arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۱۰ آذر ۱۴۰۰

تهدید لوکاشنکو علیه لهستان و اتحادیه اروپا: مرز را ببندید ما هم انتقال انرژی روسیه را متوقف می‌کنیم

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس گفت که کشورش آماده است در صورت بسته شدن مرز‌های لهستان با بلاروس، جریان انتقال گاز روسیه را متوقف کند. بلاروس با اتحادیه اروپا بر سر مهاجرانی که در مرز غربی این کشور اردو زده‌اند درگیر شده است. ا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس گفت که کشورش آماده است در صورت بسته شدن مرزهای لهستان با بلاروس، جریان انتقال گاز روسیه را متوقف کند.

بلاروس با اتحادیه اروپا بر سر مهاجرانی که در مرز غربی این کشور اردو زده‌اند درگیر شده است. اتحادیه اروپا مینسک را متهم می‌کند مهاجران را از خاورمیانه به بلاروس می‌آورد تا آن‌ها از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند. بلاروس این اتهام را رد می‌کند.

لوکاشنکو در گفت‌وگو با یک رسانه روسی گفت: «از آنجایی که لهستان همراه با دیگران اقدامات زیادی علیه بلاروس انجام می‌دهد، آیا فکر می‌کند که من به برخی از قراردادها پایبند خواهم بود؟ آن‌ها باید بهتر بدانند. اگر لهستان می‌خواهد مرزش با بلاروس را ببندد، بگذارید این کار را بکند. ما اغلب به اتحادیه اروپا نمی‌رویم. امروز منافع ما بیشتر در روسیه، چین و شرق است.»


وی افزود که «اوکراین گزینه‌ای برای انتقال کالاهای اروپایی به روسیه نیست. هیچ مسیر ترانزیتی از طریق کشورهای بالتیک نیز وجود ندارد. آن‌ها فقط بلاروس را دارند. بنابراین قبل از هر اظهارنظری ابتدا باید خوب فکر کنند.»

وی تاکید کرد اگر لهستان مرزها را ببندد به چه کسی بیشتر آسیب خواهد رساند؟ وی در پاسخ گفت: «اگر مرز را ببندند باید فکر کنند چگونه می‌خواهند از روسیه انرژی بخرند.»

این تهدیدها در حالی تکرار می‌شود که پیش از این مسکو اطمینان داده بود که تحویل گاز روسیه به اروپا را ادامه خواهد داد. سخنگوی کرملین در نیمه نوامبر گفته بود لوکاشنکو درحالی سخن از قطع جریان گاز زده که در این باره با مسکو مشورت نکرده است. او تاکید کرده بود که روسیه صادرکننده قابل اعتمادی است و به تعهدات خود عمل می‌کند. روسیه اصلی‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا است و بخشی از خط لوله انتقال گاز از بلاروس عبور می‌کند.

نظرات بینندگان