arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

امیدها به نجات یوز ایرانی زنده شد/ ایران و فیروز در انتظار بچه‌دار شدن / محیط زیست: این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت تولید مثل می‌کنند

مدیرکل محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولید مثل خبر داد و گفت: این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولید مثل می‌پردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: مدیرکل محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولید مثل خبر داد و گفت: این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولید مثل می‌پردازند.

این ساعت و این تاریخ را باید به خاطر سپرد شاید این نقطه عطفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی باشد صد‌ها بلکه هزاران قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور‌های مختلف از قبیل هند، پاکستان و ایران در طول تاریخ از طرف انسان اهلی شدند، ولی اگر این اتفاق می‌افتاد الان وضعیت این گونه‌ها در جهان به لبه پرتگاه انقراض نمی‌رسید.

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: ساعت ۷ روز شنبه دوم بهمن با مشاهده علائم فحلی در یوز ماده (ایران) در پای ارتباط دالان عشق یوز نر (فیروز) باز شد.

وی ادامه داد: بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ ها‌ی آفریقایی ۷۲ ساعت زمان معرفی این آشنایی ادامه یافت طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز ۱۷ بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند.

وی نقش آفرینی یوز جوان طبیعت توران را در کمک عمل تولیدمثل یوز‌ها موفق دانست و گفت:‌خبر‌های خوبی که منتظرش بودیم هم در راه است.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد که فروردین ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

نظرات بینندگان