پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ | Thursday, 07 July 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ | Thursday, 07 July 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / آیا این اپلیکیشن محرمانه باعث پیروزی اوکراین در جنگ می‌شود؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو / آیا این اپلیکیشن محرمانه باعث پیروزی اوکراین در جنگ می‌شود؟ +زیرنویس فارسی

ویدیو / توله یوز ایرانی گوشتخوار شد

ویدیو / توله یوز ایرانی گوشتخوار شد

ویدیو / استانداری که معنایِ ۱+۵ را نمی‌داند!

ویدیو / استانداری که معنایِ ۱+۵ را نمی‌داند!

ویدیو / تصادف پسر ۱۰ ساله بن افلک با لامبورگینی با حضور جنیفر لوپز!

ویدیو / تصادف پسر ۱۰ ساله بن افلک با لامبورگینی با حضور جنیفر لوپز!

ویدیو / حرکات عجیب سردار آزمون در روز رونمایی از پیراهن لورکوزن

ویدیو / حرکات عجیب سردار آزمون در روز رونمایی از پیراهن لورکوزن

ویدیو / اجرای احساسی رضا صادقی برای سالروز تولد علی انصاریان

ویدیو / اجرای احساسی رضا صادقی برای سالروز تولد علی انصاریان

کد خبر: ۶۵۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اجتماع >> جامعه
پ

عضو شورای شهر: ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران مربوط به منابع متحرک مانند خودروهاست؛ ۱۷ درصد به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها و کارخانه‌ها اختصاص دارد

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سهم آلاینده های ثابت در تهران، راه کارهای رفع آلودگی هوا، قانون هوای پاک، هوشمند سازی شهر، آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی و ... توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلودگی هوا و ترافیک دو مساله اساسی کلان شهر تهران است. برخی از کارشناسان معتقدند که برای رفع مشکل آلودگی هوا در تهران راهکار علمی وجود دارد.

یکی از مهمترین راههای رفع مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در حال حاضر هزینه های توسعه ای بسیار بالا رفته است. هوشمند سازی شهر، مدیریت  سفرها, ... می تواند در کاهش ترافیک و آلودگی تاثیرگذار باشد.

منابع متحرک یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا هستند اما کارخانه های هم  در اطراف تهران وجود دارند که گفته می‌شود که در برخی مواقع مازوت سوزی می کنند.

در خصوص آخرین وضعیت ترافیک تهران، آلودگی هوا ، راهکارهای رفع مشکلات آلودگی، مازوت سوزی منابع متحرک، توسعه حمل و نقل عمومی و ... با علی اصغر قائمی عضو شورای شهر و عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران  به گفت وگو نشستم.

ترافیک و آلودگی هوا دو معضل اساسی کلانشهر تهران است. سالهاست که تهرانی ها با این معضلات دست و پنجه نرم می کند. برخی کارخانه ها در سال های قبل مازوت سوزی می کردند و همین امر آلودگی هوای تهران را تشدید می کرد.  چه برنامه‌ای برای رفع کلیدی مشکل ترافیک و آلودگی هوا در دوره جدید مدیریت شهری دارید؟

۸۳ درصد منابع آلاینده تهران  اختصاص به منابع متحرک دارند/ 17 درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه هاست

مسئله ترافیک تهران و آلودگی هوا جزء موضوعاتی است که به هم مرتبط هستند و از هم قابل تفکیک نیست. بر اساس داده‌های دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران  اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. 17 درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوسرانی و .... است. بیشترین سهم آلایندگی ها مربوط به  منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران  باید این مسئله مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

بیشترین سهم منابع آلاینده مربوط به چیست؟

بیشترین سهم آلایندگی مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست/آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است

اگر بخواهیم میزان سهم منابع آلاینده ها را  در تهران تفکیک کنیم بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست حال  خودروهای سواری اعم از شخصی، تاکسی، مینی بوس و غیره هر کدام  سهمی در آلایندگی ها دارند.

البته اتوبوس ها هم در آلودگی هوا نقش دارند اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است البته  که باید بازسازی خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

چه تعداد خودروی سواری در تهران وجود دارد؟   تردد کامیون ها را هم در سطح شهر داریم که آلایندگی دارند و همچنین شما گفتید که میزان آلایندگی اتوبوس ها نسبت به خودروی شخصی زیاد نیست اما برخی از کارشناسان نظر دیگری دارند در این زمینه توضیح دهید.

سه میلیون ۴۰۰ یا  ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم/بخش قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌دهی نمی‌کند/حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می کنند

کم و بیش آمارهایی در این زمینه داریم اما عدد صحیحی وجود ندارد. سه میلیون ۴۰۰ یا  ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم که اگر تاکسی و وانت هم اضافه شود حدود 3 میلون ۶۰۰ هزار خودرو می شود.

حدود ۶ تا ۷ هزار مینی بوس در تهران داریم و  حدود ۵۵۰۰ اتوبوس شرکت واحد داریم که بخش قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌دهی نمی‌کند و اتوبوس های فعال حدود ۲ هزار و خورده ای  است.

 باید دولتمردان و مسئولین فکری عاجل کنند

 حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می کنند از خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند کند و با توجه به کیفیت خودرو و نوع سوخت قطعاً آلایندگی دارندو این موضوعات جزء مواردی است که باید دولتمردان و مسئولین برای آنها فکری عاجل کنند.

