arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۵۴۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۰
هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه، در گفتگو با «انتخاب»:

اختلاف در درون جریان های شیعه ی عراق / نظر مقتدی صدر روی مصطفی الکاظمی و پسر عموی خود است، هادی العامری و بقیه با این دو گزینه مخالفند

«رفتار مقتدی صدر رفتار متناقضی است و به نظر می‌آید که بیشتر به سمت کشورهای عربی مثل عربستان، اردن، امارات و مصر نزدیک‌تر خواهد بود. مقتدی صدر بیشتر همفکر مصطفی الکاظمی و دارای نگاه پان عربیسم است. آقای صدر باید در رفتار خود تجدید نظر کند در غیر اینصورت در برابر مرجعیت و همچنین جریان‌های شیعی نزدیک به ایران مقابله خواهد کرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک تحلیگر مسائل منطقه، عنوان کرد: «رفتار مقتدی صدر رفتار متناقضی است و به نظر می‌آید که بیشتر به سمت کشورهای عربی مثل عربستان، اردن، امارات و مصر نزدیک‌تر خواهد بود. مقتدی صدر بیشتر همفکر مصطفی الکاظمی و دارای نگاه پان عربیسم است. آقای صدر باید در رفتار خود تجدید نظر کند در غیر اینصورت در برابر مرجعیت و همچنین جریان‌های شیعی نزدیک به ایران مقابله خواهد کرد.»

حسن هانی‌زاده در گفتگو با «انتخاب» در تحلیل خود از اتفاقات پارلمان عراق، گفت: «الان انتخاب رئیس پارلمان، آقای محمد الحلبوسی که ریاست پارلمان را هم بر عهده داشت، برگزار شد. علیرغم اینکه در جریان نشست اولیه، پارلمان عراق با مشکلات و چالش‌هایی همراه بود ولی انتخاب محمد الحلبوسی قطعی شد.»

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه کسی امکان دارد که رئیس جمهور شود، مطرح کرد: «هنوز در رابطه با انتخاب رییس جمهور و وزیر مشکلات زیادی وجود دارد. چرا که کردهای حزب دموکرات مایل هستند که یک شخصیتی از این حزب برای ریاست جمهوری انتخاب شود در حالیکه اتحاد میهنی تمایل دارد که آقای برهم صالح بار دیگر رییس جمهور شود.»

هانی‌زاده با بیان اینکه انتخاب رییس جمهور به زودی انجام می‌شود ولی بزرگ‌ترین چالش انتخاب نخست وزیر است، تاکید کرد: «به نظر می‌رسد اختلافات در درون جریان‌های شیعه‌ی عراق است که مقتدی صدر قصد دارد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی برای بار دوم به عنوان نخست وزیر انتخاب شود یا اینکه جعفر صدر پسر عموی وی که سفیر عراق در لندن است برای این منصب انتخاب شود. هر دو گزینه مورد قبولش است اما جریان‌های دیگر شیعه مثل الحشد الشعبی، جریان الفتح  به رهبری هادی العامری و جریان دولت قانون به رهبری نوری المالکی مخالف این دو گزینه هستند.»

این کارشناس مسائل منطقه، درمورد آینده جایگاه نیرو‌های نزدیک به ایران با توجه به قدرت‌گیری مقتدی صدر، بیان کرد: «مقتدی صدر متاسفانه سیاست شفافی در رابطه با ایران ندارد و همواره سیاست‌های کاملا تهاجمی نسبت به ایران دارد. البته ایشان با به دست آوردن 73 کرسی پارلمانی مدعی است که اکثریت را بر عهده دارد و باید کابینه را تشکیل دهد. هدف او این است که با استفاده از اهرم های قانونی بر تمام قدرت عراق مسلط شود و کابینه، ریاست جمهوری و پارلمان را در اختیار داشته باشد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «رفتار مقتدی صدر رفتار متناقضی است و به نظر می‌آید که بیشتر به سمت کشورهای عربی مثل عربستان، اردن، امارات و مصر نزدیک‌تر خواهد بود. مقتدی صدر بیشتر همفکر مصطفی الکاظمی و دارای نگاه پان عربیسم است. آقای صدر باید در رفتار خود تجدید نظر کند در غیر اینصورت در برابر مرجعیت و همچنین جریان‌های شیعی نزدیک به ایران مقابله خواهد کرد.»

نظرات بینندگان