arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

اولیانوف: در دور هفتم مذاکرات، تصمیم گرفته شد بر اساس همان برنامه مذاکرات قبلی، کار ادامه یابد / نمایندگان دولت جدید ایران انعطاف‌پذیری خوبی در رابطه با برخی مسائل مهم نشان دادند / ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که در مسیر هسته‌ای قبلی کار کنند، یعنی بازگشت به پارامتر‌های اولیه مشخص شده در برجام / آمریکا به راه حل دیپلماتیک پایبند است

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین ضمن مخالفت با "نقشه بی" آمریکا در برخورد با ایران در صورت شکست مذاکرات مربوط به احیای برجام گفت: منطقی است که مقامات تهران درباره لغو تحریم‌ها تضمین می‌خواهند تا واشنگتن دوباره بدعهدی نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین ضمن مخالفت با "نقشه بی" آمریکا در برخورد با ایران در صورت شکست مذاکرات مربوط به احیای برجام گفت: منطقی است که مقامات تهران درباره لغو تحریم‌ها تضمین می‌خواهند تا واشنگتن دوباره بدعهدی نکند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری «تاس»، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که طرف روسی مخالف اظهارات شنیده شده درباره "نقشه بی" آمریکا در برخورد با ایران در مذاکرات مربوط به احیای توافقنامه هسته‌ای است.

به نوشته تسنیم، اولیانوف در پایان مذاکرات شب گذشته (دوشنبه) پیرامون احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و بازگشت آمریکا به این توافقنامه در پایتخت اتریش در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این باره گفت: «تا آنجا که من درک می‌کنم، ایالات متحده همچون گذشته به راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکرات پایبند است، البته با توجه به گسترش جدی برنامه هسته‌ای ایران که هر روز ادامه دارد، مقامات واشنگتن در خصوص موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات تردید پیدا کرده‌اند و ظاهراً گزینه "نقشه بی" را نیز مورد توجه قرار داده‌اند که می‌توان حدس زد که با اعمال تحریم‌های مضاعف علیه تهران همراه خواهد بود.»

این دیپلمات روس تأکید کرد: «البته صحبت بر سر یک گزینه ذخیره است و در حال حاضر همه توجه‌ها روی تلاش‌های دیپلماتیک معطوف است. هرچند مسلماً دیدگاه ما در خصوص چنین هشدارهایی که بیشتر یادآور تهدید غیرمستقیم است، کاملاً منفی است و چنین برخوردی را غیرسازنده می‌دانیم. چنین اظهاراتی هیچ کمکی به ایجاد جوّ مثبت در مذاکراتی که تازه آغاز شده نخواهد کرد و ما نظر خود در این رابطه را به طور واضح به مقامات آمریکایی نیز گفته‌ایم.»

شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا روز گذشته به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی فهرستی از گزینه‌های "نقشه بی" در صورت شکست مذاکرات با طرف ایرانی درباره احیای کامل توافقنامه هسته‌ای هستند.

میخائیل اولیانوف در پاسخ به سؤال دیگری یادآور شد که شرکت‌کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام در جریان هفتمین دور مذاکرات در وین، تصمیم گرفتند که به کار مشترک بر اساس همان برنامه به دست آمده در جریان مذاکرات قبلی ادامه دهند. به گفته وی، مذاکرات روز دوشنبه را می‌توان آغاز خوبی ارزیابی کرد، برای اینکه نمایندگان دولت جدید ایران انعطاف‌پذیری خوبی در رابطه با برخی مسائل مهم نشان دادند و اکنون دستاوردهای قبلی به دست آمده تا ماه ژوئن (خردادماه گذشته) پایه و اساس ادامه کار قرار خواهد گرفت.

مذاکره‌کننده روسی یادآور شد که مهم‌ترین موضوع برای مقامات تهران، همچنان لغو تحریم‌های آمریکاست و آنها با توجه به این مسئله موافقت کرده‌اند که در مسیر هسته‌ای قبلی کار کنند که بازگشت ایران به پارامترهای اولیه مشخص شده در توافقنامه هسته‌ای مربوط به سال 2015 را در نظر گرفته است.

این دیپلمات روس همچنین تأکید کرد که درخواست‌های مقامات تهران در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا کاملاً منطقی است و این مسئله در زمان ویرایش پیش‌نویس اسنادی که در جریان مذاکرات آتی کار خواهد شد، به طور کامل ارزیابی خواهند شد. وی ادامه داد: «برای طرف ایرانی بسیار مهم است که تضمین لازم درباره لغو تحریم‌ها را دریافت کند تا تاریخ دوباره تکرار نشود و طرف آمریکایی بار دیگر تصمیم به خارج شدن از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی نگیرد.»

اولیانوف یادآور شد که هیئت نمایندگی جدید ایران همچنان حاضر به گفتگوی مستقیم با نمایندگان دولت آمریکا که در حال حاضر در وین حضور دارند، نشده است که البته این موضوع جدیدی نیست.

نظرات بینندگان