یکی از مشکلات اساسی عدم توسعه حمل و نقل عمومی است در این باره توضیح دهید؟

 در سال‌های اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشته‌ایم/با حد مطلوب در اتوبوسرانی فاصله زیادی داریم

کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی به معضلات آلودگی هوا و ترافیک تهران دامن زده است. متاسفانه در سال‌های اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشته‌ایم  و در زمینه مترو هم اتفاقی خاصی رخ نداد.

در سال های اخیر تعداد اتوبوس‌هایی که ارائه خدمت می‌کردند کاهش  یافت و در اصل زمانی که سال ۹۶ مدیریت شهری تحویل داده شد حدود 5 هزار و خرده ای اتوبوس تهران داست  و زمانی که بعد از چهار سال مدیریت شهری تحویل گرفته شد تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار و خرده‌ای رسید.  این در حالس است که تهران نیازمند ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

 باید بتوانیم مشکل کمبودها را برطرف کنیم. هم این مقیاس را هم در حوزه مترو داریم. مهمترین راه غلبه بر مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است

باید سفرها مدیریت شود تا کاهش تقاضای سفر داشته باشیم و شهر هوشمند را توسعه دهیم تا بتوانیم با کاهش سفرها ترافیک را کنترل کنیم.

کارشناسان معتقدند که رفع ترافیک راه کار علمی دارد چرا تاکنون این راه کارها مورد استفاده قرار نگرفته و این مشکل روز به روز بیشتر شده است؟

4 راه کار برای رفع ترافیک و آلودگی هوای تهران

در موضوع رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک  4 مساله اصلی داریم ابتدا توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص توسعه ریلی را باید مورد توجه قرار دهیم. همچنین برای برخی از از وسایل نقلیه فرسوده مانند موتور سیکلت باید فکری کنیم چرا که موتورسیکلت قدیمی که در سطح شهر تردد می‌کنند ۶ برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کند ما باید با جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی بخش عمده‌ای از آلایندگی را کاهش دهیم. واحدهای صنعتی و آلاینده باید مدیریت شده و بر روی سوخت آنها کنترل صورت گیرد و در مجموع منابع ثابت آلاینده کم شود. کاهش تقاضای سفر را داشته باشیم و با مجموعه این اقدامات می توان کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی داشت.

قوانین و بخشنامه های زیادی در خصوص رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد چرا تاکنون این قوانین به درستی اجرایی نشده است؟

برای رفع آلودگی هوا باید عزم ملی ایجاد شود/باید یک ستاد ملی مبارزه با آلودگی هوا شکل بگیرند

قریب به دو سال است که ویروس کرونا وارد کشور شده و در زندگی روزمره شهروندان تاثیر زیادی داشته است است البته در این مدت مسئولین دست روی دست نگذاشتند , بر اساس مقدورات و توانمندی ها اقداماتی صورت گرفت .ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد و  وزارت بهداشت هم واکسیناسیون را انجام داد هر  چند که عقب‌ماندگی هایی وجود داشت اما در دولت جدید کار سرعت گرفت و بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است است و البته قرار است که درخصوص دوز یادآور هم حتی برای افراد ۱۸ سال هم اقداماتی صورت گیرد.

برای تزریق واکسن و از بین بردن ویروس کرونا در کشور عزم ملی ایجاد شد هر چند هنوز به صفر نرسیدیم ولی روند خوب بوده است. اگر برای  رفع آلودگی هوا هم عزم  ملی شکل بگیرد می توان این مشکل را برطرف کرد کرد فقط با بخشنامه، قوانین و تشکیل جلسات نمی توان مشکل را برطرف کرد باید همه متولیان پای کار بیایند. 

اگر روش مبارزه با کرونا را هم در آلودگی هوا پیش بگیریم موفق می شویم

به نظر بنده باید یک ستاد ملی مبارزه با آلودگی هوا شکل بگیرند ما قانون های خوبی در زمینه رفع آلودگی هوا و ترافیک داریم، مصوبات لازم هم در این زمینه وجود دارد . با وجود قوانین و مصوبات مشکل آلودگی حل نشد؛ شاید حدود اختیارات کم است و یا شاید سطح تصمیم‌گیری کم است اما اگر روش مبارزه با کرونا را هم در آلودگی هوا پیش بگیریم حتماً می توانیم این مشکل را هم برطرف کنیم البته باید از ظرفیت بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده کنیم.

در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو بسیار زیاد است آیا بودجه لازم در این زمینه وجود دارد؟

هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو تقریباً ۵ برابر سال ۹۶ شده است

ببینید در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو بسیار زیاد است و تقریباً ۵ برابر سال ۹۶ شده است شاید برای توسعه مترو منابع کافی نداشته باشیم تاکید می کنم توسعه حمل و نقل عمومی باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.

در ایام کرونا مردم بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کردند چرا که نگرانی در خصوص شیوع این بیماری بالا بود و شهروندان ترجیح می دادم برای این که کمتر در معرض آسیب قرار گیرند با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد کنند ساعات طرح ترافیک هم کاهش پیدا کرد اما بعد از مدتی با واکسیناسیون عمومی ساعات دوباره افزایش پیدا کرد باید برای رفع معضل آلودگی هوا از عزم ملی شکل گیرد تا بتوان مشکلات را حل کرد.

