arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

آب هیرمند به‌روی ایران باز شد +ویدیو

طالبان امروز دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد و آب این سد به سمت استان سیستان و بلوچستان و هامون رها شد. سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت: با رایزنی‌های ایران با افغانستان در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران و ادامه این مذاکرات با مقامات حکومت سرپرست در افغانستان، رهبران طالبان دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان را صادر و حدود دو ساعت پیش آب به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران رها شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما: طالبان امروز دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد و آب این سد به سمت استان سیستان و بلوچستان و هامون رها شد.

سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از باز شدن دریچه‌های بند سد کمال‌خان توسط افغانستان و جاری شدن آب به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

وی افزود: با رایزنی‌های ایران با افغانستان در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران و ادامه این مذاکرات با مقامات حکومت سرپرست در افغانستان، رهبران طالبان دستور بازگشایی دریچه‌های بند کمال‌خان را صادر و حدود دو ساعت پیش آب به سمت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران رها شد.

مرتضوی گفت: امیدواریم تا ظهر فردا آب به مرز‌های کشورمان برسد و مردم استان سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شوند.

معاون سفارت کشورمان در ادامه با اشاره به احداث بند کمال‌خان توسط کشور‌های غربی و مسدود شدن کامل مسیر جاری شدن سیلاب به سمت مرز‌های ایران گفت: بی‌شک مشکلات اساسی مردم با این دوره از باز شدن دریچه‌های این بند حل نمی‌شود و در هفته‌های آتی مذاکرات مفصلی با حکومت مستقر در کابل برای رفع کامل مشکلات پیش آمده توسط حکومت سابق افغانستان برای آب‌های مرزی مشترک، انجام خواهد شد و مردم از نتایج آن ان‌شالله آگاه می‌شوند.

براساس معاهده هیرمند، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماه‌ها و فصول مختلف تفاوت می‌کند. از آنجا که این رودخانه از مناطق خشک و کم آب منطقه سیستان می‌گذرد برای جنوب شرقی کشور در بحث تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی مهم است.

قدردانی نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان از رهاسازی آب سد کمال خان

نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان در امور افغانستان از مسئولان طالبان برای رهاسازی آب سد کمال خان قدردانی کرد.

کاظمی قمی در پیام صوتی گفت: از وفای به عهد مسئولان طالبان در رهاسازی حق آبه ایران و باز کردن دریچه های سد کمال خان قدردانی می کنم و امیدوارم شرایطی به وجود بیاید که افغانستان نیز شاهد شکوفایی و رشد شود.

وی همچنین گفت: به طور ویژه از آقای مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل که موضوع رهاسازی حق آبه ایران را پیگیری کرده است، قدردانی می کنم.

نظرات بینندگان