arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
در گفتگو با «انتخاب»؛

سخنگوی طالبان: سفر «امیر خان متقی» به تهران مهم و پردستاورد بود / گفتگوی مفصلی با ایران درمورد گسترش همکاری های امنیتی و اقتصادی داشتیم / به تهران اطمینان می دهیم از ناحیه ما هیچ تهدیدی متوجه آنها نمی شود / حادثه درگیری مرزی با ایران ناشی از عدم هماهنگی و اشتباه بود؛ ارتش طالبان تعلیم یافته و آشنا با قواعد بین المللی نیست

بلال کریمی با اشاره بر اینکه گروه طالبان تمام معیارهای یک دولت مستقل را تکمیل کرده اند، از کشورهای منطقه و جامعه جهانی می‌خواهد تا این گروه را به رسمیت بشناسند: «موضوع به رسمیت شناختن یک موضوع دوجانبه است. ما معیارهای یک دولت رسمی را در افغانستان تکمیل کرده ایم. یک نظام پاسخگو وجود دارد. جغرافیای مشخص در کنترل ما است. امنیت سرتاسری برقرار است. مردم از تمام خدمات دولتی برخوردار هستند. تمامیت ارضی افغانستان محفوظ است. قوای مسلح وجود دارد و همه معیارهای لازم وجود دارد. اما اینکه کشورهای منطقه و جهان تا کنون (ما را به عنوان یک دولت) به رسمیت نشناخته اند، فکر می‌کنم ما معیارهای خود را پوره کرده ایم و خواهان روابط خوب و حسنه با تمام کشورهای دنیا هستیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»/ یوسف نیکزاد؛ کابل: طالبان از نتایج سفر هیأت رسمی این گروه به ایران ابراز خرسندی نموده، آنرا گام مهمی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی می‌دانند و بر تداوم آن تأکید دارند.

یکی از سخنگویان طالبان تصریح می‌کند که رهبران آنها از نتایج سفر هیأت امارت اسلامی به جمهوری اسلامی ایران خرسند هستند؛ این سفر به تاریخ ۱۸ دی سال جاری به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان، صورت گرفته بود.

بلال کریمی، یکی از سخنگویان گروه طالبان، در گفتگو با «انتخاب» بیان می‌دارد که در سفر هیأت این گروه به تهران روی موضوعاتی چون گسترش همکاری‌های امنیتی و اقتصادی با طرف ایرانی مباحث مفصلی صورت گرفته و ابراز امیدواری می‌کند که این مذاکرات ادامه یابد.

وی می‌تصریح می‌کند: «یک سفر بسیار مهم و پردستاورد بود. ایران یک کشور مهم در منطقه و یکی از مهمترین همسایه های ما است». کریمی همچنان تاکید کندکه رهبری گروه طالبان خواهان گسترش روابط با ایران است.

سخنگوی طالبان می‌افزاید: افغانستان با ایران مرز مشترک طولانی، اشتراکات مذهبی و فرهنگی فراوان دارد و نیاز است تا روابط دوکشور حسنه و بدور از تنش‌های سیاسی و امنیتی باشد.

کریمی در پاسخ به این پرسش «انتخاب» که برای بهبود روابط و حل مشکلات موجود با برخی از کشورهای همسایه چه برنامه‌ای دارند، خاطرنشان می‌سازد که دیدگاه این گروه برای حل اختلافات و مشکلات موجود «دیالوگ» و «مذاکره» است: «ما از مجاری دیپلماتیک با تمام کشورهای همسایه بصورت مداوم در ارتباط هستیم و اگر مشکلی هم بوجود بیاید، آنرا از طریق گفتگو و مذاکره حل خواهیم کرد.»

وی می‌افزاید که هم اکنون ایران میزبان چند میلیون مهاجر افغانستانی است که این خود حسن نیت و همکاری ملت ایران با افغانستان را نشان می دهد. کریمی گفت « (ما) با ایران ارزشها و اشتراکات فروانی داریم. کشور ایران میزبان چند میلیون هموطن ما است.»

