arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۰۴ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۴ دی ۱۳۷۷: قرار شد من و خاتمی درخواست کنیم که کرباسچی عفو شود

خاطرات آیت الله هاشمی: شب آقاى [سیدمحمد] خاتمى، ریيس‌جمهور آمد. راجع به مسایل عمده كشور صحبت كرديم؛ از كمبود درآمدها و مشكلات بيكارى و ناامنى و عدم همكارى [وزارت] اطلاعات و ناجا [= نیروی انتظامی] و سپاه و مزاحمت‌هاى جناحى و عدم حمايت لازم رهبرى، ناراحت است. در مورد محكوميت آقاى كرباسچى صحبت شد؛ قرار شد هر دو از رهبرى بخواهيم، او را عفو كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. بيشتر وقت به مطالعه بولتن‌ها و كتاب «باد و باران در قرآن»، [مهندس مهدی بازرگان] و [کتاب «درد زمانه»]، خاطرات محمدعلى عمویى گذشت. فاطى در خانه بود و ملحفه براى بيمارستان‌ها مى‌دوخت و براى من افطار و سحرى تهيه كرد. عفت و آقاى [محمدرضا] نورى [شاهرودی]، از عربستان اطلاع دادند كه امشب عفت برمى‌گردد. شيرين‌خانم، كارگر افغان هم آمده بود، منزل را براى آمدن عفت تميزكند.

شب آقاى [سیدمحمد] خاتمى، ریيس‌جمهور آمد. راجع به مسایل عمده كشور صحبت كرديم؛ از كمبود درآمدها و مشكلات بيكارى و ناامنى و عدم همكارى [وزارت] اطلاعات و ناجا [= نیروی انتظامی] و سپاه و مزاحمت‌هاى جناحى و عدم حمايت لازم رهبرى، ناراحت است. در مورد محكوميت آقاى كرباسچى صحبت شد؛ قرار شد هر دو از رهبرى بخواهيم، او را عفو كنند.

از محكوميت آقاى [اسدالله] بيات، در دادگاه ويژه [روحانیت] صحبت شد. گفت، از رهبرى خواسته است كمك كنند، نپذيرفته‌اند. پرونده او را آقاى محمدى گلپايگانى، [رییس دفتر رهبری] آورده است و نشان داده كه كارخانه‌اى را كه مربوط به ايشان نبوده، براى كار ديگر فروخته؛ چون قصد سوءاستفاده شخصى نداشته است، مى‌شود به او كمك كرد، ولى رهبرى صلاح نمى‌دانند اقدام كنند.

در مورد قتل‌هاى اخير، معتقد است كه وزارت اطلاعات، با انگشت‌گذاشتن روى فردى خاص، مى‌خواهد به جناح چپ منتسب كند. راجع به مشكلات احتمالى انتخابات شوراها و كم شدن حاكميت احتمالى دولت بر اداره شهرها و روستاها، مذاكره كرديم. اظهارتعجب كرد، از اينكه چگونه من مدت هشت سال با اين وضع ساخته‌ام.

نگران است كه خارجى‌ها كه تاكنون خوب رفتار كرده‌اند، با ديدن ضعف دولت، رويه منفى اتخاذ كنند.گفت، آقای [موریس] كاپیتورن، [گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران]، به آقاى [علی] خُرم، [نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو] گفته، اگر مسأله قتل‌ها در داخل روشن نشود، از شوراى امنيت [سازمان ملل] خواهد خواست كه هيأتى براى تحقيق به ايران ارسال كند. در اين صورت، مسایلى شبيه ليبى و عراق پيش مي‌آيد. از بعضى از بحث‌هاى رهبرى در خطبه‌هاى جمعه امروز هم راضى نبود و از مطالبى هم خوشنود است.

نظرات بینندگان