arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن احتمالاً مجبور می شود برای پایان دادن به اختلافات با ایران در مسئله هسته‌ای به چین و روسیه متوسل شود / مقام‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند که پکن و مسکو مخالفتی با افزایش فشارها بر ایران ندارند

یک رسانه آمریکایی با بیان اینکه دولت «جو بایدن» اکنون برای هدایت گفت‌وگوهای وین در جهت مطلوب خود چشم به روسیه و چین دوخته به دشواری‌های پیش روی واشنگتن برای همراه کردن این دو کشور جهت فشار بر ایران اذعان کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک رسانه آمریکایی با بیان اینکه دولت «جو بایدن» اکنون برای هدایت گفت‌وگوهای وین در جهت مطلوب خود چشم به روسیه و چین دوخته به دشواری‌های پیش روی واشنگتن برای همراه کردن این دو کشور جهت فشار بر ایران اذعان کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده در شرایطی که مذاکرات وین در خطر فروپاشی قرار گرفته دولت بایدن احتمالاً مجبور خواهد بود برای پایان دادن به اختلافات با ایران در حوزه مسئله هسته‌ای از چین و روسیه متوسل شود.

مقام‌های کشورهای غربی اذعان می‌کنند سریع‌ترین مسیر برای افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران از طریق مسکو و به خصوص از طریق پکن است.

وال‌استریت‌ژونال مدعی شده چین بعد از آنکه تحریم‌ها علیه ایران در نتیجه خروج آمریکا از برجام احیا شد به تهران برای تثبیت اقتصادش کمک کرد. جدیدترین تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد چین طی ماه‌های گذشته به طور متوسط روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است.

به نوشته این رسانه، پکن علاوه بر این، از شبکه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت کالاهای دیگر از قطعات خودرو گرفته تا ساخت و ساز ریلی کمک کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه ابتدا مدعی شده مقام‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند که چین و روسیه مخالفتی با افزایش فشارها بر ایران ندارند، اما در ادامه متن به نقل از کارشناسان و تحلیلگران اذعان کرده که شرایط با سال 2015 (زمان حصول برجام) بسیار متفاوت است و همراه کردن این دو کشور با تلاش‌های ضد ایرانی اکنون با دشواری‌های بسیار بیشتری روبرو است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دوشنبه هفته گذشته (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد و جمعه به پایان رسید.

نظرات بینندگان