arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۰

خبرگزاری دولت از قول یک کارشناس: ایران کشورهای منطقه را در جریان مذاکرات احیای برجام قرار دهد

صباح زنگنه با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان و قطر و اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر مطلع کردن همسایگان از روند مذاکرات گفت: اکنون مناسب است کشورهای همسایه از اجمال این تحولات و گفت وگوها مطلع باشند تا اولا نقش جمهوری اسلامی در منطقه را بیشتر مدنظر قرار دهند، ثانیا از این موضوع که ایران هیچ تصمیمی علیه آنها اتخاذ نخواهد کرد و در جهت ایجاد امنیت، تفاهم و همکاری در منطقه گام خواهد برداشت، احساس آرامش کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دیپلمات پیشین کشورمان ضمن استقبال از اعتمادسازی دستگاه دیپلماسی گفت: برخی کشورها از ایجاد شکاف و فاصله میان ایران و همسایگان سوء‌استفاده کرده و تفسیرهای خود را به همسایگان القا می‌کنند، ایران برای ممانعت از بروز این اتفاقات باید کشورهای منطقه را در جریان گفت‌وگوها و مذاکرات قرار دهد.

صباح زنگنه رویکرد اعتمادسازی دولت نسبت به همسایگان در قبال مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مذاکراتی که در وین انجام می‌شود با قدرت‌های بزرگ دنیاست و موضوع آن هم بسیار مهم و حائز اهمیتی است که سالیان سال طول کشیده است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی افزود: اکنون که به دلایل مشخص، آمریکا بعد از خروج از برجام، برای بازگشت به این توافق ابراز تمایل کرده، طبیعتا سایر کشورهای بزرگ هم نظراتشان را اصلاح خواهند کرد و این اتفاق در منطقه هم منعکس خواهد شد.

زنگنه عنوان کرد: درست است که موضوع مذاکرات هسته‌ای، موضوع خاص کشور ما است و تلاش‌های قدرت‌های بزرگ خصوصا آمریکا ایجاد محدودیت در این زمینه بود اما ایران در مذاکرات گذشته توانست حق غنی سازی را تثبیت کند.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان و قطر و اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر مطلع کردن همسایگان از روند مذاکرات گفت: اکنون مناسب است کشورهای همسایه از اجمال این تحولات و گفت وگوها مطلع باشند تا اولا نقش جمهوری اسلامی در منطقه را بیشتر مدنظر قرار دهند، ثانیا از این موضوع که ایران هیچ تصمیمی علیه آنها اتخاذ نخواهد کرد و در جهت ایجاد امنیت، تفاهم و همکاری در منطقه گام خواهد برداشت، احساس آرامش کنند.

رویکرد اعتمادسازی جمهوری اسلامی از اتخاذ تصمیمات منفی جلوگیری می‌کند

زنگنه اتخاذ رویکرد اعتمادسازی دولت و رایزنی و درمیان گذاشتن مذاکرات با همسایگان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به جای ایجاد نگرانی در منطقه باید به سمت ایجاد تفاهم و آرامش در منطقه حرکت کرد و طبیعتا این رویکرد جمهوری اسلامی ایران در رویکرد این کشورها هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در دور قبلی مذاکرات از خروج آمریکا از برجام ضربه خوردیم، گفت: هر اندازه بتوانیم با کشورهای همسایه و دوستانمان در منطقه به رایزنی بپردازیم، کمک خواهیم کرد همسایگان ما هم مسائل خود را با ما در میان بگذارند و از اتخاذ تصمیمات منفی جلوگیری شود.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اضافه کرد: از سوی دیگر ممکن است برخی کشورها از ایجاد شکاف و فاصله میان ایران و همسایگان سوء‌استفاده کرده و تفسیرهای خود را به همسایگان القا کنند اما حضور جمهوری اسلامی ایران، در این رفت و آمدها و توضیحات و روشنگری از هر گونه سوءاستفاده‌های احتمالی سایرین جلوگیری می کند.

زنگنه با یادآوری نقش مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به‌دنبال این است که کشورهای منطقه را همچنان از جمهوری اسلامی بترساند و همچنان بر طبل ایران‌هراسی می‌کوبد، حتی کشورهایی که در حال مذاکره هستند هم ممکن است روند گفت و گوها را به شکل دیگری به کشورهای منطقه منعکس کنند و آنها را نگران کرده و یا در مسیر دیگری بیندازند.