باید برای رفع مشکل آلودگی و ترافیک یک فرماندهی واحد ایجاد شود

بسیاری از شهرها با این معضلات روبرو بودند و مشکل را حل کردند برای رفع مشکل آلودگی هوا راهکار علمی وجود دارد و می توان از تجربه دیگران در این زمینه استفاده کرد باید دستگاه های مربوطه در زمینه رفع آلودگی هوا و ترافیک را مکلف کرد به وظایف خود عمل کنند و البته باید برای رفع مشکل آلودگی و ترافیک یک فرماندهی واحد ایجاد شود

 در چند ماه اخیر ترافیک‌تهران زیاد شده است و شما گفتید که قرار است معاونت حمل و نقل ترافیک آمارهایی در این زمینه ارائه کنند کند تا ببینید دلیل اصلی این ترافیک چیست؟ آیا این آمار ارائه شد؟ در این زمینه توضیح دهید.

گزارش کامل نبود/ در بحث نگهداشت، دوربین ها و سیستم های هوشمند به خوبی عمل نشده است

گزارشی ارائه شد  اما جامع نبود. بنده هم با معاون حمل و نقل ترافیک صحبت کردم و نسبت به گزارش انتقاداتی داشتم البته معاون حمل و نقل هم گفتند اشکالاتی وجود دارد و قرار شد که موضوع را دقیق‌تر بررسی کنند اما همین جا من بگویم که عمده مسائل و مشکلات ما سیستم آی تی اس شهر تهران است. در بحث نگهداشت، دوربین ها و سیستم های هوشمند به خوبی عمل نشده است. بسیاری از دوربین های سرعت، تقاطع ها و ... دچار مشکل شده‌اند باید مشکلات در این زمینه را برطرف کرد.

چه برنامه ای برای این کاردارید؟ آیا بودجه لازم برای رفع مشکلات وجود دارد؟

برنامه های وجود دارد. به شهرداری تهران اجازه داده شد که حل معضلات ترافیکی را در اولویت قرار دهند و از منابع موجود استفاده کند. عددی هم مشخص شد تا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از آن برای رفع مشکلات استفاده کنم.

ممنوعیت تردد شبانه لغو شد. لغو این طرح  چقدر در کاهش ترافیک‌تهران موثر بود چرا که بسیاری از مسئولین معتقد بودند که ترافیک عصرگاهی بیشتر مربوط به این طرح است.

شواهد و مستندات ای در این زمینه نداریم. اما برداشت خود من این است که لغو ممنوعیت تردد شبانه در کاهش ترافیک بی‌تأثیر نبوده است.

قانون هوای پاک تصویب شده است. در این قانون قانون وظایف سازمان های ذیربط مشخص شده است. اما این قانون به درستی اجرا نشده و بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که قانون هوای پاک اجرایی شود می توان مشکل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف کرد در این زمینه توضیح دهید.

قانون هوای پاک روی کاغذ است و به آن عمل نشد

قانون هوای پاک بسیار خوب است اما قانون است که روی کاغذ مانده است و به آن عمل نشده است ۱۹ دستگاه در قانون هوای پاک مسئولیت دارند. البته برخی می‌گویند که تعدادش بیشتر است باید دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این زمینه ورود کنند تا موضوع قانون هوای پاک پیگیری شود و با یک فرماندهی واحد می‌توان این قانون را اجرایی و تاثیرات آن را در کاهش آلودگی هوا دید.

در سالیان گذشته زمانی که آلودگی هوا به اوج می رسید مدارس تعطیل و یاطرح  زوج و فرد خودروها انجام می شد. برخی از کارشناسان این اقدام را مقطعی می دانند. در این باره توضیح دهید.

دقیقاً این اقدامات یک مسکن های مقطعی است و تصمیماتی است که شاید یکی دو روز تاثیر داشته باشد ولی دردی را دوا نمی کند. باز هم تاکید می کنم باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم و سیستم حمل و نقل پاک توسعه یابد.

برای توسعه دوچرخه سواری به عنوان یک سیستم حمل و نقل پاک چه برنامه‌ای دارید؟

به دلیل توپوگرافی که تهران دارد و مطالعات صورت گرفته باید گفت که دوچرخه کاربری محله ای دارد و یا حتی اسکوتر سواری چرا که برای استفاده از این وسایل باید زمین مسطح باشد. یک نفر نمی‌تواند از شرق به غرب با دوچرخه و یا با اسکوتر تردد کند. این ابزارها محلی جواب می دهند اسکوتر و دوچرخه خوب است اما باید شرایط توپوگرافی هم جواب دهد البته برای توسعه حمل و نقل پاک برنامه هایی وجود دارد.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

دلقک‌های لوس دل به حرف‌های کریستیانو نمی‌دهند!

دلقک‌های لوس دل به حرف‌های کریستیانو نمی‌دهند!

جایزه «کارلووی واری» در دست یک فیلمساز ایرانی

جایزه «کارلووی واری» در دست یک فیلمساز ایرانی

دستگیری مردی که فیلم اجبار فرزند خردسالش به مصرف موادمخدر را منتشر کرد

دستگیری مردی که فیلم اجبار فرزند خردسالش به مصرف موادمخدر را منتشر کرد

انتقام راننده نیسان آبی با قتل فجیع زن و مادرزنش/ مرد برای رفع اختلافات خانوادگی، خانه خود را به نام همسرش کرد اما او ملک را به مادر خود واگذا

انتقام راننده نیسان آبی با قتل فجیع زن و مادرزنش/ مرد برای رفع اختلافات خانوادگی، خانه خود را به نام همسرش کرد اما او ملک را به مادر خود واگذا

بزرگترین تغییر سال: دیگر سر زیدان بدون مو نخواهد بود!

