arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

هراس از ادامه کاهش قیمت بیت کوین؛ «زمستان کریپتو» در راه است؟

حالا که کاهش قیمت بیت‌کوین به جایی رسیده که این ارز دیجیتال ۵۰ درصد از بالاترین رکورد خود سقوط کرده است، سرمایه‌گذاران می‌ترسند که نکند «زمستان کریپتو» در پیش باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فراز: حالا که کاهش قیمت بیت‌کوین به جایی رسیده که این ارز دیجیتال ۵۰ درصد از بالاترین رکورد خود سقوط کرده است، سرمایه‌گذاران می‌ترسند که نکند «زمستان کریپتو» در پیش باشد.

• بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز مجازی جهان، روز دوشنبه برای مدتی کوتاه به زیر ۳۳ هزار دلار سقوط کرد و به پایین سطح خود از ماه ژوئیه رسید.

• از آن زمان به بالای ۳۶ هزار دلار برگشته است، اما هنوز تقریباً ۵۰ درصد از رکورد خودش، یعنی بالای ۶۹ هزار دلار ماه نوامبر، پایین‌تر است.

• همین موضوع باعث شده که برخی سرمایه‌گذاران کریپتو در مورد امکان «زمستان ارزهای دیجیتال» حرف بزنند.

از آنجا که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال هنوز از شوک‌های ناشی از خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال سرشان گیج می‌رود، برخی از این می‌ترسند که اوضاع بدتری هم در پیش باشد.

بیت‌کوین، که بزرگ‌ترین ارز مجازی جهان است، برای مدتی کوتاه به زیر ۳۳ هزار دلار سقوط کرد... که پایین‌ترین مقدار از ماه جولای به حساب می‌آید. از آن زمان تا به حال به بالای ۳۶ هزار دلار رسیده، اما هم‌چنان حدود ۵۰ درصد از بالاترین رکوردی که در ماه نوامبر زده بود (یعنی ۶۹ هزار دلار) پایین‌تر است.

 

ترس یا طمع؛ حالا بیت‌کوین بخریم یا نه؟!

در همین حال، ارزش کل بازار کریپتو، از زمانی که بیت‌کوین به بالاترین قیمت خود رسیده، بیش از ۱ تریلیون دلار کاهش را تجربه کرده است... دلیلش هم اینکه توکن‌های برتری مثل اتر و سولانا به دنبال ارز دیجیتال شماره ۱ قرار گرفته و با شدت بسیار پایین‌تری معامله شدند. ارزش اتر از زمان رسیدن به اوج خودش در ماه نوامبر بیش از نصف شده است، در حالی که سولانا کاهشی شدیدتر، یعنی ۶۵ درصد را نیز تجربه کرده است.

همین عامل باعث شد که برخی از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال از امکان «زمستان رمزنگاری» صحبت کنند؛ عبارتی که به بازارهای نزولی تاریخی در تاریخ بازار ارزهای دیجیتال جوان اشاره دارد. نزدیک‌ترین اتفاق از این دست به تاریخ کنونی را می‌توان اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ دانست، زمانی که بیت‌کوین تا ۸۰ درصد از بالاترین سطح تاریخی خود نیز سقوط کرد.

دیوید مارکوس، رئیس سابق بخش ارزهای دیجیتال در متای فیسبوک انگار دیگر اعتراف کرده که زمستان کریپتو خیلی وقت است از راه رسیده. او روز دوشنبه در توئیتی گفت: «در طول زمستان‌های کریپتو است که بهترین کارآفرینان به ساخت شرکت‌های بهتر نائل می‌شوند. حالا زمانی است که باید تمرکزمان را بر حل مشکلات واقعی بگذاریم تا پمپاژ توکن.»


ترس یا طمع؛ حالا بیت‌کوین بخریم یا نه؟!

نادیا ایوانووا، مدیر عملیات شرکت تحقیقاتی فناوری L’Atelier، وابسته به BNP Paribas، گفت که هنوز متقاعد نشده است که زمستان کریپتو فرا رسیده. اما بازار کنونی در وضعیت سردی (خنک!) قرار دارد... وضعیتی که ممکن است که آن‌قدرها هم بد نباشد.

در طول سال گذشته، به خصوص با تمام تبلیغات در این بازار، به نظر می‌رسد که بسیاری از توسعه‌دهندگان با سودهای آسان ناشی از حدس و گمان‌های NFTها و سایر دارایی‌های دیجیتال، حواس‌شان پرت شده باشد. ایوانووا در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «این دوره سرد شاید در واقع فرصتی باشد برای ساخت اصول اولیه بازار.»

