arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
المانیتور گزارش داد؛

نخست وزیر اسرائیل به دنبال رابطه شخصی و دوستانه با پوتین / همه چیز به ماجرای مذاکرات احیای برجام و حضور ایران در سوریه برمی گردد

در حالی که اورشلیم انتظار ندارد مسکو به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر دهد و از تحریم‌ها علیه تهران حمایت کند، اما گمان می کند که حفظ کانال ارتباطی باز در مورد این موضوع می‌تواند برای زمانی که طرف‌های مذاکرات وین به توافق نزدیک‌تر شوند، حیاتی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رینا باسیست در المانیتور نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در ۱۳ ژانویه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو کرد. در بیانیه کوتاهی که دفتر نخست وزیری منتشر کرد، آمده است که رهبران دو دولت در مورد مسائل امنیتی صحبت و درباره‌ی ادامه همکاری نزدیک در این زمینه توافق کردند. کلمات «همکاری نزدیک در منطقه» احتمالاً به فعالیت نیروی هوایی اسرائیل در سوریه، جایی که روسیه حضور نظامی دارد، اشاره می‌کند. در چند سال گذشته، اسرائیل و سوریه کانال‌های ارتباطی را برای هماهنگی در مورد مسائل امنیتی مربوط به فضای هوایی سوریه ایجاد کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: طبیعتاً در این بیانیه به موضوع ایران نیز پرداخته شد. در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به مذاکرات هسته‌ای در وین، نخست‌وزیر بر اهمیت موضع قاطع و مصمم در برابر پیشرفت ایران در پروژه هسته‌ای اش تأکید کرد.

بنت از زمان آغاز به کار، چند بار با پوتین تلفنی صحبت کرده و یک بار در سوچی در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ با وی ملاقات کرده است. قرار بود ملاقات ۲۲ اکتبر با پوتین حدود دو ساعت طول بکشد، اما در نهایت تقریباً پنج سال به طول انجامید. بخشی از این دیدار به صورت خصوصی برگزار شد و رهبران اسرائیل و روسیه با هم در باغ مجتمع ریاست جمهوری به سمت ساحل قدم زدند. در آن جلسه، پوتین از بنت و همسرش برای بازدید از سن پترزبورگ دعوت به عمل آورد، دعوتی که او در تماس تلفنی ۱۳ ژانویه نیز آن را تکرار کرد. لازم به ذکر است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین نیز تلاش زیادی برای ایجاد رابطه دوستانه با پوتین انجام داد.

اورشلیم و مسکو به طور قطع در مورد مذاکرات وین همسو نیستند. با این حال، رهبران هر دو دولت آشکارا تلاش می‌کنند تا روابط شخصی دوستانه برقرار کنند. در حالی که اورشلیم انتظار ندارد مسکو به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر دهد و از تحریم‌ها علیه تهران حمایت کند، اما گمان می کند که حفظ کانال ارتباطی باز در مورد این موضوع می‌تواند برای زمانی که طرف‌های مذاکرات وین به توافق نزدیک‌تر شوند، حیاتی باشد.

از این نظر موضوع سوریه ملموس‌تر است. گفت و گوی تل آویو با روسیه تأثیر مستقیمی بر اتفاقات واقعی دارد. گزارش‌های مطبوعات اسرائیل در اواخر دسامبر حاکی از آن است که ارتش اسرائیل قصد دارد در سال ۲۰۲۲ به تلاش‌های خود برای محدود کردن حضور ایران در سوریه و توانایی این کشور برای انتقال تسلیحات و تجهیزات از طریق سوریه به نیرو‌های نیابتی خود در لبنان، به‌ویژه حزب‌الله، ادامه دهد. این می‌تواند به معنای حملات هوایی بیشتر علیه اهداف نظامی استراتژیک در خاک سوریه باشد. چنین فعالیت نظامی‌ای مستلزم همکاری مستمر با نیرو‌های روسیه در منطقه است تا به طور تصادفی درگیری با جت‌های روسی به وجود نیاید.

تلاش‌های بنت برای برقراری گفت‌وگوی شخصی با پوتین به‌ویژه در مقایسه با تماس‌های کمتر او با دیگر رهبران جهان قابل توجه است. از میان کشور‌های ۱+۵ شرکت کننده در مذاکرات وین با ایران، بنت بیشتر با رئیس جمهور جو بایدن و پوتین در تماس است، اگرچه تماس‌ها با رئیس جمهور ایالات متحده کمتر از حد انتظار است. در ۲۱ دسامبر گزارش شد که بایدن علیرغم درخواست اورشلیم برای گفتگو، بیش از سه هفته با بنت تماس نگرفت.

در مورد اروپایی‌ها نیز باید گفت که بنت با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان اجلاس آب و هوایی در گلاسکو در آغاز نوامبر دیدار کرد. در ۴ ژانویه، بنت تلفنی با جانسون درباره چندین موضوع از جمله مذاکرات وین صحبت کرد. دو دولت در حال برنامه ریزی یک نشست مشترک در بریتانیا در اواخر سال جاری هستند.

به نظر می‌رسد روابط با فرانسه در سطح رهبران پیچیده‌تر است. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسراییل، روابط شخصی و دوستانه‌ای با مکرون دارد. این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا بنت تلاش کمی برای برقراری ارتباط با پاریس انجام می‌دهد. به عبارت دیگر، بنت ترجیح می‌دهد که روابط تل آویو-پاریس از طریق روابط دوستانه‌ی لاپید با مکرون پیگیری شود. ماکرون و لاپید آخرین بار در ۸ ژانویه در مورد مذاکرات هسته‌ای در حال انجام در وین تلفنی صحبت کردند. با این حال، تعجب آور است که چرا بنت با مکرون تماس نگرفت تا تصدی ریاست اتحادیه اروپا توسط فرانسه را به او تبریک بگوید.

نظرات بینندگان