بزرگترین تغییر سال: دیگر سر زیدان بدون مو نخواهد بود!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: دیدار وزرای امور خارجه ایران و قطر

تصاویر: دیدار وزرای امور خارجه ایران و قطر

۲/۴
تصاویر: وضعیت قرمز دریاچه ارومیه

تصاویر: وضعیت قرمز دریاچه ارومیه

۳/۴
تصاویر: دیدار وزیر امور خارجه قطر با شمخانی

تصاویر: دیدار وزیر امور خارجه قطر با شمخانی

۴/۴
تصاویر: تمرین تیم ملی بوکس

تصاویر: تمرین تیم ملی بوکس

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / سقوط تابلوی تبلیغاتی بنگاه مشاوره مسکن بر سر یک شهروند

ویدیو / جولان گران‌قیمت‌ترین بوگاتی جهان در خیابان‌های تهران؛ خودروی ۱۳۸ میلیاردی!

ویدیو / جدیدترین تصاویر از «پیروز»

تماشا کنید: کمین سرقت در زیر خط فقر / چه شد که نرخ سرقت در ایران اینقدر افزایش یافت و حتی به سلبریتی‌ها هم رسید؟

ویدیو / واکنش وزیر ارشاد به خبر ممنوع الکار شدن چند بازیگر:بعضی از تخلفات را سازمان سینمایی اعلام کرده

ویدیو / هشدار یک متخصص: ظاهرا موج جدید کرونا آغاز شده است

ویدیو / عضو شورای شهر بجنورد: از صبحانه خوردن کارمندان زن و مرد، چندشم می شود

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

ظریف: به خاتمی گفتم مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد کمااینکه مردم از سال ۹۶ به بعد به‌خاطر رأی به روحانی، تنبیه شدند

خاطرات حسن روحانی، شماره ۸۵: مرحوم آیت الله شاهرودی به شوخی می‌گفت به اینجا آمدی که دست مرا ببوسی، بیا ببوس؛ چپق که نمی‌خواهی بکشی؟

فارس: معاون سفیر انگلیس در ایران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد / این فرد بعد از عذرخواهی از کشور اخراج می‌شود

خلاق ترین آرایشگر جهان که برای تبدیل کردن سگ ها به اژدها یا زرافه ۸۰۰ پوند می گیرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۱۵ تیر ۱۴۰۱

دادستان کل کشور: نامه معاون دادستان مشهد در مورد «ممنوعیت خدمات مترو به افراد فاقد حجاب شرعی» در چارچوب قانون است

دستورالعمل‌های ستاد امر به معروف را به شبکه بانکی کشور اعلام کرده ام، اما این فقط مقدمه کار است

تصاویر: یک «ایران» عروس

تماشا کنید: فخر فروشی با باغ وحش های شخصی / گزارشی از رواج باغ وحش های شخصی در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی: اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته‌ای ایران را دزدیده؛ خب این همان PMD است / با اقدام نپخته یک دستگاه در زمینه اصلاح یارانه‌ها یک بهانه فراگیر کشور را تحت تاثیر خود قرار داد

ویدیو / بیرون کردن جنجالی خواننده ایرانی از برنامه تلویزیونی در آذربایجان

تصاویر: کنکور سراسری هنر ۱۴۰۱

۱۰ سازه باستانی حیرت انگیزی که بسیار جلوتر و پیشرفته تر از زمانه خود بودند

ایجاد یک شغل جدید، مستاجر تخلیه کن! / هزینه بیرون کردن مستاجر: ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان

اقلیم کردستان عراق مانع فرود هواپیمای ایرانی شد / هواپیما به جای اربیل در بغداد نشست

ویدیو / واکنش افشین آذری به اقدام توهین آمیز مجری تلویزیون آذربایجان

صداوسیما: توقف پخش برنامه طبیب / مجری نتوانست اظهارات غیرعلمی مهمان درمورد نماز را تصحیح کند

وزارت کار: حقوق بازنشستگان در سه دسته جداگانه افزایش می‌یابد

تماشا کنید: فخر فروشی با باغ وحش های شخصی / گزارشی از رواج باغ وحش های شخصی در ایران

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

ویدیو / پسر گوگوش: مصداقی شوهر مادرم من را ساعت ۳ نصف شب از خانه بیرون انداخت

رئیس سازمان انرژی اتمی: اسرائیل ادعا دارد ۵۰ هزار برگ مدرک درباره فعالیت هسته‌ای ایران را دزدیده؛ خب این همان PMD است / با اقدام نپخته یک دستگاه در زمینه اصلاح یارانه‌ها یک بهانه فراگیر کشور را تحت تاثیر خود قرار داد

ویدیو / بیرون کردن جنجالی خواننده ایرانی از برنامه تلویزیونی در آذربایجان

شهردار کرج عزل شد

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

ویدیو / حمله با چاقو به چند طلبه در حرم امام رضا؛ ضارب دستگیر شد

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
خلاق ترین آرایشگر جهان که برای تبدیل کردن سگ ها به اژدها یا زرافه ۸۰۰ پوند می گیرد

خلاق ترین آرایشگر جهان که برای تبدیل کردن سگ ها به اژدها یا زرافه ۸۰۰ پوند می گیرد

این ۸ نقش تاریخ سینما را قرار بود هنرپیشه‌های دیگری بازی کنند / نقش‌های مهمی که در ابتدا بازیگران آنها را نپذیرفته‌اند

این ۸ نقش تاریخ سینما را قرار بود هنرپیشه‌های دیگری بازی کنند / نقش‌های مهمی که در ابتدا بازیگران آنها را نپذیرفته‌اند

