arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

رئيس‌جمهور قزاقستان از اصلاحات اجتماعی خبر داد / توقایف: اطرافیان خود را تشویق می‌کنم تا ثروت خود را با کمک به مؤسسات خیریه تقسیم کنند

قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهور قزاقستان در پارلمان این کشور گفت شکست دولت در مبارزه علیه فقر و درآمدهای نابرابر زمینه‌ساز بروز اعتراضات شد. او تاکید کرد که شکاف‌های اجتماعی در جامعه باید کاهش یابد. رئیس‌جمهور قزاقستان همچنین خاطرنشان کرد که اطرافیان خود را تشویق می‌کند تا ثروت خود را با کمک به مؤسسات خیریه تقسیم کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: پارلمان قزاقستان نخست‌وزیری علی‌خان اسماعیل‌اف را تأیید کرد. قاسم توقایف، رئیس‌جمهور این کشور بعد از معرفی نخست‌وزیر از اصلاحاتی جدید خبر داد.

رئیس‌جمهور قزاقستان روز سه‌شنبه ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) در پارلمان این کشور از انجام اصلاحاتی اجتماعی خبر داد.

قاسم جومارت توقایف در پارلمان این کشور گفت، شکست دولت در مبارزه علیه فقر و درآمدهای نابرابر زمینه‌ساز بروز اعتراضات شد. او تاکید کرد که شکاف‌های اجتماعی در جامعه باید کاهش یابد.

رئیس‌جمهور قزاقستان همچنین خاطرنشان کرد که اطرافیان خود را تشویق می‌کند تا ثروت خود را با کمک به مؤسسات خیریه تقسیم کنند.

اعتراضاتی که چندی است در قزاقستان تنش ایجاد کرده در ابتدا علیه افزایش قیمت بنزین و به صورت مسالمت‌آمیز شکل گرفت. با به خشونت کشیده شدن اعتراضات و بالا گرفتن ناآرامی‌ها رئیس‌جمهور این کشور از روسیه و سایر شرکای خود در سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد.

به گفته منابع دولتی، تا کنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

هم‌زمان با تشکیل کابینه جدید توقایف اعلام کرد که نیروهای روسیه از روز پنجشنبه ۲۳ دی از این کشور عقب‌نشینی خواهند کرد.

در ارتباط با تحولات قزاقستان روز سه‌شنبه نشست فوق‌العاده وزرای خارجه "سازمان کشورهای ترک‌زبان" با مشارکت قزاقستان، ترکیه، ازبکستان، قرقیزستان و آذربایجان نیز به صورت آنلاین برگزار شد.

در بیانیه‌ای که در پایان این نشست صادر شده گفته می‌شود سازمان یادشده آماده کمک به دولت و مردم قزاقستان برای عبور از بحران جاری در این کشور است. در بیانیه تأکید شده که این سازمان از اصلاحات توقایف به منظور افزایش سطح رفاه مردم حمایت می‌کند.

نظرات بینندگان