arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبرها را از دست ندهید / پایان مذاکرات وین با چند روایت / امام جمعه اصفهان: حل مشکل آب دست خدا است / یزد فقط برای ۲۴ ساعت توان تامین آب دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روسیه واردات محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع کرد
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان تأکید کرده است واردات فلفل از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود. سیدرضا نورانی در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات تنها برای فلفل است یا سایر محصولات کشاورزی یا غذایی را هم در بر می گیرد؟ گفت: در این نامه که به زبان روسی نوشته شده و به فارسی ترجمه شده است، چندان غرض‌ گویا نیست اما در بخشی از نامه به فلفل اشاره شده است و در بخشی دیگر از نامه ظاهرا عنوان محصولات کشاورزی آمده است. مشرق که یک سایت اصولگراست در این رابطه نوشت: با اقدام اخیر روسیه، صدها گلخانه‌دار در ایران بیچاره شده‌اند.

چهارمین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسید
یک قانونگذار ونزوئلا اعلام کرد که چهارمین محموله میعانات گازی ایران شامل دو میلیون بشکه رقیق‌ساز به این کشور رسیده است. رودریگز افزود که این وضعیت نشان‌دهنده وضعیت ونزوئلا در سایه تحریم‌ها است و این کشور مجبور است محصولاتی که پیش از این می‌ساخت را وارد کند.

فیلم فرهادی برنده ۲ جایزه هیات ملی نقد آمریکا شد
فهرست برندگان امسال جوایز هیات ملی نقد آمریکا (NBR) اعلام شد و فیلم «پیتزا لیکوریس» ساخته «پل توماس اندرسون» موفق به کسب سه جایز بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین بازیگر نوظهور (آلانا هایم و کوپر هافمن) شد و فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ نیز دو جایزه بهترین فیلم خارجی سال و بهترین فیلمنامه اصلی (اورجینال) را به خود اختصاص داد.

استان یزد فقط برای ۲۴ ساعت توان تامین آب دارد
استاندار یزد به دغدغه مردم پیرامون موضوع آب پرداخت و با بیان اینکه وضعیت آب شرب مردم یزد بحرانی است و در استان کمتر از ۲۴ ساعت توان تامین آب را داریم افزود: در سال گذشته ۶۵ میلیون مترمکعب آب شرب از خط انتقالی به یزد آمد در حالی که تخصیص ما ۹۸ میلیون مترمکعب است و متوسط ابی که در طول این ۲۰ سال به یزد تحویل داده شده ۵۵ میلیون متر مکعب بوده است که سال گذشته، ۵۶ میلیون مترمکعب آن ۱۰۰ درصد برای شرب مردم یزد مصرف شده است.

پایان مذاکرات وین با چند روایت
دور جاری مذاکرات هسته ای وین برای احیای برجام پایان یافت و قرار شد گفتگوها هفته آینده بعد از مشورت مذاکره کنندگان با مسئولان ارشد کشورهای خود از سرگرفته می شود. مسئولان ایرانی می‌گویند اروپایی‌ها قرار است درباره پیشنهادهای ایران مشورت کنند اما منابع غربی از قول دیپلمات‌ها گفته اند پیشنهادهای ایران زیاده روی و غیرقابل قبول بوده. مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم گفت مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده و به احتمال زیاد در زمان کوتاه از سر گرفته نشود. محمد مرندی که از او به عنوان مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نام می‌برند گفت که طرف های اروپایی نسبت به دو سند پیشنهادی ایران ناراضی اند.

۷۸ نفر دیگر با کرونا فوت کردند
وزارت بهداشت از شناسایی ۳هزار و ۶۰۳ مورد مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور خبر داد و اعلام کرد که در این مدت ۷۸ نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۹۹ نفر و مجموع جان باختگان به ۱۳۰ هزار و ۶۶ نفر رسید.

امام جمعه اصفهان: حل مشکل آب دست خداست
میرداماد امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه کشاورزان طلبکار هستند و دولت‌های قبل به خواسته‌های مسالمت‌آمیز و منطقی آنها نرسیده‌اند، گفت: این غم، غم بزرگی برای ما است، متأسفانه آب نیست و به نظر می‌رسد حل این مشکل به دست خداست، امیدواریم باران رحمت الهی‌، همه مشکلات را حل کند.

خداحافظی رسمی مرکل
آنگلا مرکل شامگاه پنجشنبه بعد از ۱۶ سال صدر اعظمی آلمان طی مراسمی رسمی در محوطه وزارت دفاع آلمان در برلین از این مقام خداحافظی کرد. آنگلا مرکل در آخرین سخنرانی رسمی خود به عنوان صدراعظم آلمان از اعتماد مردم این کشور و همه دست‌اندرکاران کادر درمان به خاطر مبارزه بی‌امان با کرونا تشکر کرد. مراسم وداع او در برلین با رژه سربازان مشعل‌ به‌دست همراه بود.

تهران در وضعیت آبی کرونا قرار گرفت
رنگ‌بندی ۱۳ آذر در اپلیکیشن ماسک منتشر شد و بر این اساس تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر در وضعیت آبی کرونا قرار گرفتند. به طور کلی، ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی و ۱۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند. اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، ساری، قم، کرج، گرگان و مشهد مرکز استان‌هایی هستند که در وضعیت آبی هستند. با این وجود، شهرستان‌های طبس (خراسان جنوبی) و بهاباد (یزد) به علت افزایش روند بستری کرونا، مجددا در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند همچنین شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، فردوس، نهبندان (خراسان جنوبی)، بردسکن (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، کوار (فارس)، سیرجان (کرمان)، بافق (یزد) در وضعیت نارنجی قرار دارند.

نظرات بینندگان