arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۶ بهمن ۱۳۷۷: چندی قبل ماده‌اى به عنوان اورانیوم به ایران آورده شده؛ وزارت اطلاعات متوجه شد که این ماده جیوه بوده

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [احمد]زمانیان آمد. از آقاى یزدى و عملکرد قوه قضاییه انتقاد کرد و گفت، از کار در مرکز تحقیقات [قوه قضاییه]، کناره‌گیرى‌کرده و از من خواست‌که در مجمع [تشخیص مصلحت]کارکند. خبر داد، ماده‌اى که چندی قبل به عنوان اورانیوم، توسط فردى به ایران آمده بود و ایشان از من خواسته بود که بررسى کنم و وزارت اطلاعات بررسى کرد، جیوه بوده است و اسباب شرمندگى.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى محسن رضايى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت]، براى امور ادارى مجمع آمد و سپس خبر داد كه ايجاد تشكيلاتي توسط جمعى از نمايندگان مستقل و ديگران، منجمله برادرش، [آقای امیدوار رضایی] و نيز جمعيتى بنام خدمتگزاران انقلاب كه اخيراً اولين اعلاميه‌اش صادر شده و در آن شعار محورى «درود بر سه ياور خمينى، خامنه‌اى، هاشمى و خاتمى» تأكيد شده، در حال تأسيس است.

آقاى [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات، براى كسب اطلاع از نتيجه مذاكرات من و رهبرى در مورد وزير اطلاعات آمد. آقايان طه‌هاشمى[نماینده قم] و [محمدمهدی] فقيهي، [قائم‌مقام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم] آمدند. خبر دادند. روزنامه‌اى به نام «انتخاب»، به صاحب امتيازي آقاى هاشمى و سردبيرى آقاى فقيهي آماده انتشار دارند و با من براى خط مشى و مباحث اصولى مشورت‌كردند و گفتند، بنا دارند خط مستقل و اعتدال را در پيش بگيرند و براى پشتوانه مالى آن هم مؤسسه اقتصادى تأسيس كرده‌اند.

آقاى [احمد] زمانيان آمد. از آقاى يزدى و عملكرد قوه قضایيه انتقاد كرد و گفت، از كار در مركز تحقيقات [قوه قضاییه]، كناره‌گيرى‌كرده و از من خواست‌كه در مجمع [تشخیص مصلحت] كاركند. خبر داد، ماده‌اى كه چندي قبل به عنوان اورانيوم، توسط فردى به ايران آمده بود و ايشان از من خواسته بود كه بررسى كنم و وزارت اطلاعات بررسى كرد، جيوه بوده است و اسباب شرمندگى.

عصر جمعى از شاعران و انجمن‌هاى شعر آمدند. آقاى حسين مرعشى، [برادرهمسرم]، متن بيانيه آنها را خواند و چند نفر شاعر زن و مرد اشعارشان را خواندند كه بعضى در لطف به من بود. من هم برايشان صحبت كردم و كتاب‌هايى هديه دادند و من هم به هر يك دوره‌اي از كتاب خاطراتم [= دوران مبارزه] را دادم. آقاى [ابوالفضل] توكلى بينا، [مشاور رییس‌جمهور در امور اصناف] آمد. از عملكرد دولت و مشاورين و دوستان آقاى خاتمى انتقاد كرد و از من خواست كه براى نجات انقلاب، فكرى بكنم.

امروز هم آمريكايى‌ها، چند حمله موشكى به عراق داشته‌اند و بيانيه‌هايى از سوى عراق و بعضى كشورها صادر شده و ايران هم اصابت موشك به آبادان را به شدت محكوم كرده است. روزنامه‌هاى چپ، سروصداى زيادى در مورد انفجار دفتر روزنامه خرداد دارند.

نظرات بینندگان