراهم و از ظرفیت‌های نخبگان استفاده کنیم تا وقتی که با سرمایه ملت رشد کردند و به آن مقام رسیدند، کشور‌های دیگر از آنها استفاده نکنند. باید توجیه و آگاهی بخشی کنیم که خدمت به مردم و نظام هم از نظر معنوی و هم مادی سودمند است. بعضی از این مهاجرت‌ها یک برگشت‌هایی هم دارد که تحقیر‌آمیز است چراکه بعضی اغفال می‌شوند و مهاجرت می‌کنند. باید از طریق بنیاد‌های جذب نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان اشتغال نخبگان را فراهم کنیم.»

نماینده سقز و بانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تصویب طرح‌هایی در مجلس همچون طرح صیانت از فضای مجازی تاثیری در روند مهاجرت نخبگان دارد یا خیر، تصریح کرد: «خیر، به باور من در مورد این طرح اطلاع رسانی کامل نشده است. طرح صیانت به معنای محدود سازی نیست و یک هجمه‌سازی رسانه‌ای علیه این طرح ایجاد شد.»

وی تاکید کرد: «دنیا یا باید تابع تکنولوژی باشد یا صاحب آن. ما الان تابعیم باید فرصتی ایجاد شود که صاحب آن شویم چرا که تابع بودن هم آسیب های خود را دارد. در حال حاضر دوستان در کمیسیون در حال بررسی هستند و انشاالله به شکلی باشد که تامین آرامش خاطر مردم را بکند. مهاجرت نخبگان فکر نمی‌کنم چندان به این امر مربوط باشد و احتمالا قضایای دیگری مطرح است.»

رحیمی درباره علل مهاجرت نخبگان تاکید کرد: «نبود ظرفیت‌های شغلی، نا‌امیدی و تبعیض‌ها را که می‌بینند، ترجیح می‌دهند راهی دیار غربت شوند.»

نظرات بینندگان