arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب:

در صورت موفقیت مذاکرات، ۲۰۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد می‌شود؛ در صورت شکست نیز احتمالا تهران غنی سازی اورانیوم ۹۰ درصد را آغاز می‌کند

به نظر می‌رسد هیئت ایرانی بیش از ۳۵ عضو دارد که اغلب آن‌ها کارشناسان هسته‌ای و اقتصادی هستند و قصد دارند برخی مسائل مطرح شده را به مافوق‌های خود در تهران برسانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار تحلیل ها و مطالب رسانه های خارجی تنها به منظور اطلاع رسانی و آگاهی از برداشت آنها انجام می شود و انتشار آن به منزله تایید محتوای آن توسط «انتخاب» نیست.

عبد الباری عطوان، تحلیلگر مشهور جهان عرب در رای الیوم نوشت: دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و شش دولت بزرگ بدون دست یابی به توافق پایان یافت و هیئت‌های حاضر، خواستار بازگشت به کشورهایشان برای مشورت در خصوص برخی پیشنهاد‌های مطرح شده از طرف ایران و آمریکا برای احیای توافق ۲۰۱۵ شدند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: فضای بدبینی بر این مذاکرات حاکم بود، که دلیل آن، اصرار هیئت ایرانی به شروط خود در مورد منحصر کردن گفتگو‌ها به مساله رفع تحریمها، تامین ضمانت‌های آمریکایی برای پایبندی کامل به این رفع تحریم‌ها و ارائه ضمانت‌های واضحی در این راستاست.

براساس اخبار غیر رسمی، پیش نویس توافق در مورد ۸۰ درصد مسائل مطرح شده در کنار توافق مرحله‌ای موازی که مبتنی بر رفع تدریجی تحریم‌ها در مقابل بازگشت ایران به تعهدات برجامی اش در مورد غنی سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژ‌های ایران و اجازه بازرسی به بازرسان اژانس آماده شده و به نظر می‌رسد هیئت ایرانی بیش از ۳۵ عضو دارد که اغلب آن‌ها کارشناسان هسته‌ای و اقتصادی هستند و قصد دارند برخی مسائل مطرح شده را به مافوق‌های خود در تهران برسانند.

از نظر بسیاری از تحلیلگران، چه مذاکرات موفقیت امیز باشد و چه به بن بست برسد، ایران تا کنون برنده بزرگی است، چرا که در صورت همراهی با شروط ایران در مورد رفع کامل تحریمها، ۲۰۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده اش به خزانه و صادرات نفتی آن به بازار‌های جهانی باز می‌گردد و در عین حال، برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران و نقش منطقه‌ای اش در خاورمیانه و نیز جهان، توسعه می‌یابد. اما شکست مذاکرات به معنای ادامه غنی سازی اورانیوم تا سطحی عالی و به نسبت ۹۰ درصد است و این امر، ایران را در نزدیکی تولید سلاح هسته‌ای در صورت صدور اجازه رهبری قرار می‌دهد که به کمک آن می‌تواند در برابر تهدیدات اسرائیل مقاومت کند.

رژیم اشغالگر در روز‌های اخیر بر تهدیدات خود در مورد وارد آوردن ضربه نظامی به ایران افزوده که دلیل آن، ترس از موفقیت مذاکرات وین در رفع تحریمهاست و این تهدیدات اسرائیل باعث شد دولت آمریکا در مورد عملیات نظامی به صهیونیست‌ها هشدار دهد.

همین مساله به بروز بحران در روابط آمریکا و اسرائیل انجامید که در نهایت، بلینکن در تماس تلفنی با نفتالی بنت تصریح کرد که با خواسته تل آویو در مورد خروج واشنگتن از مذاکرات وین و ورود به جنگی با ایران، مخالف است.

بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل هفته آینده به همراه رئیس دستگاه موساد با هدف حل این اختلافات به واشنگتن سفر می‌کنند، تا به نوعی آمریکا را در مورد نقشه‌های حمله اسرائیل قانع کند، اما اغلب تحلیلگران معتقدند که این تلاش‌های اسرائیل با شکست مواجه می‌شود، چرا که جو بایدن نمی‌خواهد وارد جنگ جدیدی در خاورمیانه شده و از چین و روسیه غافل بماند.

هر تجاوز اسرائیل به ایران با واکنش شدید آن مواجه می‌شود، ایران از ایالات متحده ترسی ندارد، همانطور که ایران یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های آمریکا که وارد تنگه هرمز شده بود را نابود کرد، به همین دلیل، تهدیدات اسرائیل هیچ توجهی را به خود جلب نمی‌کند.

اسرائیل نمی‌داند که حملات آن هر اندازه افزایش یابد، نمی‌تواند برنامه‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، چرا که اغلب نیروگاه‌های ایران زیر کوه‌ها واقع هستند و اسرائیل به ده‌ها بمب برای نابودی ان‌ها نیاز دارد، در حالی که شاید نابودی اسرائیل تنها با یک بمب ممکن شود.

نظرات بینندگان