arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش نوعی آدامس و اسپری بینی برای مقابله با انواع جهش‌یافته ویروس کرونا

نتایج دو آزمایش جداگانه در مورد اثربخشی اسپری بینی جدید و نوعی آدامس که از سوی محققان بریتانیایی و آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که این دو محصول توانایی قابل قبولی برای مقابله با ورود ویروس کرونا به بدن انسان و تاثیرگذاری مخرب آن بر سلول‌های آن می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: نتایج دو آزمایش جداگانه در مورد اثربخشی اسپری بینی جدید و نوعی آدامس که از سوی محققان بریتانیایی و آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که این دو محصول توانایی قابل قبولی برای مقابله با ورود ویروس کرونا به بدن انسان و تاثیرگذاری مخرب آن بر سلول‌های آن می‌شود.

محققانی که یک سال به طور مستقل برای آزمایش اسپری بینی ساخته شده در آزمایشگاه رافائل واقع در لندن وقت صرف کرده‌اند، امیدوارند که بتواند ویروس کرونا را بدون توجه به انواع جهش‌یافته آن از دلتا گرفته تا اومیکرون متوقف کنند.

راکش آپال، رئیس آزمایشگاه رافائل، می‌گوید: «برای این که ویروس وارد سلول‌های بدن انسان شود، باید تحت واکنش‌های شیمیایی بسیار خاص قرار گیرد و ما توانسته‌ایم راهی برای دستکاری آن واکنش شیمیایی پیدا کنیم و بنابراین از ورود ویروس جلوگیری کنیم.»


آقای آپال می‌افزاید: «ما این اسپری را در برابر همه انواع جهش‌ یافته ویروس کرونا که نگران‌کننده بوده‌اند، آزمایش کرده‌ایم و با کارایی یکسانی مواجه شده‌ایم چرا که این محصول یک محلول شیمیایی است.»


به گفته رئیس آزمایشگاه رافائل این اسپری که pHOXWELL نام دارد و در آن از برخی گیاهان ضدویروس نیز استفاده شده، بیشتر شبیه یک مانع در برابر ویروس کرونا عمل می‌کند و از این نظر عملکرد آن با واکسن متفاوت است که درواقع به بدن ما اجازه می‌دهد تا در مواجهه با حمله ویروسی، پادتن(آنتی‌بادی) تولید کند.

نتیجه کارآزمایی این اسپری که در اوج همه‌گیری سویه دلتا در ماه‌های آوریل و ژوئن امسال انجام شده، نشان می‌دهد که تنها ۱۳.۱ درصد از افرادی که اسپری دریافت کردند و در عین حال در معرض ویروس کرونا بودند با نتیجه آزمایش مثبت کووید-۱۹ مواجه شدند.

هر کپسول دارای این اسپری با گنجایش لازم برای مصرف یک ماهه طراحی شده، آزمایشگاه رافائل ادعا کرده که هر بار استفاده از این محصول برای مدت ۵ تا ۶ ساعت موثر است.

در همین حال، محققان در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نیز از نتایج امیدوارکننده آدامسی خبر داده‌اند که ویروس کرونا را «به دام می‌اندازد» و می‌تواند میزان ویروس را در بزاق دهان محدود کند و مانع از انتشار آن در زمانی شود که افراد آلوده صحبت می‌کنند، نفس می‌کشند یا سرفه می‌کنند. این آدامس حاوی کپی‌هایی از پروتئین ACE2 موجود در سطوح سلولی است که ویروس از آن به عنوان دروازه‌ای برای نفوذ به سلول‌ها و آلوده کردن آنها استفاده می‌کند.

نتایج آزمایش این آدامس که در نشریه عملی مولکولی تراپی( Molecular Therapy)00579-7) منتشر شده نشان داده که قادر است بار ویروسی را بیش از ۹۵ درصد کاهش دهد. به گفته محققان، آدامس حس و طعمی شبیه آدامس‌های معمولی دارد و می‌تواند برای سال‌ها در دمای معمولی نگهداری شود و جویدن آن به مولکول‌های پروتئین ACE2 آسیبی نمی‌رساند.

هر دو دسته از محققان در آزمایشگاه رافائل و دانشگاه پنسیلوانیا امیدوارند که دستاوردهای آنها به دلیل مقرون به صرفه بودن و ساده بودن فرآیند تولید آنها بتواند در مهار همه‌گیری ویروس کرونا به ویژه در کشورهای فقیر که دارای شبکه بهداشتی ضعیفی هستند و دسترسی محدودی به واکسن دارند، مفید باشد.

نظرات بینندگان