به چالش کشیده شدن جاذبه زمین؛ نوعی مارمولک با کمک چربی به آسانی به دیوار می‌چسبد

به چالش کشیده شدن جاذبه زمین؛ نوعی مارمولک با کمک چربی به آسانی به دیوار می‌چسبد

ادعای دانشمندان چینی؛ توسعه مدلی از هوش مصنوعی برای سنجش میزان وفاداری افراد به حزب کمونیست

ادعای دانشمندان چینی؛ توسعه مدلی از هوش مصنوعی برای سنجش میزان وفاداری افراد به حزب کمونیست

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

گزینه‌های جایگزینی «بوریس جانسون» چه کسانی هستند؟

حاجی بابایی: بودجه ۱۴۰۱ را طوری نوشتیم که یک سر سوزن به مردم تورم وارد نشود

هلال احمر: هیچ موردی از آبله میمونی یا کرونا میان حجاج ایرانی نیست

نتایج مطالعه محققان چینی و آلمانی درمورد تاثر تجرد با بیماری / پژوهشگران آلمانی: ازدواج نکردن احتمال مرگ بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را ۵۸ درصد افزایش می‌دهد

لاشه دو خرس قهوه‌ای در مرودشت پیدا شد / محیط زیست: احتمالا هر دو خرس شکار شده بودند؛ یکی زخمی بوده و حین فرار از بین رفته؛ دیگری هم سوزانده شده

جلسه اعضای کمیته فنی در وزارت ورزش درباره احتمال تغییر اسکوچیچ

دیدار ۳ وزیر با محوریت بررسی نحوه ارتقای امنیت سایبری

موانع برطرف شد؛ سرپرست حجاج ایرانی راهی عربستان می‌شود

معاون رئیسی: قطعا مردم بزودی شاهد اثرات مثبت اقدامات دولت خواهند بود

حاجی بابایی: بودجه ۱۴۰۱ را طوری نوشتیم که یک سر سوزن به مردم تورم وارد نشود

لاشه دو خرس قهوه‌ای در مرودشت پیدا شد / محیط زیست: احتمالا هر دو خرس شکار شده بودند؛ یکی زخمی بوده و حین فرار از بین رفته؛ دیگری هم سوزانده شده

موانع برطرف شد؛ سرپرست حجاج ایرانی راهی عربستان می‌شود

توضیحات شرکت ماکارونی درباره تولید خودرو: وزارت صمت مجوز را صادر کرد

نامه نماینده مجلس به سردار اشتری: سبک اجرای قانون عفاف وحجاب در برخی موارد بحث برانگیز شده / نحوه برخورد با زنان بازداشت شده از قبیل هُل دادن در شان زنان و مجریان قانون نیست

مسکو: در صورت لغو تحریم‌ها، ایران آماده بازگشت به اجرای برجام است

وزیر ارشاد: با همه مشکلات اقتصادی که بر مردم وارد شده اما همچنان بیش از ۹۰ درصد حامی ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی هستند

آخرین آمار کرونا در ایران، ۱۶ تیر ۱۴۰۱: فوت ۷ نفر در شبانه روز گذشته / شناسایی ۱۷۷۵ بیمار جدید کرونایی

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۱۶ تیر ۱۴۰۱

حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: طولانی شدن برجام به نفع امریکاست / کشور‌های ۴+۱ مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند، ولی از نظر امریکا مثبت نبوده

نشست فوری سازمان جهانی بهداشت درباره آبله میمون / مشاهده ۶ هزار مورد ابتلا در ۵۸ کشور

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: تخریب ما توسط رسانه‌های اصلاح طلب؟ تحت تاثیر رسانه‌های غربی و سعودی هستند

شمخانی در ارمنستان: با هر اقدامی که به تغییر در ژئوپلتیک منطقه منجر شود مخالفیم / امیدواریم مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صلحی پایدار منجر شود

شرکت آب و فاضلاب: آبِ هیچ یک از نقاط کشور به وبا آلوده نیست / مطالب منتشرشده درباره آب شرب شهر حمیدیه کذب است

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۱۶ تیر ۱۴۰۱ / ترافیک سنگین در اغلب جاده‌های منتهی به شمال

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۶ تیر ۱۴۰۱ / بارش باران در ارتفاعات البرز در ۵ روز آینده/ افزایش دما در نوار شمالی کشور

هشدار سازمان جهانی بهداشت؛ افزایش ۳۰ درصدی کرونا در جهان در دو هفته اخیر

دادگاه روسی فعالیت خط لوله کاسپین را ۳۰ روز به حالت تعلیق درآورد

انگلیس: در صورت شکست مذاکرات برجام، گزینه‌های دیگری را بررسی می‌کنیم / از ماه مارس، توافقی قابل اجرا روی میز قرار دارد اما ایران با خواسته‌های فرابرجامی، مانع دستیابی به نتیجه می‌شود

مقام روس: ۲۰ درصد از خارکیف تحت کنترل روسیه است

وزیر خارجه آمریکا: بدون توافق، تحریم‌ها علیه ایران را ادامه می‌دهیم

آمریکا «شبکه‌ ی تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران» را تحریم کرد

رشد ۶۱ درصدی صادرات نفت ونزوئلا؛ نقش آمریکایی ایرانی‌الاصل در کاهش فشار تحریم‌ها چیست؟

روابط عمومی مجلس: رد مصوبه مجلس درباره طرح صیانت در مجمع تشخیص صحت ندارد / مصوبه نظارت دیوان عدالت اداری که ادعا شده در مجمع رد شده، ارتباطی به این طرح ندارد

