arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۲ دی ۱۳۷۷: درخواست سیدمحمد خاتمی برای عزل علی لاریجانی از ریاست صداوسیما

خاطرات آیت الله هاشمی: ساعت سه و نیم به دفتر رهبرى رفتم. جمع زیادى از مسئولان کشور را به عنوان افطارى دعوت کرده‌اند. آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]صحبت کرد. مطالبی درباره امور کشور و وضع اقتصاد گفت و سپس از برنامه چراغ دیشب سیما و اظهارات آقاى [روح‌الله]حسینیان، با حضور رهبرى، به تلخى انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

تا ساعت ده صبح، جراید و بولتن‌ها را ديدم. جناح چپ از برنامه «چراغ» ديشب تلويزيون خيلى عصبانى است و در روزنامه‌هاى خود، بخش مهمى را به انتقاد و تاختن به صداوسيما اختصاص داده و با عبارات تُند و اهانت‌آميز از آقاى [علی] لاريجانى، [رییس سازمان صداوسیما] و سيما ياد مى‌كند. آقاى [روح‌الله] حسينيان، به‌دنبال مصاحبه در كيهان ديروز، مطالب تُندترى در سيما گفته و صريحاً همكاران آقاى خاتمى را به ارتكاب قتل‌هاى اخير به منظور ايجاد جو، جهت تصرف [وزارت] اطلاعات متهم كرده و حمله به جناح راست و وزير اطلاعات را در اين راستا تحليل‌كرده است.

آقايان تقدسيان و [محمدرضا] نعمت‌زاده، [مدیرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي] آمدند. دربارة يك درصد عوارض پتروشيمى كه دچار اختلاف نظر در رده‌هاى اجرایى شده، از من نظر خواستند. توضيحاتى براى رفع مشكل اختلاف دادم. آقاى [سیدمحمد] كياوش [= علوی‌تبار، مشاور نهاد ریاست‌جمهوری] آمد. از مشكلات جامعه و خود گفت و خواست كه با ما همكارى كند. ظهر محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. دربارة عوارض منفى اختلافات و نزاع‌هاى جدى بر سر قتل‌ها و راه‌هاى علاج صحبت شد.

ساعت سه و نیم به دفتر رهبرى رفتم. جمع زيادى از مسئولان كشور را به عنوان افطارى دعوت كرده‌اند. آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] صحبت كرد. مطالبي دربارة امور كشور و وضع اقتصاد گفت و سپس از برنامه چراغ ديشب سيما و اظهارات آقاى [روح‌الله] حسينيان، با حضور رهبرى، به تلخى انتقاد كرد. با توجه به اينكه صداوسيما در اختيار رهبرى است، حتماً به ايشان هم برخورد داشت، ولى رهبرى بعد از صحبت، عكس‌العملى نشان ندادند. آقاى خاتمى به من‌گفت‌كه ديشب در هنگام پخش برنامه، به رهبرى پيغام داده است كه بنا دارد اعلاميه عليه صداوسيما بدهد، ولى رهبرى ضمن حق دادن به ايشان، از دادن اعلاميه منع كرده‌اند. به رهبرى گفته است كه حداقل جبران اين است كه آقاى [علی] لاريجانى، [از ریاست سازمان صدا و سیما] عزل شود؛ انصافاً ضربه محكمى است.

آيت‌الله خامنه‌اى هم صحبت مفصلى داشتند، ولى وارد مسایل سياسى نشدند و بيشتر موعظه و تحليل مسایل فكرى و اعتقادى بود. بعد از نماز و افطار، به خانه آمدم. هنگام افطار، آقاى ناطق [نوری، رییس‌مجلس] كنار من بود. با اشاره به اظهارات آقاى حسينيان، گفت‌كه در مقابل سمپاشى‌هاى طولانى جناح چپ بوده است.

نظرات بینندگان