arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰

درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان؛ ۲ کشته و ۱۰ زخمی / قرقیزستان: اوضاع متشنج است / تاجیکستان: قرقیزها راه ها را مسدود می کنند

طبق گزارش‌ها از شهر اسفره، واقع در شمال تاجیکستان پنجشنبه شب میان مرزبانان قرقیزستان و تاجیکستان درگیری رخ داده است. خبرگزاری غیردولتی تاجیکستان از زخمی شدن دو نظامی تاجیک و چهار ساکن محلی اسفره خبر داده و نوشته است که آن‌ها در بیمارستان این شهر بستری شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان؛ ۲ کشته و ۱۰ زخمی / قرقیزستان: اوضاع متشنج است / تاجیکستان: قرقیزها راه ها را مسدود می کنندشفقنا:  طبق گزارش‌ها از شهر اسفره، واقع در شمال تاجیکستان پنجشنبه شب میان مرزبانان قرقیزستان و تاجیکستان درگیری رخ داده است.

به گزارش ایشا پلاس، خبرگزاری غیردولتی تاجیکستان از زخمی شدن دو نظامی تاجیک و چهار ساکن محلی اسفره خبر داده و نوشته است که آنها در بیمارستان این شهر بستری شده‌اند.

این خبرگزاری در تکیه به منابع خود در شهرداری اسفره از کُشته شدن یک ساکن روستای ‌خواجه ‌ اعلی خبر داده و اصابت موشک در خانه او را سبب مرگش دانسته است.

کمیته دولتی تاجیکستان نیز درگیری مرزی با قرقیزستان را تایید و خبر داد، این درگیری ها تاکنون ۲ کشته و ۱۰ زخمی از جمله ۶ افسر ارتش و چهار غیرنظامی بر جای گذاشته است.

کمیته دولتی تاجیکستان همچنین اعلام کرد کمیسیون مشترک مربوط به نهادهای مرتبط دو کشور در حال بررسی علت و دلایل این درگیری مرزی هستند که روز پنجشنبه رخ داد.

گارد مرزی قرقیزستان نیز گزارش کرد، نمایندگانی از این کشور و تاجیکستان با آتش بس و خروج کامل نیروهای مازاد در مرز که در جریان درگیری روز پنجشنبه مستقر شده بودند، توافق کردند. همچنین دو کشور با بازگشایی بزرگراه «باتکن-اسفنه» و انجام گشت‌های مرزی موافقت کردند.

گارد مرزی قرقیزستان همچنین اعلام کرد، در این دیدار هیات‌های دو طرف همچنین از منطقه‌ای که درگیری در آن رخ داده، بازدید کردند.

دو طرف یکدیگر را به آغاز آتش باری پنجشنبه شب متهم کرده اند. سبب این تنش سنگ‌اندازی گروهی از شهروندان قرقیزستان به خودروهای شهروندان تاجیکستان خوانده شده است.

دو کشور همدیگر را در بستن راه های مرزی متهم می‌کنند. تاجیکستان می‌گوید، قرقیزها راه برونبوم واروخ و روستای ‌خواجه اعلا را که منتهی به شهر اسفره است، مسدود کرده‌اند.

کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان اوضاع در مرز این کشور با تاجیکستان را متشنج ارزیابی کرده و می گوید که مرزبانان تاجیک بخشی از راه باتکند-اسفنه را مسدود کرده‌اند.

گفته می‌شود شهردار اسفره با مقامات منطقه مرزی باتکند قرقیزستان در حال مذاکره برای کاهش تنش میان دو کشور است.

در همین حال، خبرگزاری ریو نووستی روسیه از قول مقامات تاجیکستان عملکرد مرزبانان قرقیز را تجاوز به قلمرو این کشور ارزیابی کرده‌اند.

در جریان درگیری اخیر میان قرقیزستان و تاجیکستان، استانسلاو زاس، دبیر کل پیمان امنیت جمعی، تاجیکستان را به خویشتنداری دعوت کرده و خواستار آتش‌بس فوری در مرز میان دو کشور شده است. آقای زاس گفته است که دو کشور همسایه باید پشت میز مذاکرات بنشینند و اختلافات خود را از راه صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل کنند.

دبیر کل پیمان امنیت جمعی پنج‌شنبه‌ ۲۷ ژانویه در گفت‌وگوهایی جداگانه با نثر‌الله محمودزاده و مارات ایمانقولف، دبیران شورای امنیت تاجیکستان و قرقیزستان از تشنج اوضاع در مناطق مرزی دو کشور ابراز نگرانی جدی کرده است.

استانسلاو زاس آمادگی پیمان امنیت جمعی را برای کمک به قرقیزیستان و تاجیکستان در حل اختلافات مرزی دو کشور ابراز داشته است.

تاجیکستان و قرقیزستان ۹۷۰ کیلومتر مرز مشترَک دارند که تنها حدود ۵۲۰ کیلومتر آن مشخص و علامت‌‌گذاری شده است. به این دلیل تنش و نزاع های مرزی میان ساکنان مناطق مرزی دو کشور زیاد رخ می‌دهد.

در اواخر ماه آوریل سال گذشته در درگیری های مرزی میان دو کشور از دو طرف ۵۵ نفر کُشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شده بودند.

نظرات بینندگان