کشف یک گورستان تاریخی مربوط به دوره اشکانی در اهواز

بهره‌برداری از میدان گازی مشترک با ایران؛ شل هم به پروژه بزرگ قطر پیوست

شناسایی زیرسویه جدید کرونا در ایران / معاون وزارت بهداشت: احتمال دو رقمی شدن فوتی‌ها وجود دارد

سردار فدوی: با سوء استفاده از بانوان می‌خواهند با انقلاب دشمنی کنند / حجاب دیگر تنها یک واجب نیست، بلکه نمادی برای انقلاب اسلامی است

اسرائیل هیوم: توافق انتقال مالکیت جزایر «صنافیر و تیران» به عربستان در سفر جو بایدن اعلام خواهد شد

وزیر خارجه قطر: گفتگوهایی که بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود ،می‌تواند نتایج مثبتی برای ما داشته باشد

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

جایزه «کارلووی واری» در دست یک فیلمساز ایرانی

دلقک‌های لوس دل به حرف‌های کریستیانو نمی‌دهند!

دستگیری مردی که فیلم اجبار فرزند خردسالش به مصرف موادمخدر را منتشر کرد

انتقام راننده نیسان آبی با قتل فجیع زن و مادرزنش/ مرد برای رفع اختلافات خانوادگی، خانه خود را به نام همسرش کرد اما او ملک را به مادر خود واگذار کرد

بازیگران «لاست» و «بازی مرکب» در سریال تازه نتفلیکس

خبری نگران‌کننده برای مادارن ایرانی

پروانه نمایش برای آثار نمایشی اجباری است

بزرگترین تغییر سال: دیگر سر زیدان بدون مو نخواهد بود!

چوب حراج رونالدو به گران ترین و سریع‌ترین هواپیما/عکس

رقابت فینالیست‌های «عصر جدید»، از عید قربان روی آنتن

سید جواد هاشمی برای ساخت فیلم، ویلایش را ۵۰۰ میلیون تومان فروخت

واکنش بازیگر ممنوع‌التصویر به حضورش در عروسی ساسی مانکن

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۵۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰
اجتماع >> جامعه
پ

عضو شورای شهر: ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران مربوط به منابع متحرک مانند خودروهاست؛ ۱۷ درصد به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها و کارخانه‌ها اختصاص دارد

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سهم آلاینده های ثابت در تهران، راه کارهای رفع آلودگی هوا، قانون هوای پاک، هوشمند سازی شهر، آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی و ... توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آلودگی هوا و ترافیک دو مساله اساسی کلان شهر تهران است. برخی از کارشناسان معتقدند که برای رفع مشکل آلودگی هوا در تهران راهکار علمی وجود دارد.

یکی از مهمترین راههای رفع مشکل آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است البته در حال حاضر هزینه های توسعه ای بسیار بالا رفته است. هوشمند سازی شهر، مدیریت  سفرها, ... می تواند در کاهش ترافیک و آلودگی تاثیرگذار باشد.

منابع متحرک یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا هستند اما کارخانه های هم  در اطراف تهران وجود دارند که گفته می‌شود که در برخی مواقع مازوت سوزی می کنند.

در خصوص آخرین وضعیت ترافیک تهران، آلودگی هوا ، راهکارهای رفع مشکلات آلودگی، مازوت سوزی منابع متحرک، توسعه حمل و نقل عمومی و ... با علی اصغر قائمی عضو شورای شهر و عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران  به گفت وگو نشستم.

ترافیک و آلودگی هوا دو معضل اساسی کلانشهر تهران است. سالهاست که تهرانی ها با این معضلات دست و پنجه نرم می کند. برخی کارخانه ها در سال های قبل مازوت سوزی می کردند و همین امر آلودگی هوای تهران را تشدید می کرد.  چه برنامه‌ای برای رفع کلیدی مشکل ترافیک و آلودگی هوا در دوره جدید مدیریت شهری دارید؟

۸۳ درصد منابع آلاینده تهران  اختصاص به منابع متحرک دارند/ 17 درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه هاست

مسئله ترافیک تهران و آلودگی هوا جزء موضوعاتی است که به هم مرتبط هستند و از هم قابل تفکیک نیست. بر اساس داده‌های دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران  اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. 17 درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوسرانی و .... است. بیشترین سهم آلایندگی ها مربوط به  منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران  باید این مسئله مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

بیشترین سهم منابع آلاینده مربوط به چیست؟

بیشترین سهم آلایندگی مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست/آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است

اگر بخواهیم میزان سهم منابع آلاینده ها را  در تهران تفکیک کنیم بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت هاست حال  خودروهای سواری اعم از شخصی، تاکسی، مینی بوس و غیره هر کدام  سهمی در آلایندگی ها دارند.

البته اتوبوس ها هم در آلودگی هوا نقش دارند اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است البته  که باید بازسازی خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

چه تعداد خودروی سواری در تهران وجود دارد؟   تردد کامیون ها را هم در سطح شهر داریم که آلایندگی دارند و همچنین شما گفتید که میزان آلایندگی اتوبوس ها نسبت به خودروی شخصی زیاد نیست اما برخی از کارشناسان نظر دیگری دارند در این زمینه توضیح دهید.