طغیان بازار کریپتو، هم‌زمان شد با کاهش قیمت سهام جهانی. کارشناسان می‌گویند که مشارکت از صندوق‌های بزرگ نهادی به این معنی است که دارایی‌های دیجیتال با بازارهای سنتی بیشتر در هم تنیده می‌شوند.

اس‌اندپی‎۵۰۰ از ابتدای امسال تاکنون ۸ درصد سقوط داشته است؛ در حالی که شاخص فناوری سنگین نزدک بیش از ۱۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. براساس داده‌های کوین‌متریکس، همبستگی میان بیت‌کوین و اس‌اند‌پی‌۵۰۰، در روز دوشنبه به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۰.۳ رسید.

معامله‌گران نگران این موضوع‌اند که افزایش احتمالی نرخ بهره و هجوم انقباض پولی از سوی فدرال‌رزرو، به تخلیه نقدینگی بازار منجر شود. بانک مرکزی ایالات‌متحده در حال بررسی انجام چنین اقداماتی در واکنش به افزایش تورم است و برخی تحلیل‌گران می‌گویند که این امر می‌تواند منجر به پول بسیار ارزان و ارزش‌گذاری‌هایی بسیار بالا شود... به ویژه در بخش‌های با رشد بالا نظیر فناوری که از نرخ‌های پایین‌تر سود می‌برند. چون شرکت‌ها اغلب برای سرمایه‌گذاری در تجارت خود سراغ قرضه‌های وجوه می‌روند.

ایوانووا درباره کاهش اخیر بیت‌کوین گفت: «تصورم این است که این موضوع بیشتر برمی‌گردد به شکست... و در نتیجه آن هزیمت کامل و خروج از دارایی‌های پر‎خطر.»

جنبش‌های تنزلی (رو به پایین) در سکه‌های دیجیتال اصلی، یک موهبت است برای استیبل‌کوین‌ها و یا ارزهای دیجیتالی که ارزش ارزهای مستقلی نظیر دلار امریکا را دنبال می‌کنند. براساس داده‌های CoinGecko، USD Coin، دومین استیبل‌کوین بزرگ از روز یکشنبه بالغ بر ۵ میلیارد دلار به ارزش بازار افزوده است.

اصلاح؟

ویجی آیار، معاون توسعه شرکتی و بین‌المللی در صرافی کریپتو لونو، گمان می‌کند که رکود اخیر در کریپتو بیشتر یک «اصلاح» است تا رکودی پایدار.

او گفت: «بیت‌کوین معمولاً پیش از سقوط‌های بالای ۸۰ درصد، اوج‌های بالا را تجربه می‌کند. این موضوع اشاره دارد به الگویی نموداری که افزایش شدید قیمت و حجم معاملات و به دنبال آن کاهش شدید قیمت را نشان می‌دهند.»

آیار گفت: «تصحیحات مرتبط با BTC ، معمولاً در محدوده ۳۰ تا ۵۰ درصد است؛ که در حال حاضر در آن قرار داریم... بنابراین نوسانات این ارز دیجیتال هنوز در محدوده اصلاح طبیعی قرار دارد.»

او با نگاهی به آینده می‌گوید که آستانه‌ی گوش به زنگِ اخبار بیت‌کوین ماندن، ۳۰ هزار دلار است. و اگر بیت‌کوین به مدت یک هفته و یا بیشتر، زیر این مبلغ معامله شود، قطعاً باید احتمال بالایی برای نزولی بودن سیر بازار داد. کاهش حدود ۸۰ درصدی از اوج اخیر بیت‌کوین نشان‌دهنده قیمت کمتر از ۱۵ هزار دلار است. آیار فکر نمی‌کند که در حال حاضر چنین سناریویی مطرح باشد.

با این حال، سرمایه‌گذاران نگران چشم‌انداز سرکوب‌های نظارتی بیشتر در صنعت کریپتو هستند. هفته پیش، بانک مرکزی روسیه، به تقلید از حرکتی مشابه که در کشور همسایه‌اش چین اتفاق افتاده بود، پیشنهاد ممنوعیت استفاده و استخراج ارزهای دیجیتال را داد. و مطابق گزارش‌ها، دولت ایالات‌متحده در حال آماده شدن برای انتشار یک استراتژی جهت تنظیم مقررات ارز دیجیتال در اوایل ماه آینده است.

نظرات بینندگان