arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

نخست وزیر طالبان: شرایط لازم برای به‌رسمیت‌ شناخته شدن را داریم / کشورهای اسلامی در شناسایی طالبان پیش قدم شوند

ملا محمدحسن آخوند نخست وزیر طالبان گفت که این گروه شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده و کشورهای اسلامی باید در به‌رسمیت‌شناختن طالبان پیش‌قدم شوند. وی خطاب به این کشورها گفت: «اگر واقعا درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون برآمدن از معضل بشری برداریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «ملا محمدحسن آخوند»، نخست‌وزیر طالبان گفت کشورهایی که این گروه را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند، خودشان با اعمال تحریم حقوق بشر را پایمال می‌کنند.

وی این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۲۹ دی) در نشستی تحت عنوان «کنفرانس اقتصاد افغانستان» در کابل بیان کرد. آخوند گفت که کشورهایی که خود را مدافعان حقوق بشر می‌دانند با مسدودکردن پول‌های افغانستان، مردم افغانستان را با بحران بشری مواجه کرده‌اند.

وی خطاب به این کشورها گفت: «اگر واقعا درد جامعه بشری را داریم بیایید از راه تفاهم گام‌های واقعی به سوی بیرون برآمدن از معضل بشری برداریم.»

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان نیز در این کنفرانس گفت که ادامه‌ تحریم‌ها و مسدود ماندن پول افغانستان مشکلات زیادی را در کشور به بار آورده است.

وی گفت که طالبان نمی‌خواهند استقلال اقتصاد افغانستان را قربانی شروط کشورهای تامین‌کننده مالی کند.

حنفی افزود که افغانستان در کنار کمک‌های بشردوستانه، به کمک‌های عمرانی و توسعه‌ای نیز نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد که در دو دهه‌ گذشته، اقتصاد افعانستان به کمک‌های خارجی استوار بود و ۷۵ درصد منابع این کشور به کمک‌های خارجی بستگی داشت. به‌گفته‌ حنفی، این کمک‌ها ناموثر بود و زمینه‌ی‌ فساد را به وجود آورد.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت که با نهادهای مختلف جامعه‌ی جهانی در تلاش است تا تحریم‌ها علیه افغانستان رفع و کمک‌های بشردوستانه بیش‌تر به افعانستان ارایه شود.

وی گفت: «ما در سازمان ملل متحد برای کمک‌ها و رفع تحریم‌ها‌ بحث می‌کنیم. می‌دانیم که تلاش‌های ما‌ برای طولانی مدت کافی نیست و باید برای حل طولانی مدت معضل افغانستان کار کنیم.»

کشورهای اسلامی در شناسایی طالبان پیش قدم شوند

نخست‌وزیر کابینه‌ سرپرست طالبان در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که این گروه شرایط به‌رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده است. او گفت که کشورهای اسلامی باید در به‌رسمیت‌شناختن طالبان پیش‌قدم شوند.

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان نیز در کنفرانس امروز تأکید کرد که خارجیان باید درک کنند که این گروه تمام شرایط را برای به رسمیت شناخته‌شدن تکمیل کرده است.

وی در ادامه گفت که طالبان متعهد به روابط خوب با تمام کشورها براساس احترام متقابل هستند.

با گذشت بیش از پنج ماه تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مقام‌های طالبان پیش از این هم بارها تأکید کرده‌ بودند که این گروه تمام شرایط به رسمیت‌شناخته‌شدن را تکمیل کرده است، اما کشورهای خارجی احترام به حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت فراگیر را شروط به رسمیت شناختن حکومت طالبان تعیین کرده‌اند؛ شرایطی که به نظر می‌رسد طالبان در عملی کردن آن تا کنون ناکام بوده‌اند.

نظرات بینندگان