arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۱۵ دی ۱۴۰۰
عضو هیئت رییسه اتاق ایران و عراق:

جزییات آزادی بخشی از پول‌های بلوکه شده در عراق/ واریز ۲.۵ میلیارد دلار به حساب ایران در بغداد/ فعلا امکان انتقال پول‌ها به داخل را نداریم

عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: پرداخت پول دو مرحله دارد اول وزارت برق عراق باید پول را به این حساب واریز کند و بعد مذاکراتی با بانک مرکزی عراق انجام شود که بتوانیم این پول را داخل ایران بیاوریم. بنابراین پرداخت به معنای آوردن این پول به کشور نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: سید حمید حسینی  در مورد اعلام وزارت برق عراق مبنی بر آمادگی این وزارت برای پرداخت بدهی ایران به صورت کامل اظهار کرد: ما حسابی در عراق باز کرده‌ایم که وزارت برق عراق بدهی خود را به این حساب بپردازد، وزارت برق عراق قبلا 2.5 میلیارد دلار از بدهی خود را به این حساب واریز کرده است. بخشی از این پول را هم اصلا پرداخت نکرده بود که الان می‌گوید به این حساب پرداخت می‌کند اما این پرداخت بدین معنا نیست که ما می‌توانیم این پول را از عراق خارج کنیم.

 

وی ادامه داد: وزارت برق عراق می‌گوید بدهی به حسابی که به این وزارتخانه معرفی شده پرداخت می‌کند تا بتواند برق از ایران بگیرد اما خودش را درگیر این موضوع که ایران نمی‌تواند این پول را خارج کند نمی‌کند و می‌گوید در این مورد با بانک مرکزی عراق تفاهم کنید.

 

وی افزود: این توافقی بود که ما با عراقی‌ها کردیم که در این کشور حساب باز کنیم تا پول برق و گاز به این حساب پرداخت شود اما این به معنای تسهیل پرداخت بدهی‌های ما نیست. وزارت برق عراق 3 تا 3.5 میلیارد دلار دیگر باید به این حساب واریز کند که از محل صادرات برق و گاز ایران به عراق بوده است. اینکه این پول پرداخت شود خوب است اما باید راه‌هایی پیدا کنیم که بتوانیم پولی را که در این حساب به نام ما وجود دارد و به آن واریز می‌شود را بتوانیم برداشت کنیم.

 

حسینی متذکر شد: پرداخت پول دو مرحله دارد اول وزارت برق عراق باید پول را به این حساب واریز کند و بعد مذاکراتی با بانک مرکزی عراق انجام شود که بتوانیم این پول را داخل ایران بیاوریم. بنابراین پرداخت به معنای آوردن این پول به کشور نیست.

 

عضو هیئت رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: اینکه بانک مرکزی و مسئولین چه مکانیزمی را برای گرفتن این پول با دولت عراق پیش خواهند برد مشخص نیست. چراکه مذاکرات به صورت مداوم در حال انجام است. وقتی صادرات برق ما به عراق کاهش می‌یابد هیئت‌های عراقی به سرعت به ایران می‌آیند. صادرات برق و گاز ما به عراق به شدت کاهش پیدا کرده و از 52 میلیون متر مکعب در روز به 8 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

 

وی اضافه کرد: علت این موضوع بدهی عراق به ایران و همچنین کمبود در داخل بود. قرارداد ما به شکلی بود که در فصل زمستان صادرات کاهش پیدا کند. دولت عراق به علت قطعی 3000 مگاوات برق در عراق زیر فشار افکار عمومی هستند. در بخش‌هایی گازوئیل مصرف می‌کنند که به شدت آلودگی دارد. برای پاسخگویی به افکار عمومی مصاحبه‌هایی می‌کنند و می‌گویند که مشکلی برای پرداخت بدهی نداریم ولی این پرداخت به معنای وصول پول نیست. امسال اوضاع مالی عراق بهتر است و در ماه گذشته 7 میلیارد دلار نفت فروخته و می‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

 

حسینی همچنین خاطرنشان ساخت: امیدوارم که مذاکرات برجام به جایی برسد که برای یک کار عادی و گرفتن پول برقی که می‌دهیم با این مشکلات مواجه نباشیم. آمریکایی‌ها معافیت دادند، مصاحبه کردند و گفتند مشکلی برای پرداخت عراق نداریم. باز عراق به بهانه تحریم‌ها اینطور با ما بازی می‌کند. امیدوارم با مذاکرات برجام از این مشکلات رها شویم.

 

 

نظرات بینندگان