سه میلیون ۴۰۰ یا  ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم/بخش قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌دهی نمی‌کند/حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می کنند

کم و بیش آمارهایی در این زمینه داریم اما عدد صحیحی وجود ندارد. سه میلیون ۴۰۰ یا  ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم که اگر تاکسی و وانت هم اضافه شود حدود 3 میلون ۶۰۰ هزار خودرو می شود.

حدود ۶ تا ۷ هزار مینی بوس در تهران داریم و  حدود ۵۵۰۰ اتوبوس شرکت واحد داریم که بخش قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌دهی نمی‌کند و اتوبوس های فعال حدود ۲ هزار و خورده ای  است.

 باید دولتمردان و مسئولین فکری عاجل کنند

 حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می کنند از خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند کند و با توجه به کیفیت خودرو و نوع سوخت قطعاً آلایندگی دارندو این موضوعات جزء مواردی است که باید دولتمردان و مسئولین برای آنها فکری عاجل کنند.

یکی از مشکلات اساسی عدم توسعه حمل و نقل عمومی است در این باره توضیح دهید؟

 در سال‌های اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشته‌ایم/با حد مطلوب در اتوبوسرانی فاصله زیادی داریم

کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی به معضلات آلودگی هوا و ترافیک تهران دامن زده است. متاسفانه در سال‌های اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوسها نداشته‌ایم  و در زمینه مترو هم اتفاقی خاصی رخ نداد.

در سال های اخیر تعداد اتوبوس‌هایی که ارائه خدمت می‌کردند کاهش  یافت و در اصل زمانی که سال ۹۶ مدیریت شهری تحویل داده شد حدود 5 هزار و خرده ای اتوبوس تهران داست  و زمانی که بعد از چهار سال مدیریت شهری تحویل گرفته شد تعداد اتوبوس ها به ۲ هزار و خرده‌ای رسید.  این در حالس است که تهران نیازمند ۹ تا ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

 باید بتوانیم مشکل کمبودها را برطرف کنیم. هم این مقیاس را هم در حوزه مترو داریم. مهمترین راه غلبه بر مشکل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی است

باید سفرها مدیریت شود تا کاهش تقاضای سفر داشته باشیم و شهر هوشمند را توسعه دهیم تا بتوانیم با کاهش سفرها ترافیک را کنترل کنیم.

کارشناسان معتقدند که رفع ترافیک راه کار علمی دارد چرا تاکنون این راه کارها مورد استفاده قرار نگرفته و این مشکل روز به روز بیشتر شده است؟

4 راه کار برای رفع ترافیک و آلودگی هوای تهران

در موضوع رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک  4 مساله اصلی داریم ابتدا توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص توسعه ریلی را باید مورد توجه قرار دهیم. همچنین برای برخی از از وسایل نقلیه فرسوده مانند موتور سیکلت باید فکری کنیم چرا که موتورسیکلت قدیمی که در سطح شهر تردد می‌کنند ۶ برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کند ما باید با جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی بخش عمده‌ای از آلایندگی را کاهش دهیم. واحدهای صنعتی و آلاینده باید مدیریت شده و بر روی سوخت آنها کنترل صورت گیرد و در مجموع منابع ثابت آلاینده کم شود. کاهش تقاضای سفر را داشته باشیم و با مجموعه این اقدامات می توان کاهش آلودگی هوا و ترافیک را در پی داشت.

قوانین و بخشنامه های زیادی در خصوص رفع معضل آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد چرا تاکنون این قوانین به درستی اجرایی نشده است؟

برای رفع آلودگی هوا باید عزم ملی ایجاد شود/باید یک ستاد ملی مبارزه با آلودگی هوا شکل بگیرند

قریب به دو سال است که ویروس کرونا وارد کشور شده و در زندگی روزمره شهروندان تاثیر زیادی داشته است است البته در این مدت مسئولین دست روی دست نگذاشتند , بر اساس مقدورات و توانمندی ها اقداماتی صورت گرفت .ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد و  وزارت بهداشت هم واکسیناسیون را انجام داد هر  چند که عقب‌ماندگی هایی وجود داشت اما در دولت جدید کار سرعت گرفت و بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است است و البته قرار است که درخصوص دوز یادآور هم حتی برای افراد ۱۸ سال هم اقداماتی صورت گیرد.

برای تزریق واکسن و از بین بردن ویروس کرونا در کشور عزم ملی ایجاد شد هر چند هنوز به صفر نرسیدیم ولی روند خوب بوده است. اگر برای  رفع آلودگی هوا هم عزم  ملی شکل بگیرد می توان این مشکل را برطرف کرد کرد فقط با بخشنامه، قوانین و تشکیل جلسات نمی توان مشکل را برطرف کرد باید همه متولیان پای کار بیایند. 

اگر روش مبارزه با کرونا را هم در آلودگی هوا پیش بگیریم موفق می شویم

به نظر بنده باید یک ستاد ملی مبارزه با آلودگی هوا شکل بگیرند ما قانون های خوبی در زمینه رفع آلودگی هوا و ترافیک داریم، مصوبات لازم هم در این زمینه وجود دارد . با وجود قوانین و مصوبات مشکل آلودگی حل نشد؛ شاید حدود اختیارات کم است و یا شاید سطح تصمیم‌گیری کم است اما اگر روش مبارزه با کرونا را هم در آلودگی هوا پیش بگیریم حتماً می توانیم این مشکل را هم برطرف کنیم البته باید از ظرفیت بخش خصوصی هم در این زمینه استفاده کنیم.