وی ادامه داد: اینگونه اقدامات مخرب موجب افزایش خریدهای تسلیحاتی، تنش در منطقه، افزایش اختلافات و دوری از یکدیگر در منطقه خواهد شد بنابراین برای ممانعت از بروز این پیامدهای منفی بهترین راه، در جریان گذاشتن این کشورها از روند گفت و گوها و مذاکرات خواهد بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان عنوان کرد: در مذاکرات قبلی عربستان به طور جدی به‌دنبال برهم‌زدن آن مذاکرات بود و حتی وزیر خارجه این کشور به وین رفت و تلاش کرد تا کشورهای مذاکره کننده را از گفت و گو و توافق با ایران منصرف کند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان آن زمان و رژیم صهیونیستی سپس با فشار یا تشویق ترامپ، موجب خروج وی از برجام شدند، بنابراین برای اینکه اینگونه پیامدها را نداشته باشیم این گفت وگوها می‌تواند موثر باشد.

زنگنه در ارزیابی خود از سفر امیرعبداللهیان به قطر گفت: موضوعاتی بسیاری ما را با همسایگانمان در منطقه مرتبط می‌کند. اینکه چگونه با کشورهای غربی سخن می‌گوییم و رابطه‌مان را با آنها تنظیم می‌کنیم، تنها یکی از موضوعات است اما ده‌ها موضوع دیگر هم داریم که باید با کشورهای منطقه بنشینیم و چشم‌اندازهایمان را به بحث بگذاریم.

هماهنگی و همگرایی از تفرق و حرکت در جهت‌های متضاد جلوگیری کند

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: ما مانند مسافران کشتی هستیم، اگر در این مسیر همکاری نکنیم و سیاست‌ها متعارض باشد نه تنها در روند حرکت این کشتی تاثیرات منفی می‌گذارد، بلکه می‌تواند مخرب هم باشد، بنابراین ایجاد هماهنگی و همگرایی می‌تواند از تفرق و حرکت در جهت‌های متضاد جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما موضوعات اقتصادی، زیست محیطی، مبارزه با تهدیدها و خطرها، همچنین مسائلی در ارتباط با چالش‌های پیش‌روی منطقه و موضوع پیشبرد مسائل علمی و فنی و کمک به توسعه یکدیگر را داریم که باید درباره آنها صحبت کنیم، همچنین موضوع حفظ حاکمیت‌ها و خطوط مرزی را داریم که باید در کل منطقه مورد احترام قرار گیرد.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی عنوان کرد: بنابراین غیر از بحث هسته‌ای، مسائل فراوان دیگری داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. لذا باید با گفت و گو و تعامل از تجزیه‌ها و تفرقه‌ها جلوگیری کنیم.

زنگنه یادآور شد: ما باید چشم‌اندازمان از آینده را برای کشورهای منطقه ترسیم کرده و از چشم‌اندازهایی که آنها قائل هستند، هم مطلع شویم. بعد باید دید این دو چشم‌انداز چگونه به یکدیگر می‌رسند، آیا موجب تخریب یا تقویت یا ایجاد رقابت منفی می‌شوند و یا موجب تجمع انرژی‌ها، اندیشه‌ها و توان‌ها به نفع منافع کل منطقه است. اینها سیاست‌هایی است که باید مورد توجه و بحث قرار گیرد.

وی با یادآوری نقش پادشاهی عمان در پیشبرد مذاکرات برجام در دور گذشته گفت: سلطنت عمان کشوری با سیاست‌های معقول و دقیق است که همواره در جلوگیری از بروز تنش در منطقه تلاش کرده تا بتواند از کشورهای بزرگی مانند جمهوری اسلامی ایران یا سایر کشورهای منطقه برای تقویت منافع خودش هم استفاده کند و در جاهایی که احتمال بروز مشکل یا تنشی را می‌دهد که ممکن است بر همه منطقه تاثیرگذار باشد تلاش‌های صلح‌دوستانه خود را به‌کار برده و می‌برد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: این تلاش‌ها نه فقط به نفع جمهوری اسلامی ایران بلکه به نفع سایر کشورهای منطقه هماست. کشورهایی هم که دنبال ایجاد اختلاف و تنش هستند اگر به این رویکردهای مثبت عمل کنند، به نفع آنها خواهد بود و نتیجه برد- برد عاید همه خواهد شد.

نظرات بینندگان