arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

ائتلاف «الفتح» پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق: اعتراضات تشدید می‌شود / در صورت مقابله با این اعتراضات یا تعرض، مردم واکنش شدید نشان می‌دهند

ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری هادی العامری هشدار داد که اعتراضات در پاسخ به هرگونه «تحریک» ناشی از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، تشدید می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: ائتلاف «الفتح» عراق به رهبری هادی العامری هشدار داد که اعتراضات در پاسخ به هرگونه «تحریک» ناشی از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، تشدید می‌شود.

 «محمود الحیانی» یکی از اعضای ائتلاف الفتح در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن انتقاد از نتایج نهایی اعلام شده انتخابات پارلمانی عراق گفت که «انتظار ما از نتایج نهایی انتخابات فراتر از آنچه که امروز کمیسیون انتخابات اعلام کرده است، نبود چرا که کمیسیون از ابتدا اصرار داشت که نتایج به همین شکل باشد».

وی افزود: «کمیسیون سعی کرد با بازکردن برخی از صندوق‌ها، نتایج را کمی تغییر دهد، اما از باز کردن همه صندوق‌ها و بازشمارش دستی کل آراء خودداری کرد، زیرا در اینصورت نتایج کاملاً با آنچه اعلام شده است، متفاوت بود».

الحیانی گفت: «اعتراضات تشدید خواهد شد و صلح‌آمیز بودن خود را حفظ می‌کند، اما در صورت مقابله با این اعتراضات یا تعرض و اقدام تحریک‌آمیز از سوی دستگاه‎ها، واکنش شدید مردم را به دنبال خواهد داشت».

از طرفی، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق که ائتلاف او با کسب ۷۳ کرسی رسما به عنوان پیروز انتخابات پارلمانی معرفی شده است، از کمیسیون انتخابات عراق تقدیر و تشکر کرد.

صدر که حالا به فکر تشکیل دولت اکثریت افتاده است، در صفحه توئیتر خود فقط از کمیسیون انتخابات تشکر کرد.

کمیسیون انتخابات عراق امروز در یک نشست خبری به تشریح نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پرداخت و میزان مشارکت مردمی را ۴۴ درصد اعلام کرد. براساس نتایج نهایی هیچ تعییری در ترتیب ائتلاف‌های پیروز به وجود نیامده و تنها پنج کرسی تغییر کردند.

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که از بزرگ‌ترین ائتلاف‌های اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

نظرات بینندگان