وی همکاری با جمهوری اسلامی ایران را مهم دانسته و تصریح می‌کند: « (ایران) در کل یک کشوری است که هم از لحاظ اقتصادی، هم از لحاظ امنیتی و هم از لحاظ اشتراکات فرهنگی و مذهبی،‌ برای ما نهایت مهم است و باید با این کشور روابط حسنه داشته باشیم. ما تلاش داریم تا این روابط را گسترش داده و تقویت نمائیم.»

سخنگوی گروه طالبان، به کشورهای منطقه اطمینان می‌دهد که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد: «ما به تمام کشورهای منطقه و مخصوصاً همسایه‌های خود مانند ایران و آسیای میانه اطمینان می‌دهیم که از ناحیه ما هیچ تهدیدی متوجه آنها نگردد.»

وی همچنان نگرانی وزارت خارجه روسیه در مورد بی‌ثباتی اوضاع امنیتی و سیاسی در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی را بی‌اساس دانسته خاطرنشان می‌سازد که نظامیان آنها از تمام نقاط مرزی افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری محافظت می‌شود و همسایگان این کشور نباید نگران باشند: «مرزهای ما از هر زمان دیگری محکم تر و محفوظ تر است و جای نگرانی وجود ندارد. ما تعهد سپرده ایم که هیچ کشوری از افغانستان تهدید نشود و به هیچ فرد یا گروهی هم اجازه نمی‌دهیم که از افغانستان تهدیداتی را متوجه کشورهای همسایه کند.»

این سخنگوی گروه طالبان همچنان از کشورهای همسایه می‌خواهد تا هرگونه نگرانی شان را از طریق مذاکره با آنها در میان بگذارند که به موضوعات مورد نظر رسیدگی صورت گیرد. وی همچنان می‌افزاید که این گروه با هیچ کشوری توافق پنهانی ندارد و با تمام ملت‌ها بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی تعامل می‌نمایند.

بلال کریمی، با اشاره به اختلافات مرزی موجود میان افغانستان و پاکستان (مسأله خط دیورند) خاطرنشان می‌سازد، خوشبختانه با ایران اختلافات مرزی نداریم که این خود باعث نزدیکی دو ملت گردیده است.

وی با اشاره بر اینکه گروه طالبان تمام معیارهای یک دولت مستقل را تکمیل کرده اند، از کشورهای منطقه و جامعه جهانی می‌خواهد تا این گروه را به رسمیت بشناسند: «موضوع به رسمیت شناختن یک موضوع دوجانبه است. ما معیارهای یک دولت رسمی را در افغانستان تکمیل کرده ایم. یک نظام پاسخگو وجود دارد. جغرافیای مشخص در کنترل ما است. امنیت سرتاسری برقرار است. مردم از تمام خدمات دولتی برخوردار هستند. تمامیت ارضی افغانستان محفوظ است. قوای مسلح وجود دارد و همه معیارهای لازم وجود دارد. اما اینکه کشورهای منطقه و جهان تا کنون (ما را به عنوان یک دولت) به رسمیت نشناخته اند، فکر می‌کنم ما معیارهای خود را پوره کرده ایم و خواهان روابط خوب و حسنه با تمام کشورهای دنیا هستیم.»

سخنگوی گروه طالبان در پاسخ به پرسش دیگری مورد درگیری مرزی که چندی قبل ازسوی نیروهای آنها در آستان فراه در غرب افغانستان به وقوع پیوست، چنین بیان می‌دارد: «این حادثه یک سوء تفاهم ناشی از عدم هماهنگی بود. برای جلوگیری از تکرار همچون حوادث ما خواهان همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.»

وی می‌افزاید که تاکنون گروه طالبان ارتش تعلیم یافته و آشنا با قواعد و قوانین منطقه‌ای و بین‌المللی ندارند و طبعاً اشتباهات و سوء تفاهم هایی ناشی از عدم هماهنگی بصورت ناآگاهانه از سوی نیروهای آنها واقع می‌شوند.

نظرات بینندگان