arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

سخنگوی وزارت خارجه: آنچه در وین می‌خواهیم، در چارچوب برجام است / دور بعدی مذاکرات، آخر این هفته آغاز خواهد شد / منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند ایران دریافت کنیم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در وین براساس پیش نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران مذاکره می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما در وین براساس پیش نویس‌هایی که دادیم برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران مذاکره می‌کنیم.

وی درباره اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که ایران درباره بازگشت به تعهداتش جدی نبوده و به همین خاطر ما به این دور از گفت‌وگوها پایان بخشیدیم، گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را متوقف کرده و تمام تلاشش را کرده هیچ کس پایبند به برجام نباشد در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی را بکند. آمریکا به جای اینگونه اظهاراتی که بیشتر در چارچوب مقصر نمایی است برای فرار از مسئولیت خودشان بهتر است به راه ساده‌تر برگردند و اینکه به تعهداتش در ذیل آنچه در ۲۰۱۵ امضا کردند برگردند.

او درباره اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل که از قدرت‌های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهند که غنی سازی اورانیوم را تا قبل از دور بعدی مذاکرات متوقف کند، تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس مخالف هرگونه گفت‌وگو در منطقه بوده و این رژیم مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در موضوعات بین‌الملی است. این رژیم از روز اول پنهان نکرده با برجام مخالف بوده است و این سابقه روشنی است و نیاز به توضیح ندارد.

وی افزود: نکته تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی اعلام می‌شود که دارننده کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچ رژیم مانیتورینگ بین‌المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است. همین اظهارات کاملا بی پایه و اساس است و همان کسی که این اظهارات را می‌کند بی آبروست و بشش از آن پرداختن وقت ما را بیهوده تلف می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: در وین با اراده جدی وارد شدیم و تیم اعزام شد که به توافق خوب برسد و توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه اطراف در برجام دارند و کم و کیف اعزام هیأت نشان می‌داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند. شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید متون آماده مکتوب به آنها بدهد.

وی افزود: تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند. تیم ایران همانجا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا مادامی که نیاز باشد در وین بمانند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفت‌وگوی باقری و مورا نهایی خواهد شد. مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید. این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و تصور کند بازی مقصر نمایی اعمال کند، باور غلطی است. می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم در چارچوب برجام است. طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت.

وی افزود: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند. تیم با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.

خطیب‌زاده همچنین بیان کرد: هیأت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، ولی طرف مقابل چنین نبود. منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم. هر کجا لازم باشد هم سندها و پیش نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است. مهم این است که آخر این هفته که گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود چون گفت‌وگوها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی داده شده است.

نظرات بینندگان