arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

برنامه نویسی فرانت اند یا بک اند، یادگیری کدام را شروع کنیم ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنامه نویسی فرانت اند یا بک اند، یادگیری کدام را شروع کنیم ؟

آیا شما هم در دو راهی انتخاب بین یادگیری برنامه‌ نویسی فرانت اند یا بک اند قرار دارید؟ در دنیای برنامه‌نویسی، این موضوع اصلا عجیب نیست که یک نفر در انتخاب مسیر حرفه‌ای خود دچار تردید باشد. چراکه زبان های برنامه‌نویسی و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که هر یک باتوجه به مزایا و مشخصات خود، جذابیت‌هایی را نیز برای استفاده‌کنندگان آنها ایجاد می‌کنند. در این بین عده‌ای باتوجه به مزایا و مشخصات زبان های برنامه‌نویسی، مسیر شغلی خود را مشخص می‌کنند. در حالی که ممکن است عده‌ای دیگر از کارجویان باتوجه به مسیر شغلی مورد علاقه خود، به سراغ نرم‌افزارها و زبان برنامه‌نویسی مورد نیاز بروند. اما دوگانگی انتخاب در برنامه‌نویسی وب بیشتر از سایر حوزه‌ها به چشم می‌خورد. به همین دلیل در این مطلب با معرفی کامل برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند، مهارت‌های مورد نیاز هر یک را نیز بیان می‌کنیم تا شما بتوانید راحت‌تر برای مسیر شغلی آینده خود تصمیم‌گیری کنید.

توسعه وب چیست؟ توسعه دهنده وب کیست؟

اگر شما هم علاقه‌مند به حوزه مهندسی کامپیوتر و گرایش مهندسی نرم‌افزار باشید، احتمالا تا به حال درباره توسعه وب نیز مطالبی را شنیده یا مطالعه کرده‌اید. چراکه صرف‌نظر از جذابیت‌های این حوزه، فرصت‌های شغلی مختلفی در این حوزه وجود دارند که ورود به بازار کار آنها نیازمندداشتن اطلاعات کافی درباره هر شغل است.

بنابراین برای داشتن انتخابی مناسب، در ابتدا بهتر است تا با مفهوم توسعه وب و توسعه دهنده وب بیشتر آشنا شویم. به بیانی بسیار ساده می‌توان گفت که توسعه وب (web development) به معنای ایجاد و توسعه یک سایت برای اینترنت است. در این معنا جنبه‌هایی غیر از طراحی سایت موردتوجه قرار می‌گیرند. به‌شکلی که با استفاده از زبان های برنامه‌نویسی و اسکریپت‌نویسی، کارایی و ویژگی‌های یک سایت خلق می‌شوند.

توسعه‌دهندگان وب یا به انگلیسی دولوپرها (Developers) متخصصانی هستند که بر جنبه‌های فنی ایجاد یک وب‌سایت تمرکز دارند. این جنبه‌ها می‌توانند شامل ایجاد لایه‌ها، برنامه‌نویسی و یکپارچه‌سازی کاربردها و گرافیک باشند.

انواع توسعه‌ دهنده وب

 در دنیای طراحی سایت و فناوری، 3 نوع توسعه دهنده وب وجود دارد: توسعه دهنده فرانت اند (front end)، توسعه دهنده بک اند (Back end) و توسعه دهنده فول استک (full stack web development). توسعه‌دهندگان بک اند بر مدلسازی، کار با داده‌ها و تمام اتفاقاتی که در ماورای نگاه کاربران یک سایت رخ می‌دهد دخالت دارند.

این در حالی است که یک توسعه دهنده فرانت اند در ساخت تمام مواردی شرکت دارد که یک کاربر سایت می‌تواند مشاهده یا با آن تعامل کند. اما یک فول استک دولوپر شخصی است که تمام یا بخشی از وظایف توسعه‌دهندگان فرانت اند و بک اند را انجام می‌دهد. در بخش‌های بعدی با معرفی بیشتر برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند، شما را در مقایسه و انتخاب مسیر شغلی مناسب یاری می‌کنیم.

