arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰

حذف نام چهار نفر از چهره‌های ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان از معابر شهر تهران / انجمن نویسندگان کودک: باور کردنی نیست / چنین برخوردهای سلیقه‌‏ای و ناشایستی متوقف شود

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در واکنش به حذف نام چهار نفر از چهره‌های ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان از معابر شهر به شورای شهر تهران نامه نوشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در واکنش به حذف نام چهار نفر از چهره‌های ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان از معابر شهر به شورای شهر تهران نامه نوشت.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در پی حذف نام هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی، چهار چهره ادبیات و آموزش کودک و نوجوان از خیابان‌های تهران که پس از مدت کوتاهی از پلاک‌کوبی معابر رخ داد، این انجمن در واکنش به حذف نام این چهار بزرگ عرصه ادبیات کودک و نوجوان از معابر پایتخت به شورای اسلامی شهر تهران نامه نوشت.

متن نامه مذکور به این شرح است:

«به‌ نام پروردگار کودکی

جناب آقای دکتر چمران

رئیس محترم شورای اسلامی شهر تهران

با سلام و احترام

مطمئناً جناب‌عالی و اعضای محترم شورای شهر تهران آگاهید که در نیمه‌‏ نخست سال جاری و با تصویب شورای شهر، چهار خیابان فرعی روبه‏‌روی مرکز آفرینش‏‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب، به پاس زحمت‏‌ها و خدمات فرهنگی چهار تن از پیشکسوتان و بزرگان ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان یعنی آقایان مهدی آذریزدی، جبار باغچه‌‏بان، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی‏‌کرمانی، به نام این بزرگان نامگذاری شد. همان زمان این نامگذاری ماجراهایی درپی داشت که سپری شد و تابلو نام این بزرگان بر آن خیابان‌‏ها نقش بست.

اکنون چند روزی است که اخبار و گزارش‌‏های منتشرشده حکایت از این دارند که تابلوهای مزین به نام بزرگان برداشته و تابلوهای قبلی که این خیابان‏‌ها با شماره نامگذاری شده بودند، جایگزین آن‌ها شده است. گمان نمی‏‌کردیم نیاز به یادآوری باشد چون بر این باوریم که هم جناب‌عالی و هم اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان توجه دارند که قدردانی از این بزرگان و نامگذاری خیابان‏‌های مذکور به نام آنان، چیزی بر قدر و جایگاه آن‌ها نمی‏‌افزاید، بلکه شهر را زینت می‌‏بخشد. شهر و زیست فرهنگی جامعه با تکیه بر چنین نمادهایی که استوانه‌‏های پایدار فرهنگ کشورند، توان و قوام می‌‏یابد و بنیان‌‏های فرهنگی‏‌اش استحکام پیدا می‌‏کند. نامگذاری این خیابان‏‌ها، فقط نشانه‏ قدرشناسی شهر و شهروندان از تلاشگران عرصه‏ فرهنگ و آموزش کودکان و نوجوانان به‏‌شمار می‌‏آید و گامی کوچک است که هم بزرگان این عرصه را به مردم دوستدار فرهنگ و به.‏ویژه نسل جوان بشناساند، و هم اخلاق و ادب فرهنگی و اجتماعی و ارزش اجتماعی قدردانی از بزرگان را زنده نگه دارد.

علاوه بر همه‏ این موارد، باید یادآور شویم که این در شمار حقوق کودکان و نوجوانان جامعه نیز هست که پیشگامان و بزرگان فرهنگ و هنر میهن خود را بشناسند و نه فقط در این خیابان‏‌های فرعی که در مکان‏‌های مهم‏تر شهر نیز با این نمادهای فرهنگی روبه‌‏رو شوند و با نام و آثار و تصویر این بزرگان و دیگر بزرگان ادب و هنر کودک و نوجوان انس بگیرند.

چگونه می‌توان باور کرد در فصلی که به مناسبت هفته‏ کتاب و کتاب‏خوانی در اقدامی قابل تقدیر، تابلوهای بزرگی در سطح شهر به نام و تصویر نویسندگان و کتاب‌‏هایشان اختصاص می‌‏یابد تا شهر و شهروندان را با این نمادهای فرهنگی جامعه بیشتر مأنوس کند، هم‏زمان نام چند تن از بزرگان و پیشگامان این عرصه که همه‏ پدیدآورندگان آثار فرهنگی وامدار تلاش و آثار آنان هستند، از روی چند خیابان فرعی برداشته شود؟

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، مجدانه خواستار توقف چنین برخوردهای سلیقه‌‏ای و ناشایست است و انتظار دارد جناب‌عالی و شورای محترم شهر تهران با وقوف بر اهمیت رعایت حقوق اجتماعی اهالی فرهنگ و از جمله فعالان حوزه‏ هنر، ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان نه فقط رسیدگی سریع به این موضوع و نقض مصوبه‏ قانونی شورا را در دستور کار قرار بدهید؛ بلکه برای تقویت انسجام و اتحاد ملی، بیش از پیش به ایجاد فضای آرام برای فعالیت‏‌های فرهنگی و هنری، خلق و نشر آثار فرهنگی و هنری و رفع موانع و مشکلات روزافزون ناشی از رشد نرخ تورم، کمبود و هم‏زمان افزایش قیمت کاغذ و... بیندیشید و با مشورت اهالی فرهنگ و هنر در پی یافتن و تحقق راهکارهایی برای رونق دادن به فضاهای فرهنگی و چهره‏ فرهنگی و هنری شهر برآیید.

فریدون عموزاده‌خلیلی

رئیس هیئت مدیره»

نظرات بینندگان