arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

نماینده مجلس: از تجربه چین در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات استفاده کنیم؛ چینی‌ها در این زمینه به ابتکار منحصر به فرد و خاصی دست یافته‌اند / تصویب طرح حمایت از کاربران به سال آینده می‌رسد

علی یزدی‌خواه نماینده مجلس خاطر نشان کرد: چینی‌ها در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به ابتکار منحصر به فرد و خاصی دست یافته‌اند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آنها در این بخش استفاده کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات خاطر نشان کرد: چینی‌ها در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به ابتکار منحصر به فرد و خاصی دست یافته‌اند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آنها در این بخش استفاده کنیم.

علی یزدی‌خواه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از چین کمک می‌گیرد؟ گفت: دولت و مجلس باهمکاری همه نهاده‌ها و دستگاه‌های دولتی به‌دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به همکاری‌ فناورانه ایران و چین، گفت: کشورهای چین و روسیه در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موفق بودند. چینی‌ها در این حوزه ابتکار منحصر به فرد و خاصی را طراحی کردند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آنها در این بخش استفاده کنیم. باید به این نکته اشاره کنم که بهره‌گیری از تجربیات و دانش فنی دیگر کشورها در جهان کنونی مرسوم و رایج است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما نیز توانایی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور را داریم، افزود: دولت پیشنهاد راه‌اندازی این شبکه را به مجلس ارائه داده است و مجلس نیز با دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد و بودجه راه‌اندازی آن تامین شده است.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تمام دستگاه‌های اداری با یکدیگر لینک می‌شوند. در مجموع در بستر شبکه ملی اطلاعات پژوهش، تحقیق، استعلام، خرید، کسب‌وکارها قابل انجام است و اگر کاربری بخواهد از سایت‌های خارجی استفاده کند می‌تواند اینترنت خارجی تهیه کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وضع نخواهد شد. من با ذکر یک مثال این مسئله را باز می‌کنم فرض را بر این بگیرید که می‌خواهید از یک مقاله علمی در دانشگاه شریف استفاده کنید با ایجاد این شبکه دیگر نیاز به خرید باند خرید بین‌الملل وجود ندارد و می‌توان از اینترنت ملی به داده‌های مورد نظر رسید.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک و هوشمند در بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود، افزود: بعد از شیوع بیماری کرونا نیاز مردم برای خدمات غیرحضوری در بخش‌های مختلف اعم از تحصیل، آموزش، خرید، درمان و... افزایش پیدا کرد. دولت و مجلس این اهتمام را دارد که به‌زودی این شبکه را راه‌اندازی کند.

به گفته وی، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای استفاده کاربران از اینترنت ایجاد نخواهد کرد.

یزدی‌خواه در پایان با اشاره به ادامه بررسی‌ها مجلس بر طرح حمایت از کاربران، گفت: بررسی‌ها و اعمال نظرهای مجلس در این طرح به اتمام نرسیده است و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌های خود را در طرح حمایت کاربران بر فضای مجازی ادامه می‌دهد. زمان‌ مشخصی نمی‌توان برای تصویب این طرح اعلام کرد اما شواهد گواه این مطلب است که تصویب طرح حمایت به سال 1401 کشیده شود.

نظرات بینندگان