برنامه‌نویسی فرانت اند چیست؟ فرانت اند دولوپر کیست؟

در حقیقت برنامه‌نویسی فرانت اند بخشی از توسعه وب محسوب می‌شود که از طریق کدنویسی و ایجاد المان‌های ظاهری یک وب‌سایت، ویژگی‌هایی را ایجاد می‌کند که به‌راحتی و فورا به‌وسیله کاربر قابل مشاهده و در دسترس وی هستند. به‌همین دلیل برنامه‌نویسی فرانت اند را برنامه‌نویسی سمت کاربر نیز می‌نامند.

اما توجه داشته باشید که برنامه‌نویسی فرانت اند با طراحی رابط کاربری (User interface design) متفاوت است. یک طراح رابط کاربری به طراحی المان‌های گرافیکی در محیط نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ می‌پردازد. در نتیجه یک طراح رابط کاربری، کار برنامه‌نویسی انجام نمی‌دهد.

بنابراین یک فرانت اند دولوپر را می‌توان شخصی دانست که با ایجاد کدهای فرانت اند، مسئولیت پیاده‌سازی تمام مواردی را برعهده دارد که در یک سایت به‌وسیله کاربران مشاهده می‌شوند. همچنین یک فرانت اند دولوپر می‌تواند با کدنویسی‌های خود، در افزایش تجربه کاربری (user experience) یک سایت نیز نقش موثری ایفا کند. در نتیجه یک فرانت اند دولوپر علاوه بر کدنویسی و رفع خطا، در جهت پیاده‌سازی طراحی کلی سایت نیز فعالیت می‌کند.

برنامه‌نویسی بک اند چیست؟ بک اند دولوپر کیست؟

برخلاف برنامه‌نویسی فرانت اند که به‌طور مستقیم با بخش قابل مشاهده سایت برای کاربران در ارتباط است، توسعه بک اند برای آن بخشی از توسعه وب درنظر گرفته می‌شود که برای کاربران قابل مشاهده نیست. در حقیقت برنامه‌نویسی بک اند با مفاهیم یکپارچه‌سازی و منطق وب اپلیکیشن در سمت سرور در ارتباط است.

یک برنامه‌نویس بک اند به‌منظور ایجاد ارتباط بین پایگاه‌داده و یک وب اپلیکیشن، کدنویسی می‌کند. به طور خلاصه بک اند دولوپر مسئول برنامه‌نویسی مواردی از یک سایت است که مشاهده نمی‌شوند. بنابراین هر آن چیزی که در ارتباط با پایگاه‌های داده، سرورها و اپلیکیشن‌ها باشد در حوزه کاری یک برنامه‌نویس بک اند است.

مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار برنامه‌نویسی وب

برنامه‌نویسی از آن حوزه‌هایی است که برای اشتغال و ورود به بازار کار، آشنایی با طیف وسیعی از موضوعات و مهارت‌ها بسیار ضروری است. کارجویانی که علاقه‌مند به ورود به این عرصه و کسب درآمد از طریق یادگیری برنامه نویسی وب هستند، اغلب انتخاب یک مسیر شغلی را بدون داشتن اطلاعات کافی درباره مهارت‌ها و وظایف موردتوجه در آن مسیر شغلی کاری مشکل می‌دانند. به‌همین دلیل در ادامه این مطلب، مهمترین مهارت‌های لازم برای برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند آورده شده است.

مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویسی فرانت اند

یک فرانت اند دولوپر با کدنویسی‌های خود، المان‌های بصری را برای کاربران یک سایت نمایش می‌ دهد. همچنین یک برنامه‌نویس فرانت اند مسئول ایجاد تعامل کاربر با سایت از طریق دکمه‌ها، منو و یا هر چیزی دیگری که کارایی سایت را افزایش ‌می‌دهد، می‌باشد.

به‌همین دلیل نیز از html css و جاوا اسکریپت javascript  در برنامه‌نویسی فرانت اند استفاده می‌شود تا بخش بصری یا سمت کاربر در یک سایت به‌خوبی عمل کند. در نتیجه کاربران یک سایت می‌توانند به راحتی و بدون مشکل خاصی، از امکانات یک سایت استفاده کنند. اگرچه برخی از فرانت اند دولوپرها طراحی و کدنویسی سمت کاربر وب را باهم انجام می‌دهند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند که کار طراحی را به طراحان وب بسپارند. برخی از مهارت‌هایی که عموما یک فرانت اند دولوپر باید داشته باشد عبارتند از:

  • تسلط کافی به زبان‌های برنامه‌‌نویسی فرانت اند
  • توانایی ایجاد طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا (responsive design)
  • دانش عیب‌یابی و آزمایش
  • شناخت کافی از ابزارهای فرانت اند مانند سیستم‌های مدیریت محتوا (content management systems)، سیستم‌های ورژن کنترل (version control systems)، اِی پی آی‌ها (APIs) و فریم‌ورک‌ها (frameworks).

مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویسی بک اند

توسعه‌دهندگان بک اند به نحوه‌ی عملکرد یک سایت نظارت داشته و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات و یا به‌روزرسانی سایت، تغییرات پنهان و غیر قابل فهم برای کاربران را که موجب بهبود عملکرد سایت می‌شوند نیز اعمال می‌کنند. در ادامه مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویسی بک اند آورده شده است:

  • مدیریت پایگاه داده
  • آشنایی با فریم‌ورک‌
  • تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP، Java و Python
  • آشنایی با کنترل دسترسی و امنیت

مسیر شغلی فرانت اند دولوپر

کارجویان علاقه‌مند به برنامه‌نویسی فرانت اند می‌توانند با تسلط به یکی از زبان‌ های برنامه‌نویسی، به صورت حرفه‌ای در این فرصت‌شغلی مشغول به کار شوند. همچنین با یادگیری مهارت‌های مرتبط با طراحی گرافیک، یک فرانت اند دولوپر می‌تواند پای خود را فراتر از حوزه برنامه‌نویسی وب بگذارد و جذابیت بیشتری برای رزومه خود ایجاد کند.

عنوان‌های شغلی که معمولا شرکت‌ها برای استخدام برنامه‌نویس فرانت اند به‌کار می‌گیرند ممکن است با یکدیگر کمی متفاوت باشند. در ادامه برخی از عناوین شغلی که یک برنامه‌نویس فرانت اند می‌تواند برای خود انتخاب کند، آورده شده است:

  • توسعه دهنده فرانت اند (Front End Developer)
  • توسعه دهنده html CSS (CSS/HTML Developer)
  • طراح وب فرانت اند (Front End Web Designer)
  • فرانت اند دولوپر مسلط به بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (Front End SEO Expert)
  • فول استک دولوپر (Full Stack Developer)
  • توسعه دهنده UI (UI Developer)

خوب است بدانید که متوسط حقوق یک فرانت اند دولوپر در کشور امریکا، مبلغی در حدود 119.200 دلار در سال است. معمولا میزان حقوق و دستمزد باتوجه به تجربه‌کاری، تحصیلات و شرکتی که در آن مشغول به‌کار می‌شوید، ممکن است متفاوت باشد. جهت آگاهی از فرصت‌های استخدامی فرانت اند دولوپر در ایران و برای بررسی فرصت های شغلی برنامه نویس Front end این صفحه از جاب ویژن را مشاهده کنید.

مسیر شغلی بک اند دولوپر

اگر قصد ورود به بازار کار برنامه‌نویسی بک اند را دارید، خوب است بدانید که برنامه‌نویسی بک اند نیاز به داشتن دانشی زیاد در برنامه‌نویسی دارد. برخی از شرکت‌ها به‌دنبال توسعه‌دهندگانی هستند که دارای مهارت بسیار بالایی در کار با یکی از زبان های برنامه‌نویسی باشند. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌ها نیاز به توسعه‌دهندگانی دارند که آشنایی خوبی با چند زبان برنامه‌نویسی داشته باشند.

اما شرکت‌های کوچکتر ممکن است به‌دنبال برنامه‌نویسانی باشند که علاوه بر برنامه‌نویسی بک اند، بتوانند در حوزه فرانت اند نیز به کمک آنها بیایند. در نتیجه این نوع از شرکت‌ها بیشتر به‌دنبال استخدام فول استک دولوپرها هستند. در ادامه برخی از عنوان‌های شغلی که ممکن است یک برنامه‌نویس بک اند بتواند برای آنها رزومه ارسال کند، آورده شده است:

  • توسعه‌ دهنده بک اند (Back End Developer)
  • توسعه دهنده جاوا (Java Developer)
  • فول استک دولوپر (Full Stack Developer)
  • کارشناس DevOps
  • مهندس نرم‌افزار
  • توسعه دهنده iOS

خوب است بدانید که متوسط حقوق یک بک اند دولوپر در کشور امریکا، مبلغی در حدود 127.200 دلار در سال گزارش شده است. این در حالی است که ممکن است حقوق و مزایای یک برنامه‌نویس بک اند باتوجه به عوامل مختلفی مانند سابقه‌کاری و میزان تسلط به زبان های برنامه‌نویسی، مقداری متفاوت باشد.

