arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۲۶ دی ۱۴۰۰

ویروس‌شناس آلمانی: شیوع سویه اومیکرون می‌تواند یک شانس باشد / در شرایطی هستیم که می‌توانیم پایان دوران پاندمی و ورود به مرحله اندمی را اعلام کنیم

مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی "شاریته" برلین می‌گوید گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا می‌تواند جنبه‌های مثبتی داشته باشد. به گفته کریستیان دروستن سویه اومیکرون می‌تواند به آلمان کمک کند از مرحله پاندمی به موقعیت اندمی برسد.کریستیان دروستن می‌گوید ابتلای خفیف به بیماری کووید۱۹ از طریق سویه اومیکرون کرونا مانند قطار در حال حرکتی است که آدم سوار آن می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: مدیر انستیتوی ویروس‌شناسی "شاریته" برلین می‌گوید گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا می‌تواند جنبه‌های مثبتی داشته باشد. به گفته کریستیان دروستن سویه اومیکرون می‌تواند به آلمان کمک کند از مرحله پاندمی به موقعیت اندمی برسد.

کریستیان دروستن می‌گوید ابتلای خفیف به بیماری کووید۱۹ از طریق سویه اومیکرون کرونا مانند قطار در حال حرکتی است که آدم سوار آن می‌شود.

مدیر موسسه ویروس‌شناسی مجمع پزشکی شاریته برلین افزود خبر خوب این است که این قطار در حال حاضر بسیار آرام حرکت می‌کند زیرا سویه اومیکرون از قدرت سرایت بیشتر اما بیماری‌زایی کمتری برخوردار است.

روزنامه "تاگس اشپیگل" یک‌شنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) به نقل از دروستن نوشت، مشروط بر این که میزان ایمنی گسترده باشد، اومیکرون می‌تواند برای رسیدن به مرحله اندمی یک شانس باشد.

بومی شدن اومیکرون و رسیدن به اندمی

اندمی مرحله‌ای است که در آن ویروس تضعیف و بومی شده و مانند ویروس آنفولانزا وجود دارد اما قدرت سرایت و کشندگی آن کاهش یافته است.

ویروس‌شناس برلینی می‌گوید این احتمال منتفی نیست که سرعت حرکت قطار دوباره افزایش یابد و در هر صورت بدیلی برای این وضعیت وجود ندارد که همه، دیر یا زود به ویروس کرونا مبتلا شوند.


کریستین دروستن با بیان این که نمی‌شود برای همیشه هر چند ماه یک‌بار برای ایمن کردن همه شهروندان به آنها دوز یادآور (بوستر) تزریق کرد تاکید کرده که این کار را باید خود ویروس انجام دهد.

او خاطر نشان کرد در آلمان ایمنی جمعی در میان بزرگسالان در مسیر روشنی در حال توسعه است اما واکسیناسیون همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد زیرا کرونا برای واکسینه‌نشده‌ها خطرناک است.

آماده گذار به مرحله اندمی

مدیر موسسه ویروس‌شناسی مجتمع شاریته می‌گوید آلمان در شرایطی قرار دارد که می‌تواند دوران پاندمی را خاتمه‌یافته و ورود به مرحله اندمی را اعلام کند اما به دلیل شمار زیاد سالمندان این کار باید از طریق واکسیناسیون انجام شود زیرا با ایمنی از طریق ابتلا تعداد قربانیان بسیار زیاد خواهد بود.

موسسه روبرت کخ، مرجع رسمی گردآوری و انتشار آمار مربوط به کرونا در آلمان بامداد یک‌شنبه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۵۲ هزار و ۵۰۴ مورد ابتلای جدید به کرونا شناسایی شده که نسبت به یک‌شنبه گذشته حدود ۱۶ هزار مورد افزایش داشته است.

اداره‌های بهداشت ایالتی در روزهای آخر هفته آمار خود را با تاخیر در اختیار موسسه روبرت کخ قرار می‌دهند و گمان می‌رود موارد جدید ابتلا بسیار بیشتر از این آمار باشد.

روز جمعه موارد جدید ابتلا فراتر از ۹۲ هزار مورد بود و بار دیگر به یک رکورد بی‌سابقه رسید. دروستن ابراز امیدواری کرده آلمان بتواند در سال جاری میلادی رسیدن به مرحله اندمی را اعلام کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره زمانی می‌رسد که زندگی مانند دوران قبل از پاندمی باشد تصریح کرده که کاملا مطمئن است که این اتفاق رخ می‌دهد.

بالا نرفتن موارد بستری با وجود گسترش اومیکرون

مدیر موسسه ویروس‌شناسی شاریته در عین حال از این حرکت می‌کند که زمستان آینده نیز استفاده از ماسک در فضاهای بسته ضروری باشد زیرا ایمنی بدن افراد در مقابل ابتلا به کرونا اندکی تضعیف می‌شود.


بر پایه داده‌هایی که اداره‌های بهداشت ایالتی در اختیار موسسه روبرت کخ قرار داده‌اند در هفته دوم سال جدید میلادی ۷۳ درصد موارد ابتلا به کرونا در آلمان مربوط به سویه اومیکرون بوده و سویه دلتا جایگاه خود در گسترش پاندمی را از دست داده است.

با این حال میزان شیوع اومیکرون در ایالت‌های آلمان متفاوت است؛ سهم اومیکرون در موارد ابتلا در ایالت مکلنبورگ- فورپومرن ۱۱ درصد و در برمن ۹۶ درصد بوده است.

آنچه در مورد سویه اومیکرون تا کنون نویدبخش بوده و ضعیف شدن آن را نشان می‌دهد، عدم افزایش موارد بستری، به خصوص بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، به رغم بالا رفتن چشمگیر موارد جدید ابتلا است.

نظرات بینندگان