در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو بسیار زیاد است آیا بودجه لازم در این زمینه وجود دارد؟

هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو تقریباً ۵ برابر سال ۹۶ شده است

ببینید در حال حاضر هزینه تمام شده ساخت خطوط مترو بسیار زیاد است و تقریباً ۵ برابر سال ۹۶ شده است شاید برای توسعه مترو منابع کافی نداشته باشیم تاکید می کنم توسعه حمل و نقل عمومی باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.

در ایام کرونا مردم بیشتر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کردند چرا که نگرانی در خصوص شیوع این بیماری بالا بود و شهروندان ترجیح می دادم برای این که کمتر در معرض آسیب قرار گیرند با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد کنند ساعات طرح ترافیک هم کاهش پیدا کرد اما بعد از مدتی با واکسیناسیون عمومی ساعات دوباره افزایش پیدا کرد باید برای رفع معضل آلودگی هوا از عزم ملی شکل گیرد تا بتوان مشکلات را حل کرد.

باید برای رفع مشکل آلودگی و ترافیک یک فرماندهی واحد ایجاد شود

بسیاری از شهرها با این معضلات روبرو بودند و مشکل را حل کردند برای رفع مشکل آلودگی هوا راهکار علمی وجود دارد و می توان از تجربه دیگران در این زمینه استفاده کرد باید دستگاه های مربوطه در زمینه رفع آلودگی هوا و ترافیک را مکلف کرد به وظایف خود عمل کنند و البته باید برای رفع مشکل آلودگی و ترافیک یک فرماندهی واحد ایجاد شود

 در چند ماه اخیر ترافیک‌تهران زیاد شده است و شما گفتید که قرار است معاونت حمل و نقل ترافیک آمارهایی در این زمینه ارائه کنند کند تا ببینید دلیل اصلی این ترافیک چیست؟ آیا این آمار ارائه شد؟ در این زمینه توضیح دهید.

گزارش کامل نبود/ در بحث نگهداشت، دوربین ها و سیستم های هوشمند به خوبی عمل نشده است

گزارشی ارائه شد  اما جامع نبود. بنده هم با معاون حمل و نقل ترافیک صحبت کردم و نسبت به گزارش انتقاداتی داشتم البته معاون حمل و نقل هم گفتند اشکالاتی وجود دارد و قرار شد که موضوع را دقیق‌تر بررسی کنند اما همین جا من بگویم که عمده مسائل و مشکلات ما سیستم آی تی اس شهر تهران است. در بحث نگهداشت، دوربین ها و سیستم های هوشمند به خوبی عمل نشده است. بسیاری از دوربین های سرعت، تقاطع ها و ... دچار مشکل شده‌اند باید مشکلات در این زمینه را برطرف کرد.

چه برنامه ای برای این کاردارید؟ آیا بودجه لازم برای رفع مشکلات وجود دارد؟

برنامه های وجود دارد. به شهرداری تهران اجازه داده شد که حل معضلات ترافیکی را در اولویت قرار دهند و از منابع موجود استفاده کند. عددی هم مشخص شد تا معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از آن برای رفع مشکلات استفاده کنم.

ممنوعیت تردد شبانه لغو شد. لغو این طرح  چقدر در کاهش ترافیک‌تهران موثر بود چرا که بسیاری از مسئولین معتقد بودند که ترافیک عصرگاهی بیشتر مربوط به این طرح است.

شواهد و مستندات ای در این زمینه نداریم. اما برداشت خود من این است که لغو ممنوعیت تردد شبانه در کاهش ترافیک بی‌تأثیر نبوده است.

قانون هوای پاک تصویب شده است. در این قانون قانون وظایف سازمان های ذیربط مشخص شده است. اما این قانون به درستی اجرا نشده و بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که قانون هوای پاک اجرایی شود می توان مشکل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف کرد در این زمینه توضیح دهید.

قانون هوای پاک روی کاغذ است و به آن عمل نشد

قانون هوای پاک بسیار خوب است اما قانون است که روی کاغذ مانده است و به آن عمل نشده است ۱۹ دستگاه در قانون هوای پاک مسئولیت دارند. البته برخی می‌گویند که تعدادش بیشتر است باید دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این زمینه ورود کنند تا موضوع قانون هوای پاک پیگیری شود و با یک فرماندهی واحد می‌توان این قانون را اجرایی و تاثیرات آن را در کاهش آلودگی هوا دید.

در سالیان گذشته زمانی که آلودگی هوا به اوج می رسید مدارس تعطیل و یاطرح  زوج و فرد خودروها انجام می شد. برخی از کارشناسان این اقدام را مقطعی می دانند. در این باره توضیح دهید.

دقیقاً این اقدامات یک مسکن های مقطعی است و تصمیماتی است که شاید یکی دو روز تاثیر داشته باشد ولی دردی را دوا نمی کند. باز هم تاکید می کنم باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم و سیستم حمل و نقل پاک توسعه یابد.

برای توسعه دوچرخه سواری به عنوان یک سیستم حمل و نقل پاک چه برنامه‌ای دارید؟

به دلیل توپوگرافی که تهران دارد و مطالعات صورت گرفته باید گفت که دوچرخه کاربری محله ای دارد و یا حتی اسکوتر سواری چرا که برای استفاده از این وسایل باید زمین مسطح باشد. یک نفر نمی‌تواند از شرق به غرب با دوچرخه و یا با اسکوتر تردد کند. این ابزارها محلی جواب می دهند اسکوتر و دوچرخه خوب است اما باید شرایط توپوگرافی هم جواب دهد البته برای توسعه حمل و نقل پاک برنامه هایی وجود دارد.

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"