arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ آذر ۱۳۷۷: برنامه ریزی حساب شده خاتمی برای ارتباط مجدد ایران و آمریکا با حمله به اتومبیل هیات آمریکایی خنثی شد

خاطرات آیت الله هاشمی: گزارش اطلاعات در مورد اعضا و سوابق و جريان كار هيأت آمريكايى را خواندم. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] ارسال كرده‌اند. حساب شده، براى همواركردن راه ارتباط مجدد ايران و آمريكا، برنامه‌ريزى‌كرده بودند، ولى با افشاگرى و جوسازى مطبوعات و حمله حزب‌اللهى‌ها به اتومبيل هيأت، برنامه آنها خنثى و اسباب زحمت زيادى براى وزارت امورخارجه و دولت شد؛ به خصوص‌كه در توجيه‌كار، متناقص‌حرف زدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ آذر ۱۳۷۷: برنامه ریزی حساب شده خاتمی برای ارتباط مجدد ایران و آمریکا با حمله به اتومبیل هیات آمریکایی خنثی شدخاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

بعد از نماز و استماع اخبار داخلى و خارجى و مقدارى نرمش و صرف صبحانه و قدم‌زدن در ساحل و ديدن گزارش‌های رايانه‌اى‌كه از طريق تلفن، از تهران مى‌گيرم، مقدارى با همشيره طاهره صحبت كردم‌كه اخيراً چشمش را عمل‌كرده و لنزگذاشته؛ راضى است.

آقاى [غلامرضا] شافعى، وزير صنايع آمد وگزارشى از وضع صنايع داد. ناراحت است‌كه توليد به خاطر كمبود ارز و ريال و ركود بازار و ماندن بخشى از توليدات روى دست صنايع، مطلوب نيست. در مورد راهكارهاى رفع ركود كشور، مذاكره‌كرديم.

آقاى [محمدرضا] يزدان‌پناه، مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش آمد. با هم براى ديدن بخشى از كارها و مراكز جزيره رفتيم. از طرح‌هاى آقاي [حسین] ثابت، [سرمایه‌گذار بخش خصوصی] بازديدكرديم و توضيحاتى دربارة استخر دلفين‌ها و شيرهاى دريايى كه در دست ساخت دارند، شنيديم.

به مزرعه كشاورزى هيدروپونيک رفتيم؛ آقاى [حسین] شيرازى[منش، مدیر مزرعه] توضيحات داد. به مركز آب‌شيرين‌كُن‌ها رفتيم و یک واحد آب‌شيرين‌كُن را ديديم كه با تكنولوژى مدرن اُسمُزي است؛ سه هزار مترمكعب آب را در روز شيرين مى‌كند و خيلى ارزان‌تر از سيستم قبلى است. با محاسبه سرمايه و هزينه‌هاى جارى، هر مترمكعب آب شيرين، حدود 25 سنت تمام مى‌شود و با اين شيوه، مشكل آب شيرين مناطق مجاور درياها حل مى‌شود.

به بندر رفتيم و موج‌شكن در حال احداث براى توسعه بندر را ديديم. سپس مسجد بزرگ در حال ساخت را ديديم. در تمام مسير، آقاى [محمدرضا] يزدان‌پناه، [مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش] توضيحات مى‌داد و آقاى [غلامرضا] شافعى، [وزیر صنایع] و مهدى و ياسر هم با ما بودند.

عصر و شب، در پاويون استراحت‌كرديم. در ساحل با ليلی، دختر ياسر، سرگرم بودم. گزارش اطلاعات در مورد اعضا و سوابق و جريان كار هيأت آمريكايى را خواندم. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] ارسال كرده‌اند. حساب شده، براى همواركردن راه ارتباط مجدد ايران و آمريكا، برنامه‌ريزى‌كرده بودند، ولى با افشاگرى و جوسازى مطبوعات و حمله حزب‌اللهى‌ها به اتومبيل هيأت، برنامه آنها خنثى و اسباب زحمت زيادى براى وزارت امورخارجه و دولت شد؛ به خصوص‌كه در توجيه‌كار، متناقص‌حرف زدند.

در گزارش‌ها، صراحت لهجه آمريكا در سياست سرنگون‌كردن رژيم [صدام حسین، رییس‌جمهور عراق] و مانع‌تراشى اسرایيل در اجراى قرار واى‌ريور مريلند و ادامه تشنج در اندونزى، مورد توجه است.

نظرات بینندگان