arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰

عضو کمیسیون تلفیق: هنوز دولت برنامه‌ای برای جبران حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی و دارو ارائه نداده / تا ابتدای هفته منتظر بسته پیشنهادی دولت می‌مانیم

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد، وزیر اقتصاد سه پیشنهاد را جهت حمایت از بازار سرمایه به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است که مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای حمایت از این پیشنهادها اعلام می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنی: عضو کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد، وزیر اقتصاد سه پیشنهاد را جهت حمایت از بازار سرمایه به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است که مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای حمایت از این پیشنهادها اعلام می‌کند.

سید محسن دهنوی با اشاره به برخی جزئیات پیشنهادات دولت و مجلس برای حذف ارز 4200 تومانی و تخصیص منابع برای حمایت از 7 دهک درآمدی گفت: تا امروز پیشنهاد دولت برای جبران آثار ناشی از حذف ارز واردات کالاهای اساسی و دارو به دست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نرسیده است. بر این اساس مباحثی مانند پرداخت یارانه نقدی فقط برای 4 ماه اعتباری نداشته و مجلس تا ابتدای هفته منتظر بسته پیشنهادی دولت در این خصوص میماند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: در بین جلسات مشترکی که بین دولت و مجلس برای بررسی آثار و راهکارهای پیشنهادی جبران آثار حذف ارز 4200 تومانی برگزار شد،‌ رئیس مجلس نیز یک پیشنهاد مشخص برای این بحث ارائه کرده است. البته این بسته یکی از پیشنهادات در خصوص برنامه حذف ارز 4200 تومانی است. این درحالی است که دولت باید این برنامه را اجرا کند و بر این اساس بهتر است خود دولت برنامه‌ای را در این خصوص به مجلس ارائه کند. چراکه دولت به عنوان مجری باید برنامه ای که به آن معتقد است را پیاده کند.

وی ادامه داد، با توجه به اهمیت ویژه بحث حذف ارز 4200 تومانی، تاکنون بررسی دو تبصره لایحه بودجه متوقف شده است. بر این اساس تا کنون تبصره 1 بودجه که مربوط به بند درآمدهای نفتی کشور است در کنار تبصره 14 که بحث هدفمندی یارانه‌ها را پوشش می‌دهد در کمیسیون تلفیق بررسی نشده است.

دهنوی با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت در خصوص حمایت از بورس و اصلاح نرخ سوخت پتروشیمیها، گفت: کمیسیون تلفیق نیز اعلام کرده است برای حمایت از بازار سرمایه آمادگی دارد و از پیشنهادهای دولت استقبال میکند.

سه پیشنهاد تازه بورسی وزیر اقتصاد در نشست مشترک مجلس و دولت

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به جلسه چهار شنبه شب اعضای تلفیق با وزیر اقتصاد گفت: در این جلسه وزیر اقتصاد سه پیشنهاد مشخص را جهت حمایت از بازار سهام به مجلس ارائه کرده است. جدای از بحث اصلاح نرخ گاز سوخت صنایع که به صورت عمومی اعلام شد، وزیر اقتصاد پیشنهادی را در خصوص توثیق سهام شرکتهای دولتی با هدف تامین مالی جهت حمایت از بورس اعلام کرده است. پیشنهاد سوم وزیر اقتصاد نیز پشتیبانی از سهام دولتی عرضه شده در بازار سهام است که جزئیات آن در ادامه مطرح خواهد شد.

وی در خاتمه با اشاره به تصمیم اخیر هیئت دولت مبنی بر کاهش نرخ گاز سوخت صنایع تولیدی گفت: هنوز جزئیات این برنامه که اثرات مشخص در تبصره 14 لایحه بودجه 1401 نیز دارد به کمیسیون تلفیق ارائه نشده است. چراکه طبق اعلام وزیر اقتصاد با تغییر فرمول نرخ گاز سوخت صنایع، درآمدهای لحاظ شده در تبصره چهارده، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. حالا برای تراز شدن جدول تبصره 14 ، دولت بایستی برنامه مشخص خود را درباره اصلاح ردیفهای هزینه‌ای تبصره مربوطه اعلام کند. البته هنوز رقم قطعی کاهش درآمد تبصره 14 مشخص نشده و سه عدد مختلف 17 هزار میلیارد ، 20 هزار میلیارد و یا 40 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

نظرات بینندگان