arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

وقتی آب و هوا بیمارتان می کند/از میگرن تا خطر خودکشی

طبق داده‌های پزشکی، حدود ۷۲ درصد از ما به دلیل تغییرات آب و هوا از ناراحتی مفصلی رنج می‌برند، به عبارتی، آب و هوا می‌تواند بیش از خلق و خوی شما، یا لباس‌های موجود در  کمد لباس شما بر سلامتیتان تأثیر بگذارد.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق داده‌های پزشکی، حدود ۷۲ درصد از ما به دلیل تغییرات آب و هوا از ناراحتی مفصلی رنج می‌برند، به عبارتی، آب و هوا می‌تواند بیش از خلق و خوی شما، یا لباس‌های موجود در  کمد لباس شما بر سلامتیتان تأثیر بگذارد.  

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک پست، متأسفانه تاثیر آب و هوا بر سلامتی، به مفاصل شما محدود نمی‌شود و می‌تواند همه چیز را از میگرن و آسم تا حتی حملات قلبی، تحریک کند.  

 

وزش باد شدید/ استرس و میگرن

وقتی که باد شدید می‌وزد، بدن می‌تواند به گونه‌ای واکنش نشان دهد که گویی در معرض حمله است و به اصطلاح رفلکس‌های جنگ یا گریز مانند افزایش ضربان قلب و افزایش احساسات را تولید می‌کند، درواقع، شرایط باد شدید، می‌تواند باعث میگرن شود.  یکی از دلایل، تأثیر آن بر هیپوتالاموس، ناحیه‌ای از مغز است که بر عملکرد بدن نظارت می‌کند و می‌تواند منجر به انقباض یا تورم رگ‌های خونی در سر شود که در نهایت می‌تواند باعث درد همراه با میگرن شود.  

دانشمندان دانشگاه کلگری در کانادا، ارتباط بین حمله مبتلایان به میگرن و وقوع باد‌های چینوک کانادایی - باد‌های گرم غربی مخصوص آلبرتای کانادا که زمان شروع مشخصی دارند و نشانگر آب و هوای عمیق هستند را بررسی کردند.

از ۷۵ بیمار مورد مطالعه، ۳۲ نفر در شرایط آب و هوایی شینوک بیشتر از روز‌های بدون میگرن دچار میگرن شدند.

وقتی آب و هوا بیمارتان می کند/از میگرن تا خطر خودکشی

آب و هوای مرطوب/چاقی و درد مفاصل

محققانی از دانشگاه آبردین دریافتند که آب و هوای مرطوب، کاهش وزن را برای افرادی که رژیم دارند دشوارتر کرده است، آن‌ها دریافتند، افرادی که اضافه وزن داشتند سطوح پایین تری از ویتامین D داشتند، ویتامین D زمانی که بدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ایجاد می‌شود. مقدار ویتامین D در خون بر عملکرد هورمونی به نام لپتین تأثیر می‌گذارد که به مغز می‌گوید چه زمانی معده پر است. افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن متوسط ​​یک دهم ویتامین D کمتر تولید کردند.  

افراد پیر ادعا می‌کنند، به نظر می‌رسد هوای مرطوب درد مفاصل و آرتروز را بدتر می‌کند، اگرچه شواهد قطعی برای توضیح این موضوع وجود ندارد، اما ممکن است به دلیل گیرنده‌های فشار (بارورسپتورها) در مفصل باشد که افت فشار اتمسفر را هنگام تغییر آب و هوا از خشک به بارانی حس می‌کنند.  سپس سطح مایع در مفصل در پاسخ به این تغییرات در نوسان است که ممکن است باعث ایجاد درد در اعصاب شود.

 

رعد و برق/سردرد، آسم

تغییر فشار اتمسفر درست قبل از رعد و برق اغلب باعث سردرد می‌شود، هنگامی که فشار کاهش می‌یابد، سلول‌های مغز و عصبی شروع به تعامل متفاوت می‌کنند و باعث سر درد می‌شود، بسیاری از مبتلایان به آسم نیز در صورت وجود رعد و برق در صورت بالا بودن تعداد گرده ها، دچار وضعیتی بدتر می‌شوند، گردش‌های هوایی که قبل از طوفان وجود دارد نیز، می‌تواند گرده‌ها را جمع کند.  در همین حال، بار الکتریکی تولید شده توسط طوفان می‌تواند بر مدت زمانی که گرده در ریه‌ها باقی می‌ماند تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث حمله شود.

وقتی آب و هوا بیمارتان می کند/از میگرن تا خطر خودکشی

گرمای شدید/خودکشی

به گفته موسسه روانپزشکی بریتانیا، هوای گرمتر خطر خودکشی را افزایش می‌دهد.  محققان ۵۰۰۰۰ مورد خودکشی را در انگلستان و ولز طی ۱۰ سال بررسی کردند و دریافتند که به ازای هر ۱ درجه سانتیگراد افزایش میانگین دمای بالای ۱۸ درجه سانتیگراد، میزان خودکشی ۳.۸ درصد افزایش یافته است. دکتر جان وایز، روان‌پزشک، معتقد است که خودکشی‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که افراد کمی مست هستند و احتمال بیشتری دارد که در هوای گرم باشد.

 

وقتی آب و هوا بیمارتان می کند/از میگرن تا خطر خودکشی
سرمای شدید/ حملات قلبی، سکته مغزی، سرماخوردگی و آنفولانزا

 

تخمین زده می‌شود که سالانه ۲۰۰۰۰ نفر در بریتانیا در نتیجه سکته مغزی و حملات قلبی که با کاهش چشمگیر دما مرتبط است جان خود را از دست می‌دهند، اعتقاد بر این است که دمای سرد باعث باریک شدن رگ ها، محدود شدن جریان خون و کاهش اکسیژن رسانی به قلب می‌شود. هوای سرد همچنین باعث می‌شود قلب سخت‌تر کار کند، زیرا برای حفظ گرمای بدن به اکسیژن بیشتری نیاز است، همه این ها، می‌تواند منجر به حمله قلبی در افراد آسیب پذیر مانند افراد مسن شود.  محققان آلمانی همچنین کشف کردند که تنها پنج روز متوالی هوای سردتر از حد متوسط ​​منجر به افزایش سطح خونی دو ماده شیمیایی خونی می‌شود که می‌تواند باعث التهاب در سیستم عروقی شود.  

بر اساس گزارش دانشگاه جان مور، لیورپول، سکته مغزی نیز بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا خون در هوای سرد غلیظ می‌شود و خطر ترومبوز عروق کرونر و مغزی را افزایش می‌دهد.  

 زمستان بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شویم، زیرا سرد شدن بینی باعث کند شدن سلول‌های مبارزه کننده با عفونت در آن می‌شود.  سرما همچنین باعث کنده شدن مو‌های ریز می‌شود که به طور معمول ویروس‌های موجود در مخاط را از بین می‌برند.   

دانشمندان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده معتقدند که ویروس‌های آنفولانزا در هوای سرد به حمله می‌پردازند، زیرا در دمای پایین، پوشش لاستیکی سختی در اطراف ویروس ایجاد می‌شود که محافظت لازم را برای انتقال از فردی به فرد دیگر به آن می‌دهد.  این پوشش در دمای بالاتر دستگاه تنفسی ذوب می‌شود و به ویروس اجازه می‌دهد تا سلول‌ها را آلوده کند.

نظرات بینندگان