در نهایت یادگیری زبان های برنامه‌نویسی مورد اشاره در این مطلب، فواید بسیاری را برای آینده شغلی کارجویان علاقه‌مند به حوزه برنامه‌نویسی خواهد داشت. چراکه شما می‌توانید با یادگیری زبان ‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، جاوا و جاوا اسکریپت، ضمن آشنایی با حوزه برنامه‌نویسی وب، وارد حوزه‌های دیگر فناوری مانند هوش مصنوعی و داده‌کاوی نیز بشوید.

فرانت اند یا بک اند؟

اکنون که اطلاعات بسیار خوبی درباره برنامه‌نویسی فرانت اند و بک اند بدست آورده‌اید، قصد داریم تا به این سوال شما نیز پاسخ دهیم که: «برنامه نویسی فرانت اند یا بک اند، یادگیری کدام را شروع کنیم؟». در ابتدا خوب است بدانید که هر دو فرصت‌شغلی کاملا مورد نیاز بازار کار هستند و در صورت داشتن تجربه‌کاری و یک رزومه مناسب، می‌توانید در استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، حقوق بسیار خوبی نیز داشته باشید.

بنابراین اصلا نگران آینده شغلی خود نباشید. اما کدام مسیر شغلی برای شما مناسب‌تر است؟ بدین منظور لازم است تا به سوالاتی که در ادامه ‌آورده شده است، پاسخ دهید:

  • آیا از طراحی وب‌سایت لذت می‌برید؟
  • آیا روحیه هنری دارید؟
  • آیا به ایجاد یک فریم‌ورک بصری علاقه دارید؟
  • آیا تمایل دارید روی واکنش‌گرا بودن یک سایت تمرکز کنید؟
  • آیا تمایل دارید نتایج کدنویسی خود را فورا به صورت گرافیکی روی سایت مشاهده کنید؟

اگر به اکثر سوالاتی که در بالا آورده شده است پاسخی مثبت داده‌اید، احتمالا برنامه‌نویسی فرانت اند برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اما در صورتی که پاسخ شما به سوالات که در ادامه آمده است مثبت باشد، بهتر است خود را برای یادگیری برنامه‌نویسی بک اند آماده کنید.

  • آیا برای تصمیم‌گیری آگاهانه، تمایل دارید از الگوریتم‌ها استفاده کنید؟
  • آیا از چالش‌های برنامه‌نویسی لذت می‌برید و تمایل دارید با زبان های برنامه‌نویسی پیچیده‌ کار کنید؟
  • آیا به آن بخش از معماری سایت که برای کاربران غیر قابل مشاهده است، علاقه دارید؟
  • آیا تمایل دارید با کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های مختلف کار کنید؟

جمع‌بندی

وجود شباهت‌هایی مانند افزایش روزافزون فرصت‌های استخدامی باوجود گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی، نیاز بازار کار به توسعه‌دهندگان وب در سال‌های آتی و نیز داشتن حقوقی مناسب، انتخاب بین فرصت‌های شغلی فرانت اند دولوپر و توسعه دهنده بک اند را برای کارجویان با مشکل مواجه کرده است. به‌همین دلیل در این مطلب ضمن معرفی کامل و دقیق هر یک از فرصت‌های شغلی مورد اشاره، کوشیدیم تا شما را با مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار این مشاغل نیز آشنا کنیم. همچنین با بیان مسیر شغلی برنامه‌نویس فرانت اند و بک اند، فرصت‌های شغلی در هر حوزه را نیز معرفی کردیم. در نهایت با ارائه لیستی از سوالات مختلف، کارجویان را برای انتخاب مناسب‌ترین مسیر شغلی یاری نمودیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و درنظرگیری علایق و استعدادهای خود، بهترین شروع را در مسیر شغلی خود تجربه کنید.

نظرات بینندگان